D Dublin skrev:
Hur var det med gränsmarkeringarna? Finns de kvar? Jag tänker att du förr eller senare måste konfrontera grannen och är det ju bra att ha koll på fakta och vad som är rätt. Finns markeringarna en bit in på det han anser vara hans tomt är det ju lättare att ta en diskussion...
Har inte "vågat" gå ut och undersöka... De lär flyga ut och anfalla som arga getingar precis som de alltid gjort när det är något som sker utanför deras tomt. De vet allt vi gör och vem som går eller passerar på vägen utanför dem.

Vi har sedan inflytt i juni blivit chockade av hur mycket de sett och vetat om oss, berättat frågat och lagt näsorna i blöt.

De har berättat om sina kameror, men har ju inget bevis för att de filmar utanför tomten.
 
M Markarbetaren skrev:
Om du loggar in på [länk] och googlar på fastighetsbeteckningen för vägen så får du fram ett helt gäng med människor du kan kontakta. Flertalet bor på vägen bredvid.
Har koll på dessa. De äger den mesta marken omkring. Min fru ringde faktiskt upp deras "talesperson" precis. Grannen hade såklart redan ringt... och han ville inte bli inblandad i "vårt tjafs". Vi fick lösa det själva. Hmmm - hur då undrar jag?
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
U Ulf2121 skrev:
Har koll på dessa. De äger den mesta marken omkring. Min fru ringde faktiskt upp deras "talesperson" precis. Grannen hade såklart redan ringt... och han ville inte bli inblandad i "vårt tjafs". Vi fick lösa det själva. Hmmm - hur då undrar jag?
1. Sluta vara svensk!
2. Flytta bort /trolla bort stenarna
 
  • Gilla
Erik_91
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
1. Sluta vara svensk!
2. Flytta bort /trolla bort stenarna
Är du möjligen trollkarl?
 
M
U Ulf2121 skrev:
Har koll på dessa. De äger den mesta marken omkring. Min fru ringde faktiskt upp deras "talesperson" precis. Grannen hade såklart redan ringt... och han ville inte bli inblandad i "vårt tjafs". Vi fick lösa det själva. Hmmm - hur då undrar jag?
Tråkigt med såna grannar i ett trevligt område. Åker förbi säkert 1 gång i veckan på sommaren med hojen. Bor bara några km bort.
 
Claes Sörmland
U Ulf2121 skrev:
Nu har det via kunniga i forumet nystats fram att den "sita biten" på vägen där vår kära granne och vi finns i änden på inte tillhör vägföreningen (som vi trodde initialt i tråden) utan är ett servitut på en större markägare i områdets tomt. En "industrifastighet" hade någon grävt fram. Vad det nu innebär. Skogsindustri?
Betyder det att din fastighet har servitutsrätt för utfart längs vägen fram till vägföreningens väg? Vad exakt står det i servitutstexten för din fastighet?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
U Ulf2121 skrev:
Är du möjligen trollkarl?
Bor du i 08:a-området kan jag hjälpa dig…
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bor du i 08:a-området kan jag hjälpa dig…
Gissar på Halland baserat på @Markarbetaren's inlägg, men det är kanske någon annan som kan vara spekulant på lite sten? :D
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Grannens hus verkar nybyggt…. De kanske lånat för mycket och nu har ångest och låter det gå ut över andra.

jag skulle dock vilja söga att missa den bägen med en dm och ”råka” köra på gräsmattan…. Kanske inte var så smart. Har ni inga lysen på bilen? ;)

om markägaren skiter i problemet ser jag bara lösningen som att ni håller er på vägbanan och inte på gräsmattan…

Flör övrigt. Om man säger man har massa bevis. Då får man lägga upp dem med.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
U Ulf2121 skrev:
den "sita biten" på vägen där vår kära granne och vi finns i änden på [tillhör inte] vägföreningen (som vi trodde initialt i tråden) utan är ett servitut
Som @Claes Sörmland är inne på behöver det här redas ut. Har er fastighet servitut på att nyttja vägen har ni med största sannolikhet även skötselrätt för den. Det innebär att ni själva kan vårda vägen och exempelvis både ta bort både farliga stenar och gräva bort organiskt material i innerkurvan och ersätta med grus. Grannens eventuella motarbetande av detta kan ni få hjälp av kronofogden att hindra genom handräckning.

Detta om ni har sådan servitutsrätt som det låter som. Vad det är för slags fastighet vägen ligger på spelar i sammanhanget ingen roll, ert servitut gäller vägen, inte fastigheten den ligger på.

Att (Om) ni har rätt att göra vissa saker är dock inte detsamma som att det är en bra idé. Är grannarna knepiga och ni själva har unga barn är en eskalerad konflikt sannolikt inget ni borde göda. I vissa lägen är det bästa rådet i sådana här fall tyvärr att flytta.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
För det aktuella området finns det två servitut, dels för den inre bostadsfastigheten och dels för den direkt söder om den. Båda servituten ligger en bit ifrån fastighetsgränsen för största delen av den södra bostadsfastigheten. Båda servituten ger rätt att använda ett 3,6 m brett område för väg. Stamfastigheten, som äger marken, kan såklart använda vilket område den vill för väg...
servitutsområdena är det som är markerat med ett a på den under kartan och det rosa på den över


Detaljerad markkarta med mått, gränslinjer, byggnader och markerad äganderätt, numerisk information, potentiell fastighetsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal handritad karta med måttangivelser och markeringar, sannolikt för en fastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, vägen ligger naturligtvis på en fastighet. Sannolikt en större lantbruksfastighet. Men marken kan aldrig vara både tomt och väg. Tomt är inte en synonym till fastighet.
Självklart ska det vara fastighet och inte tomt. Men att det är ett vägservitut bör gå att utläsa i fastighetshandlingarna. Marken kan vara upplåter till samfällighetsföreningen utan specifikt ändamål - inte vanligt, men förekommer.
 
Appendix Appendix skrev:
Grannens hus verkar nybyggt…. De kanske lånat för mycket och nu har ångest och låter det gå ut över andra.

jag skulle dock vilja söga att missa den bägen med en dm och ”råka” köra på gräsmattan…. Kanske inte var så smart. Har ni inga lysen på bilen? ;)

om markägaren skiter i problemet ser jag bara lösningen som att ni håller er på vägbanan och inte på gräsmattan…

Flör övrigt. Om man säger man har massa bevis. Då får man lägga upp dem med.
Bevisen finns väl här i tråden mha alla er eller?
 
Claes Sörmland
T TygetBengtsson skrev:
För det aktuella området finns det två servitut, dels för den inre bostadsfastigheten och dels för den direkt söder om den. Båda servituten ligger en bit ifrån fastighetsgränsen för största delen av den södra bostadsfastigheten. Båda servituten ger rätt att använda ett 3,6 m brett område för väg. Stamfastigheten, som äger marken, kan såklart använda vilket område den vill för väg...
servitutsområdena är det som är markerat med ett a på den under kartan och det rosa på den över


[bild]

[bild]
Då verkar det som att TS servitut inte går över den terräng som den aggressiva grannen sköter som gräsmatta. Här har jag lagt servitutskartan (70%) genomsiktlighet) över Lantmäteriets flygfoto med digitala (ungefärliga) gränser:

Luftbild med fastighetsgränser och mått, hus, pooler, vegetation, handskrivna noteringar, detaljplanekarta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T TygetBengtsson skrev:
För det aktuella området finns det två servitut, dels för den inre bostadsfastigheten och dels för den direkt söder om den. Båda servituten ligger en bit ifrån fastighetsgränsen för största delen av den södra bostadsfastigheten. Båda servituten ger rätt att använda ett 3,6 m brett område för väg. Stamfastigheten, som äger marken, kan såklart använda vilket område den vill för väg...
servitutsområdena är det som är markerat med ett a på den under kartan och det rosa på den över


[bild]

[bild]
Det är ju området mellan den rosa/lila vägen (servitutet?) och den gula fastigheten som det handlar om. Så vad gäller där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.