1 923 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Bred och rektangulär ventil?
Det är så att jag eldar med kamin i vardagsrummet, jag vill på något sätt att luften skall leta sig in även i sovrummet.
Jag känner att det är väldigt varmt och skönt i taket på vardagsrummet, och tänkte att man kanske kan sätta en ventil in till sovrummet så att det "läcker" in varmluft även i sovrummet.
Väggen i sig är bara 5cm tjock, så därför känns en värmeförflyttare som överkurs. Samt att sätta tre runda ventiler (för att få en ordentlig öppning) känns inte så lockande.
Så jag skulle vilja veta om det finns att få tag på någonstans?
Jag har googlat så gott jag kan, men får inte fram något matnyttigt.
Jag känner att det är väldigt varmt och skönt i taket på vardagsrummet, och tänkte att man kanske kan sätta en ventil in till sovrummet så att det "läcker" in varmluft även i sovrummet.
Väggen i sig är bara 5cm tjock, så därför känns en värmeförflyttare som överkurs. Samt att sätta tre runda ventiler (för att få en ordentlig öppning) känns inte så lockande.
Så jag skulle vilja veta om det finns att få tag på någonstans?
Jag har googlat så gott jag kan, men får inte fram något matnyttigt.
Ett rektangulärt överluftsdon kanske kan fungera, exempelvis Swegon RGV. Finns i bredder från 300 till 850 mm, öppningen i väggen är ca 50 mm hög och själva donet 130 mm högt. Data finns här http://www.swegon.com/Global/PDFs/Air%20diffusers/Transfer%20units/_sv/RGVb.pdf
Ger i alla fall en del ljuddämpning, skall det dämpas ordentligt måste man ha en kanal och en ljuddämpare...
Ger i alla fall en del ljuddämpning, skall det dämpas ordentligt måste man ha en kanal och en ljuddämpare...
Liknande trådar
-
Friskluftsventil i hörn eller bredvid fönster?
Ventilation -
Intelmann rektangulära ventilationskanaler från Tyskland?
Ventilation -
Laga mat bredvid gips utan ventilation?
Övrigt husrelaterat -
Rektangulär tillluftsventil (insida) byta hela eller endast filter
Ventilation -
Rektangulär ventilationskanal ca 50 mm?
Ventilation