83 545 läst · 591 svar
84k läst
591 svar
Bra brottmålsadvokat för trafikbrott
Hela sträckan från Rockneby (norr om Kalmar) upp till Norrköping är icke motortrafikled/motorväg (ca 245km), Söderåkra-Jämjö (ca 55km) är också icke motortrafikled/motorväg samt även lite nere i Skåne.F fsn skrev:Då hävdar du samtidigt att över halva sträckan av E22, alltså runt 300km är klassad lägre än motortrafikled då, typ landsväg. Och även om den är det så kan (och borde) det råda totalt traktorförbud eller traktorförbud vissa tider. Jag vet inte då det enda jag kör på E22 är en gång om året och på den delen av E22 är det garanterat traktorförbud.
Motortrafikled/motorväg är totalt ca 260km.
Ja, det kan vara lite gamla siffror, men det är på ett ungefär.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/E22_(Sverige)
Antar att stora delar är 2+1 väg. Är det tillåtet att köra traktor där?Demmpa skrev:Hela sträckan från Rockneby (norr om Kalmar) upp till Norrköping är icke motortrafikled/motorväg (ca 245km), Söderåkra-Jämjö (ca 55km) är också icke motortrafikled/motorväg samt även lite nere i Skåne.
Motortrafikled/motorväg är totalt ca 260km.
Ja, det kan vara lite gamla siffror, men det är på ett ungefär.
[länk]
Från Fårbo (norr om Oskarshamn) till strax söder om Gunnebo (söder om Västervik) så är vägen backig och krokig. LGFer går relativt lätt att köra om men andra fordon är nästan lönlöst att försöka.F fsn skrev:
JA, det är tillåtet att köra LGFer på 2+1-vägar så länge det inte är motortrafikled.F fsn skrev:
Det är även tillåtet att både gå och cykla på dessa 2+1-vägar.
Från Rockneby till Fårbo är det 2+1-väg förutom sträckan genom Mönsterås.
ja, vadå? Det är väl inte heller bra men det är i första hand fortkörning (en fortkörning som kostar körkortet i några månader, kanske tom ett halvår) eller om det vill sig riktigt illa, vårdslöshet i trafik men då skall det vara nåt mer än att det går snabbt. En traktor som kör i 90 på en 50-väg är samma sak + olovlig körning av ett barn som troligtvis har kasst omdöme och saknar konsekvenstänk.T Taxture skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 019 inlägg
Ja, men en sanning med modifikation.F fsn skrev:Det är ingen argumentation, en traktor är en traktor, det finns två olika Traktor a och Traktor b. En A-traktor är en Traktor a, en bannatraktor är också en Traktor a.
Jag menar ingenting, det är mer ett konstaterande att det på många vägar råder traktorförbud mellan vissa tider och på motortrafikled samt motorväg är ett generellt förbud mot traktorer, det innefattar alla traktorer.
Det är tex inte tillåtet att bygga om till tex motorväg och på det sättet begränsa lantbrukare från möjligheten att ta sig till sina åkrar, då måste det samtidigt byggas tillfartsvägar för det.
En A-traktor får bara gå i 30km/h.
En traktor A efter 2003 får gå i 40km/h.
En traktor B får framföras i max 50km/h , kan då även vara en bonnatraktor. Men kräver då B kort.
Men du har helt rätt i att en A-traktor klassas som en traktor A, förutom hastigheten.
som du skriver, en A traktor är fortfarande en traktor A.perra i skogen skrev:
På E4 i Västernorrland myllrar det av A-traktorer. Nu är givetvis inte trafikintensiteten i nivå med Uppsalavägen men då E4 i sin helhet ofta kallas Sveriges pulsåder anser jag nog att den kvalar in som en starkt trafikerad väg.F fsn skrev: