F fsn skrev:
Då hävdar du samtidigt att över halva sträckan av E22, alltså runt 300km är klassad lägre än motortrafikled då, typ landsväg. Och även om den är det så kan (och borde) det råda totalt traktorförbud eller traktorförbud vissa tider. Jag vet inte då det enda jag kör på E22 är en gång om året och på den delen av E22 är det garanterat traktorförbud.
Hela sträckan från Rockneby (norr om Kalmar) upp till Norrköping är icke motortrafikled/motorväg (ca 245km), Söderåkra-Jämjö (ca 55km) är också icke motortrafikled/motorväg samt även lite nere i Skåne.

Motortrafikled/motorväg är totalt ca 260km.

Ja, det kan vara lite gamla siffror, men det är på ett ungefär.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/E22_(Sverige)
 
F
Demmpa Demmpa skrev:
Hela sträckan från Rockneby (norr om Kalmar) upp till Norrköping är icke motortrafikled/motorväg (ca 245km), Söderåkra-Jämjö (ca 55km) är också icke motortrafikled/motorväg samt även lite nere i Skåne.

Motortrafikled/motorväg är totalt ca 260km.

Ja, det kan vara lite gamla siffror, men det är på ett ungefär.

[länk]
Antar att stora delar är 2+1 väg. Är det tillåtet att köra traktor där?
 
F fsn skrev:
Då är det varken motortrafikled eller motorväg. Upplever du det som ett problem som det är svårt att leva med?
Från Fårbo (norr om Oskarshamn) till strax söder om Gunnebo (söder om Västervik) så är vägen backig och krokig. LGFer går relativt lätt att köra om men andra fordon är nästan lönlöst att försöka.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
F fsn skrev:
Antar att stora delar är 2+1 väg. Är det tillåtet att köra traktor där?
JA, det är tillåtet att köra LGFer på 2+1-vägar så länge det inte är motortrafikled.
Det är även tillåtet att både gå och cykla på dessa 2+1-vägar.

Från Rockneby till Fårbo är det 2+1-väg förutom sträckan genom Mönsterås.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Skall ni gnälla så gnäll på A-traktorerna som helt utan omdöme kör om er i 90km/h på 50-väg istället, det är berättigat att ha synpunkter om. Det är farligt och det är olagligt.
alla personbilar, suv:s och motorcyklar som även dom kör i 90 på 50 vägar då?
 
F
T Taxture skrev:
alla personbilar, suv:s och motorcyklar som även dom kör i 90 på 50 vägar då?
ja, vadå? Det är väl inte heller bra men det är i första hand fortkörning (en fortkörning som kostar körkortet i några månader, kanske tom ett halvår) eller om det vill sig riktigt illa, vårdslöshet i trafik men då skall det vara nåt mer än att det går snabbt. En traktor som kör i 90 på en 50-väg är samma sak + olovlig körning av ett barn som troligtvis har kasst omdöme och saknar konsekvenstänk.
 
F fsn skrev:
kasst omdöme och saknar konsekvenstänk.
såna människor ser jag dagligen i trafiken och det är inte i A-traktorer…….
 
F
T Taxture skrev:
såna människor ser jag dagligen i trafiken och det är inte i A-traktorer…….
bra för dig.
 
@fsn: jag lägger dig nu på min ignore-lista. Inte många som kvalificerar sig där, det är du och mtmmtm hittills.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
H Harald Blåtumme skrev:
@fsn: jag lägger dig nu på min ignore-lista. Inte många som kvalificerar sig där, det är du och mtmmtm hittills.
Det låter som en bra idé. Förstår inte varför du skriver det bara, vad vill du uppnå med det? Tror du jag bryr mig om det öht?
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är ingen argumentation, en traktor är en traktor, det finns två olika Traktor a och Traktor b. En A-traktor är en Traktor a, en bannatraktor är också en Traktor a.

Jag menar ingenting, det är mer ett konstaterande att det på många vägar råder traktorförbud mellan vissa tider och på motortrafikled samt motorväg är ett generellt förbud mot traktorer, det innefattar alla traktorer.

Det är tex inte tillåtet att bygga om till tex motorväg och på det sättet begränsa lantbrukare från möjligheten att ta sig till sina åkrar, då måste det samtidigt byggas tillfartsvägar för det.
Ja, men en sanning med modifikation.
En A-traktor får bara gå i 30km/h.
En traktor A efter 2003 får gå i 40km/h.
En traktor B får framföras i max 50km/h , kan då även vara en bonnatraktor. Men kräver då B kort.
Men du har helt rätt i att en A-traktor klassas som en traktor A, förutom hastigheten.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
F
perra i skogen perra i skogen skrev:
Ja, men en sanning med modifikation.
En A-traktor får bara gå i 30km/h.
En traktor A efter 2003 får gå i 40km/h.
En traktor B får framföras i max 50km/h , kan då även vara en bonnatraktor. Men kräver då B kort.
Men du har helt rätt i att en A-traktor klassas som en traktor A, förutom hastigheten.
som du skriver, en A traktor är fortfarande en traktor A.
 
F fsn skrev:
Du kan väl nämna bara några av de starkt trafikerade Europavägar som trafikeras av A-traktorer?
På E4 i Västernorrland myllrar det av A-traktorer. Nu är givetvis inte trafikintensiteten i nivå med Uppsalavägen men då E4 i sin helhet ofta kallas Sveriges pulsåder anser jag nog att den kvalar in som en starkt trafikerad väg.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Skulle säga att över halva sträckan av E22:an får trafikeras av LGFer, som tex a-traktorer.
Absolut, men där är den inte hårt trafikerad.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Kör E22 dagligen (typ) mellan Söderköping- Valdemarsvik, många traktorer ock A-traktorer kör där
Ja, men så är den inte hårt trafikerad där heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.