6 675 läst · 119 svar
7k läst
119 svar
Bränslepris på 40:- / l
Medlem
· Västernorrland
· 10 744 inlägg
Fast det kan ju lika gärna vara så att hela det där miljömålet är för hårt satt för att passa i verkligheten? Det är ju lätt att sitta bakom ett skrivbord och tycka att utsläppen ska radikalt minska och vi höjer priserna så ingen har råd att använda det så minskar utsläppen.........en logik som är lite svår att förstå........
Det blir ju lite som att alla ska ha elbil men det gör inget om de laddas från dieseldrivna elverk. Det går på ett annat konto typ.......
Det blir ju lite som att alla ska ha elbil men det gör inget om de laddas från dieseldrivna elverk. Det går på ett annat konto typ.......
Redigerat:
Hela världsekonomin är uppbyggd kring att billig fossil energi finns att tillgå.
Allt från produktion till transport.
Alla åtgärder som innebär en försämring för gemene man kommer stöta på mycket motstånd.
Sen är det svårt att punktstraffa enbart tex privatbilismen utan att även andra sektorer blir lidande.
Så lösningen behöver bygga på att billig utsläppsfri energi finns som ett alternativ till fossilt ditto.
Allt från produktion till transport.
Alla åtgärder som innebär en försämring för gemene man kommer stöta på mycket motstånd.
Sen är det svårt att punktstraffa enbart tex privatbilismen utan att även andra sektorer blir lidande.
Så lösningen behöver bygga på att billig utsläppsfri energi finns som ett alternativ till fossilt ditto.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 965 inlägg
Det hela luktar ransonering lång väg. Du får ett antal billiga liter diesel och efter det får du köpa allt dyrare högibblandad diesel för att till sist köra på 100% HVO för 40kr litern.
Medlem
· Västernorrland
· 10 744 inlägg
Det är väl det jag tycker är lite lustigt. Varför är det ingen som tittar på vad man gjort de senaste 50 åren? Vi har inte längre fordon som spyr ut allt möjligt och inom industrin blir kraven hårdare. Även i de länderna som spyr ut mest idag. Även de gör en hel del även om det kan anses som blygsamt med våra mått mätt. Man slår sig för bröstet och säger att vi ska bli fossilfria då och då, vi är bäst typ.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 142 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 142 inlägg
Jag tror väldigt många inte känner till trappan utan tänkte att nu ligger vi lågt ett tag. Att vara uppe högre inom 3 år tror jag väldigt få tänkte sig. Tyskland har som mål att ha en reduktionsplikt på 0% 2030. Då skulle Sverige ligga på 23,7% enligt den uträkningen. Så behöver det inte bli, som även Romina Pourmokhtari säger i kommentarer. Det kan bli andra lösningar också. Problemet är väl att "planen" inte presenterar några lösningar som räcker till. Man kan förstås alltid hoppas att det löser sig av sig själv, men det brukar sällan göra det.useless skrev:
https://eldrivo.se/elbilO [old rusty] skrev:Värst vad folk ska köpa svindyra elbilar.
Har man inte pengar att köpa en 600 000kr bil så gör inte det då.
Ligger gott om elbilar under 200 000 för den normala pendlaren. Inga roliga åka till fjällen bilar men jobb, mat och unghämtning klarar majoriteten av befolkningen.
Sen är ju alla som är emot elbilar långfärdsåkare och resande säljare i norrland, och då får ni väl köra diesel ett tag till.
Har du hittat ngt annat där du kan se pris på elbil ?
Fiat 500 för 350.000:-
Hittade en bättre lista , men inga för 200.000:-
https://alltomelbil.se/jamfor-elbilar/
Redigerat:
Samtidigt som jag köpte min 5 år gamla Audi A6 2.0 TDi så hämtade en annan kund sin elbil (småbil)O [old rusty] skrev:
De hade varit på provkörning och skrev kontrakt .
När de skulle åka iväg så vart det stopp , batteriet måste bytas ......
Gick ej att ladda ens .
Samtidigt som jag kom till jobbet i min sju år gamla Yaris så kom kollegan med bussen efter att hans några år gamla Audi stått tre veckor på verkstad för först injektor och sen motorbyte. Gick inte ens köra den!Tomture61 skrev:
Så Yaris är uppenbarligen bäst och Audi värdelöst. Och elbil då ännu mer värdelöst.
Fler anekdoter på lager?
Jag diskuterade (eller försökte diskutera) miljöförbättringar med min dotter i helgen. Det är uppenbart att man inte förstår något eftersom man är en medelålders vit man som ändå är död när jorden går under strax efter min död...
Det är uppenbart att extremt många i samhället har noll förståelse för hur svårt det kommer att vara att ens övertyga de i 15-25-årsåldern om de uppoffringar de behöver göra. Jag har svårt att få mina barn att inte duscha i en timme, att acceptera en sänkning av inomhustemperaturen med en grad, att snåla med värmen i bilen på vintern så att elen räcker längre (man behöver inte ha 25 grader inne i bilen om man har ytterkläder på sig). Om de inte är beredda att göra ens detta, hur skall de då kunna lösa problemen med koldioxidutsläppen?
Det är uppenbart att extremt många i samhället har noll förståelse för hur svårt det kommer att vara att ens övertyga de i 15-25-årsåldern om de uppoffringar de behöver göra. Jag har svårt att få mina barn att inte duscha i en timme, att acceptera en sänkning av inomhustemperaturen med en grad, att snåla med värmen i bilen på vintern så att elen räcker längre (man behöver inte ha 25 grader inne i bilen om man har ytterkläder på sig). Om de inte är beredda att göra ens detta, hur skall de då kunna lösa problemen med koldioxidutsläppen?
Det löses lätt genom att allt det du nämnde hamnar på "ditt konto" som ond medelålders vit man. Ditt hus som drar el, din bil som drar bränsle och antagligen dina pengar som köper det mesta av deras saker. Så det är dina utsläpp. Inte deras.pacman42 skrev:Jag diskuterade (eller försökte diskutera) miljöförbättringar med min dotter i helgen. Det är uppenbart att man inte förstår något eftersom man är en medelålders vit man som ändå är död när jorden går under strax efter min död...
Det är uppenbart att extremt många i samhället har noll förståelse för hur svårt det kommer att vara att ens övertyga de i 15-25-årsåldern om de uppoffringar de behöver göra. Jag har svårt att få mina barn att inte duscha i en timme, att acceptera en sänkning av inomhustemperaturen med en grad, att snåla med värmen i bilen på vintern så att elen räcker längre (man behöver inte ha 25 grader inne i bilen om man har ytterkläder på sig). Om de inte är beredda att göra ens detta, hur skall de då kunna lösa problemen med koldioxidutsläppen?
Har du nån egentlig kunskap om halterna och hur dess storheter påverkar? Eller tycker du bara att 0.04% låter som en liten och obetydande siffra? Frågar av nyfikenhetS Sernando skrev: