Det intressanta är att det inte verkar finnas en samfällighet registrerad för den vägen?
Vare sig för sig själv eller del utav.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi är redo för en diskussion kring termen industritomt nu.
Del av industrifastighet, fastighetskod 499
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
U Ulf2121 skrev:
Tack alla för ert engagemang!

Kartan är som jag skrev från Lantmäteriet. Vägen är ett servitut som en samfällighetsförening som vi är medlemmar i ansvarar för ihop.

Vägen är en smal grusväg och det är väldigt svårt i mörker eller med snö på marken att ha exakt koll på var "hans" gräsmatta går som han utvidgat till kant i kant i en halvbåge som följer med vägen.

Såväl vi som besökare får världens utskällning ifall ett endaste grässtrå blir böjt av ett bildäck. Kan tillägga att han har kamera med larm om någon kommer innanför gränsen.

Nu har han dessutom lagt ut vassa gatstenar på vägen utanför gräsmattan. Kör någon på dem så skadas däcken.

Visst har han bara "snott" någon meter men får man göra så? Satelitbilden från Eniro är gammal. Gräsmattan har utökats.

Vad skall vi göra? Be någon från Lantmäteriet komma och märka upp hans tomtgräns?

Hur ser gränsmarkeringar ut ifall jag skall leta efter dem? Hans "raka gräns" är i praktiken en halvmåne som följer vägen.
Verkligen illa det som händer med din tomt. Eniros kartor gäller inte alls. Endast tomtmarkering med rör som LM stakat ut. Har själv varit med om liknande besvärligheter. Det gäller att säga ifrån mot den sortens dåligt grannskap, som försöker sno mark från dig.
 
Vad händer med Ulfs tomt? Jag har helt missat att den är inblandad i det hela.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Och vad har Eniros kartor med detta att göra?
 
Jag/vi tackar enormt för allt fantastiskt engagemang och stöd hittills i tråden!

Även de inlägg som kanske inte är "helt med oss", men ändå har stora poänger samt lärdomar i argumentationen.

Håller med i en hel del av dessa med, men finns dock information som jag ej än lämnat, foton, samt massvis av framgrävd fakta + stor kunskap i tråden som behöver ses i ett sammanhang. Men "det är aldrig ens fel att 2 träter" - helt enig i den devisen.

Har valt att hålla mig passiv ett tag och ta del av all enorm kunskap som finns här. Finns mer info och foton mm till stöd för "vårt problem".

MEN - NU VIKTIGST!
Det som precis hände är att min fru i det enorma snöfallet inte lyckades hålla sig helt på "vägbanan" utan hamnade någon decimeter inne på grannens "felaktigt annekterade tomtgräns", dvs på "vägområdet" när hon körde hemifrån.

Lika svårt är det i mörker att se exakt var gräskanten (med stenarna utanför denna i gruset) går. Hon märkte att hon körde över några "gupp" = de utlagda vassa kantstenarna... Inte fasiken ville hon väl det?

Då kommer båda makarna ut fly förbannade, skriker, förolämpar henne (och mig indirekt) och hotar henne (ej fysiskt dock som med mig häromdagen).

Vår 10-årige son hörde skriken från sitt rum och var livrädd för att de skulle slå henne. Han filmade allt (tyvärr ej med ljud). Han var även beredd på att ringa 112. Inte bra alls detta... Inte för någon. De mår inte bra pga olika skäl jag inye vill gå in på, men de får inte oss att må särskilt bra heller.

Sen vi flyttade in i juni har det från dag 1 varit gnäll, klagomål och skäll på oss om allt. Även våra besökare, taxi, budfirmor mm. Vi har försöktgör allt i vår makt för att hålla grannsämjan god och tillmötesgå dem.

Behövs exempel på fler stolligheter så har jag det. Men det är detta sakproblem som tråden handlar om.

Men nu får det vara nog!

Vad 17 kan/bör vi göra? Polisanmäla de trafik- och fotdonsfarliga gatstenarna som de lagt utanför sin tomtgräns? Ta saken i egna händer o kasta in gatstenarna på deras fastighet samt dra ett rep mellan Lantmäteriets fysiska tomtgränsmarkeringar så allt blir solklart? Försöka få köpa en avstyckad del av industrifastigheten 166:3 och då ha ägande- samts bestlutsrätt?

Är lite lätt desperat nu...
 
Kasta inte in något på grannens tomt. Ta bort stenarna helt om du rör dem. Se till att inte göra något dumt även om du blir provocerad.
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Kasta inte in något på grannens tomt. Ta bort stenarna helt om du rör dem. Se till att inte göra något dumt även om du blir provocerad.
Klokt!
 
Claes Sörmland
U Ulf2121 skrev:
Jag/vi tackar enormt för allt fantastiskt engagemang och stöd hittills i tråden!

Även de inlägg som kanske inte är "helt med oss", men ändå har stora poänger samt lärdomar i argumentationen.

Håller med i en hel del av dessa med, men finns dock information som jag ej än lämnat, foton, samt massvis av framgrävd fakta + stor kunskap i tråden som behöver ses i ett sammanhang. Men "det är aldrig ens fel att 2 träter" - helt enig i den devisen.

Har valt att hålla mig passiv ett tag och ta del av all enorm kunskap som finns här. Finns mer info och foton mm till stöd för "vårt problem".

MEN - NU VIKTIGST!
Det som precis hände är att min fru i det enorma snöfallet inte lyckades hålla sig helt på "vägbanan" utan hamnade någon decimeter inne på grannens "felaktigt annekterade tomtgräns", dvs på "vägområdet" när hon körde hemifrån.

Lika svårt är det i mörker att se exakt var gräskanten (med stenarna utanför denna i gruset) går. Hon märkte att hon körde över några "gupp" = de utlagda vassa kantstenarna... Inte fasiken ville hon väl det?

Då kommer båda makarna ut fly förbannade, skriker, förolämpar henne (och mig indirekt) och hotar henne (ej fysiskt dock som med mig häromdagen).

Vår 10-årige son hörde skriken från sitt rum och var livrädd för att de skulle slå henne. Han filmade allt (tyvärr ej med ljud). Han var även beredd på att ringa 112. Inte bra alls detta... Inte för någon. De mår inte bra pga olika skäl jag inye vill gå in på, men de får inte oss att må särskilt bra heller.

Sen vi flyttade in i juni har det från dag 1 varit gnäll, klagomål och skäll på oss om allt. Även våra besökare, taxi, budfirmor mm. Vi har försöktgör allt i vår makt för att hålla grannsämjan god och tillmötesgå dem.

Behövs exempel på fler stolligheter så har jag det. Men det är detta sakproblem som tråden handlar om.

Men nu får det vara nog!

Vad 17 kan/bör vi göra? Polisanmäla de trafik- och fotdonsfarliga gatstenarna som de lagt utanför sin tomtgräns? Ta saken i egna händer o kasta in gatstenarna på deras fastighet samt dra ett rep mellan Lantmäteriets fysiska tomtgränsmarkeringar så allt blir solklart? Försöka få köpa en avstyckad del av industrifastigheten 166:3 och då ha ägande- samts bestlutsrätt?

Är lite lätt desperat nu...
Ta stenarna via vägföreningens styrelse. Det är de som äger frågan. Du har som delägare i gemensamhetsanläggningen rätt att bruka vägen men du är inte väghållare. Det betyder att du i princip får acceptera det skick på vägen som styrelsen upprätthåller. Mekanismen för att förbättra underhållet, t ex att stenarna avlägsnas är att vända dig till styrelsen eller i värsta fall stämman.

Den obalanserade grannen är svårare. Att vara otrevlig och obehaglig är inte olagligt men om det börjar likna hot eller trakasserier så går det mot en polissak. Fysiska angrepp är ju kristallklart en polissak. Tyvärr är väl erfarenheten från liknande fall här på BH att det inte händer så mycket när farbror polisen kopplas in.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Det tycks ju inte existera.
 
Ett effektivt sätt kan vara att ni grannar samlar ihop er och går till paret som lever rövare tillsammans med vägföreningen och förklarar det juridiska läget och vad som gäller.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ett effektivt sätt kan vara att ni grannar samlar ihop er och går till paret som lever rövare tillsammans med vägföreningen och förklarar det juridiska läget och vad som gäller.
Nu har det via kunniga i forumet nystats fram att den "sita biten" på vägen där vår kära granne och vi finns i änden på inte tillhör vägföreningen (som vi trodde initialt i tråden) utan är ett servitut på en större markägare i områdets tomt. En "industrifastighet" hade någon grävt fram. Vad det nu innebär. Skogsindustri?
 
U Ulf2121 skrev:
Nu har det via kunniga i forumet nystats fram att den "sita biten" på vägen där vår kära granne och vi finns i änden på inte tillhör vägföreningen (som vi trodde initialt i tråden) utan är ett servitut på en större markägare i områdets tomt. En "industrifastighet" hade någon grävt fram. Vad det nu innebär. Skogsindustri?
Får grannen verkligen lägga ut stenar på annans mark? Då kan ni grannar gå ihop med markägaren eller få en fullmakt från markägaren. Finns det alkohol och droger inblandade i historien?:(
 
U Ulf2121 skrev:
Nu har det via kunniga i forumet nystats fram att den "sita biten" på vägen där vår kära granne och vi finns i änden på inte tillhör vägföreningen (som vi trodde initialt i tråden) utan är ett servitut på en större markägare i områdets tomt. En "industrifastighet" hade någon grävt fram. Vad det nu innebär. Skogsindustri?
Hur var det med gränsmarkeringarna? Finns de kvar? Jag tänker att du förr eller senare måste konfrontera grannen och är det ju bra att ha koll på fakta och vad som är rätt. Finns markeringarna en bit in på det han anser vara hans tomt är det ju lättare att ta en diskussion...
 
  • Gilla
Ulf2121
  • Laddar…
M
U Ulf2121 skrev:
Nu har det via kunniga i forumet nystats fram att den "sita biten" på vägen där vår kära granne och vi finns i änden på inte tillhör vägföreningen (som vi trodde initialt i tråden) utan är ett servitut på en större markägare i områdets tomt. En "industrifastighet" hade någon grävt fram. Vad det nu innebär. Skogsindustri?
Om du loggar in på https://vemagerfastigheten.lantmateriet.se/ och googlar på fastighetsbeteckningen för vägen så får du fram ett helt gäng med människor du kan kontakta. Flertalet bor på vägen bredvid.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.