Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Ja, jag kör bil en märkbar sträcka till jobbet.
Sträckan blir naturligtvis inte kortare av att priset går upp.
Men det finns saker man kan göra. Man kan lägga med fokus på bränsleförbrukning när man byter bil, man kan lägga in sträckan som en större andel när man byter arbete eller bostad. Fler kan åka cykrl och/eller kollektivt. Man kan lätta på gasen om man ändå tar bilen.

Många av dessa saker är sådant som tar tid att ändra på, så förändringen bör spridas ut över så lång tid som möjligt. Inte knuffas på framtiden.

Jag har någon halvmil till närmaste busshålplats, och det blir ett par byten på vägen. Men det är absolut möjligt för mig och många andra.
För att ta mig till mitt jobb tar det 20 min med bil .
Åker jag kollektivt tar det 70 min .
Avslutar arbetspasset kl 21.30 ibland .
Detta är enkel resa .
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
D Du och 19till skrev:
Straffskatten på energi och bränsle tror jag har en negativ påverkan, folk bränner avfall för uppvärmning istället för att andvända ren billig el från kärnkraft. Eftersom att vi har haft en tidigare regering som har haft hål i huvudet så förekommer det tidigare.

Skulle det kosta mindre att värma upp hus så hade folk inte hittat på alternativa dummheter.
Jag vet folk som värmer upp på så fint visatt det är olämpligt att skriva om det.
Finns en egen grupp på FB som bygger gengasaggregat till sina fordon .
Detta i Sverige .
 
  • Gilla
Du och 19till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Finns en egen grupp på FB som bygger gengasaggregat till sina fordon .
Detta i Sverige .
Det finns grupper för folk som bygger modelljärnvägar eller samlar på porslinstallrikar med kungliga motiv också.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jag missade att pumpen inte tankade fullt i Tyskland. 13 liter saknades. Hertz tog 6 EURO litern för det. Dyraste takningen jag gjort iaf.
 
  • Ledsen
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
D Du och 19till skrev:
Straffskatten på energi och bränsle tror jag har en negativ påverkan, folk bränner avfall för uppvärmning istället för att andvända ren billig el från kärnkraft. Eftersom att vi har haft en tidigare regering som har haft hål i huvudet så förekommer det tidigare.

Skulle det kosta mindre att värma upp hus så hade folk inte hittat på alternativa dummheter.
Jag vet folk som värmer upp på så fint visatt det är olämpligt att skriva om det.
Klart att det finns folk som bränner avfall, det har det alltid funnits, men ärligt talat är det nog inte särskilt många i det stora hela.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
useless useless skrev:
Det finns grupper för folk som bygger modelljärnvägar eller samlar på porslinstallrikar med kungliga motiv också.
Kan du förklara detta inspel !
 
  • Älska
maxmsm
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kan du förklara detta inspel !
Att folk bygger gengasbilar har inget med bränslepriset att göra. Det är en hobby.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Just därför var det rätt dumt att sänka skatt och minimera reduktionsplikten i Sverige shocken blir värre på så vis. En lugnare utveckling är klart bättre
"Snillen spekulerar"
Jag vet inte om jg ska skratta eller gråta åt något så dumt. Varför i helsike eldar du inte upp dina pengar, om du absolut inte vill ha dem.
 
  • Haha
  • Älska
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
useless useless skrev:
Att folk bygger gengasbilar har inget med bränslepriset att göra. Det är en hobby.
Att det krävs ett större engagemang än att tanka flytande bränsle vid macken , ja .
En hobby , knappast . Ett stort intresse , ja .
Varför uppfanns gengas , brist på bränsle .
Varför har gengas blommat upp igen , bränslepriser .
Undrar varför det pratas om "idag tog jag mig till affären för så lite pengar"
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Fairlane
Hur många är det som faktiskt håller på med gengas? Är det inte försumbart?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jo, det är en tämligen liten hobby.
 
En kollega till mig byggde en gengasbil för 25 år sedan. Visste han redan då att EU skulle införa en stigande reduktionsplikt 2017?
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Fairlane Fairlane skrev:
Hur många är det som faktiskt håller på med gengas? Är det inte försumbart?
I FB gruppen finns det 9500 följare . Hur många som har en bil med denna mojäng 🤔
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
I FB gruppen finns det 9500 följare . Hur många som har en bil med denna mojäng 🤔
Gengas tror jag inte på som annat än hobby-bränsle.

Det går att göra mer lättanvända bränslen av skogsråvara.
 
Tomture61
O OskarJ skrev:
Gengas tror jag inte på som annat än hobby-bränsle.

Det går att göra mer lättanvända bränslen av skogsråvara.
Googlade på ordet hobbyverksamhet , fick upp "vinstsyfte saknas" tex.
Bor man i stan i lägenhet blir det nog svårt med gengas .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.