Unikt namn
Nissens Nissens skrev:
Skall du göra om asfaltsvägar till grusvägar dit det inte går några grusvägar då??
En traktor är ett terrängfordon. Den kan väl köra över åkern om det saknas en vägstump? :thinking:
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
En traktor är ett terrängfordon. Den kan väl köra över åkern om det saknas en vägstump? :thinking:
Det är förbjudet enligt terrängkörningslagen. Inte ens den som äger åkern får köra där om det inte är i samband med jord- eller skogsbruk.
 
  • Gilla
plåtrickard och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
useless useless skrev:
Det är förbjudet enligt terrängkörningslagen. Inte ens den som äger åkern får köra där om det inte är i samband med jord- eller skogsbruk.
Mer eller mindre förbjudet än att åka trimmat på motorväg?
 
Trimmat är väl i princip lika förbjudet överallt? Eller menar du att det är ok utanför motorvägar?
Trimmat går fortare, så det borde vara mer lämpat för motorväg...
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Nu finns det ju inte grusvägar överallt dit man vill.
Nissens Nissens skrev:
Skall du göra om asfaltsvägar till grusvägar dit det inte går några grusvägar då??
Suck. Nej, och det har jag aldrig påstått. Det var ett svar till fsn som raljerade över att förbjuda traktorer på ”den enda asfalterade vägen” i en diskussion om ex. e4an i Norrland. Även om man skulle förbjuda traktorer på den sträckan (vilket jag är starkt tveksam till att någon har tänkt göra) så vill jag våga mig på att säga att det är ett väldigt litet antal fastigheter som i så fall drabbas.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
TRJBerg
H Harald Blåtumme skrev:
Full förståelse för att det kan behövas transporteras jordbruksredskap/fordon på allmän väg ibland. Har noll förståelse för att snorungar ska sitta i "traktorer" och belamra vägar med stoppklossar, det är kanske något som funkade för 50 år sedan men definitivt bara olidligt och farligt idag. Problemet är att det blivit så extremt utbrett idag, samtidigt som trafikintensiteten ökat enormt. Finns ingen plats för långsamtgående fordon i modern trafikmiljö, orsakar enbart farliga situationer idag och till en ytterligt svårmotiverad nytta.
Du vill att "snorungar" ska köra ihjäl sig på moped?
 
F
Unikt namn Unikt namn skrev:
Mer eller mindre förbjudet än att åka trimmat på motorväg?
Det är generellt betydligt lagligare att trimma en A-traktor än en bil då traktorn inte omfattas av några helbilsgodkännande eller avgasregler.
 
Isakare Isakare skrev:
Vi hör dagligen att mördare, knarklangare mfl går fria i brist på bevis, om det inte finns bevis ska man ju inte bli dömd i Sverige.
Tyvärr stämmer inte det.
Blev fällt och i tingsrätt dömt för fortkörning. På den aktuella platsen fanns olika maxhastigheter i olika riktningar. Polisen inkallades som vittne via telefon, kunde inte minnas ett skit förutom att jag körde för fort, han mindes inte ens i vilken riktning jag körde. Alltså inga bevis. Mätprotokollet felaktigt ifyllt. Osv. Nämndemännen sov.
Ett erbarmligt exempel på svenskt rättskipning. Bara det finns en polis som vittne (utan trovärdighet i detta fall) så är man körd.
 
F
T Thomas_Blekinge skrev:
Tyvärr stämmer inte det.
Blev fällt och i tingsrätt dömt för fortkörning. På den aktuella platsen fanns olika maxhastigheter i olika riktningar. Polisen inkallades som vittne via telefon, kunde inte minnas ett skit förutom att jag körde för fort, han mindes inte ens i vilken riktning jag körde. Alltså inga bevis. Mätprotokollet felaktigt ifyllt. Osv. Nämndemännen sov.
Ett erbarmligt exempel på svenskt rättskipning. Bara det finns en polis som vittne (utan trovärdighet i detta fall) så är man körd.
Det är väl tyvärr så att en polis ord i en rättegång i princip trumfar videobevis.

Såg en rättegång där polis på länk svor på att han visuell kontakt med bilen framför hela tiden. Videobevis på att polisen tappat kontakt med bilen under 20sekunder vid två tillfällen spelade ingen roll. Nu var denna person säkerligen skyldig men bevisen håller inte. När det gäller trafikmål som fortkörningar så är det absolut så att många döms på bristfällig eller obefintlig bevisning.
 
Höll på att bli omkörd på höger sida inne i stan förra veckan på 50 sträcka, jag körde nog 53, av trimmad moppe i 70 plus knyck. Stängde till vid 2 försök, han avvaktade lite och satsade sen allt på vänster istället.
Det skulle han inte ha gjort
Darwin rules
Att de inte blivit bättre uppfostade
 
  • Arg
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vilket var svamel, att 87% av biltrafiken i Sverige är söder om Norrland?
Glöm inte att 79% av all statistik på Internet är påhittad.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är generellt betydligt lagligare att trimma en A-traktor än en bil då traktorn inte omfattas av några helbilsgodkännande eller avgasregler.
Vet inte om jag är villig att hålla med dig i detta.
Trimmar du en bil så är det fortfarande en bil, men du kan få problem vid tex besiktningen om du gjort för stora ändringar.
Trimmar du en A-traktor så är det ingen traktor längre utan en bil. Dvs ett helt annat fordon och annan körkortsklass.
Så jag kan inte se att det skulle vara mer lagligt med A-traktorn.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Trimmar du en A-traktor så är det ingen traktor längre utan en bil. Dvs ett helt annat fordon och annan körkortsklass.
Nej det funkar inte så, även om polisen brukar förenkla det på det viset.
Trimmar du en A-traktor så är det lika olagligt att köra den om du har B-kort. Samma sak med trimmad moped som inte bli mer ok för att du har A-kort.

Sannolikheten att det trimmade fordonet skulle gå igenom en typbesiktning och bli en bil eller motorcykel är 0.
 
useless useless skrev:
Nej det funkar inte så, även om polisen brukar förenkla det på det viset.
Trimmar du en A-traktor så är det lika olagligt att köra den om du har B-kort. Samma sak med trimmad moped som inte bli mer ok för att du har A-kort.

Sannolikheten att det trimmade fordonet skulle gå igenom en typbesiktning och bli en bil eller motorcykel är 0.
Jo jag vet att det är olagligt att framföra en trimmad A-traktor oavsett körkort.
Det jag menade var att en trimmad bil är fortfarande en bil. En trimmad A-traktor är inte längre en traktor.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Gör traktorn fortfarande bara 30kmh efter trimning är det fortfarande en traktor ;)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.