I valrörelsen 2022 gick Sverigedemokraterna fram med ett förslag om ett bygglovsbefriat småhus Sverigehuset. Nu har de lyckats driva igenom sitt förslag i regeringens budget. Hoppet är att göra det enklare och billigare att bygga nytt småhus och få igång en ny egnahemsrörelse.

Du kan läsa artikeln här: Boverket utreder ett bygglovsbefriat småhus - Sverigehuset
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det där är ju rent ut sagt skrämmande. Vad är nästa steg, bygglovsbefriad utbyggnad om du målar huset rött med vita knutar, går med i Partiet och flaggar varje dag? Får man bestämma själv vilken potatissort man ska odla, eller om man överhuvudtaget vill odla potatis?

Folk tycker att bygglovsreglerna är begränsande, men inte fasen blir det mindre begränsande att få bygga ”bygglovsfritt” med villkoret att man bygger efter exakt en ritning med exakt en färg.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
MetteKson och 9 till
  • Laddar…
T
M mrsnhp skrev:
Det där är ju rent ut sagt skrämmande. Vad är nästa steg, bygglovsbefriad utbyggnad om du målar huset rött med vita knutar, går med i Partiet och flaggar varje dag? Får man bestämma själv vilken potatissort man ska odla, eller om man överhuvudtaget vill odla potatis?

Folk tycker att bygglovsreglerna är begränsande, men inte fasen blir det mindre begränsande att få bygga ”bygglovsfritt” med villkoret att man bygger efter exakt en ritning med exakt en färg.
Jag tycker det är ett fantastiskt förslag. I dessa tider behöver vi verkligen bevara Sverige och dess traditioner. Kommer själv bygga ett trotts att jag egentligen inte behöver och med glädje hissa den vackra svenska flaggan som stolt svensk 🇸🇪
 
  • Gilla
  • Haha
Hemi656 och 5 till
  • Laddar…
Tja idén som sådan används ju redan av vissa företag som bygger hus enl "egen standard" på sin firma och sen säljer det nyckelfärdigt och klart. (dvs att du inte har någon påverkan alls, utan det blir nästan som vilket annat hus som helst utom detaljen att det är helt nybyggt)
Sett massor med sådana hus till salu.

Ser inte riktigt vad detta förslag ska tillföra...
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
T test1 skrev:
Jag tycker det är ett fantastiskt förslag. I dessa tider behöver vi verkligen bevara Sverige och dess traditioner. Kommer själv bygga ett trotts att jag egentligen inte behöver och med glädje hissa den vackra svenska flaggan som stolt svensk 🇸🇪
Jag vet inte riktigt om jag delar uppfattningen att miljonprogrammets lösningar är rätt tradition att bevara, även om de kommer med riksdagsbeslut om snickargjädje.
 
  • Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
Bättre vore ju om riskdagen beslutade att PBL, PBF, och BBR ska minskas med 10% och boverket får komma med förslag på vad ska strykas för byggnation av småhus
Då får vi se vad som byråkraterna verkligen tycker är viktigt samt det blir lättare att bygga villor :D
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Galenskap, så vi ska ha en standardritning på 1 hus som sedan är tänkt att uppföras till förbannelse över hela landet? Snacka om idioti. Hade man satt upp regler för hur man kan bygga ett bygglovsbefriat hus utan krav på estetik hade jag tyckt det var en bra ide men att alla hus måste vara exakt lika dana är bara fånigt.
 
  • Gilla
MetteKson och 8 till
  • Laddar…
Sverigehuset har en footprint på 95 och inredd vind. Det är långt mer än vad min gamla detaljplan tillåter, ens med attefallstillbyggnad. Så.. hur konverterar jag mitt hus till ett Sverigehus? Så att jag kan få ta del av en mycket större boarea, vilket skulle vara helt uteslutet idag.

Kan/ska Sverigehus användas till detta? Som ett hjälpmedel till ombyggnad för tusentals husägare som sitter fast med en gammal snål detaljplan.
 
Redigerat:
N
Såvitt jag förstår är det fullständigt frivilligt att bygga ett hus enligt förslaget så det är väl inget att uppröras över?
 
  • Gilla
  • Haha
Tsdoesds och 10 till
  • Laddar…
BirgitS
T test1 skrev:
Jag tycker det är ett fantastiskt förslag. I dessa tider behöver vi verkligen bevara Sverige och dess traditioner. Kommer själv bygga ett trotts att jag egentligen inte behöver och med glädje hissa den vackra svenska flaggan som stolt svensk 🇸🇪
När byggdes hus i exakt den storleken och med exakt det utseendet och var i landet?

Hört talas om skånelängor?

Den här stugan är från 1600-talet.
Röd stuga från 1600-talet med grästak, traditionell stil med parstuga och kammare, typisk för svensk byggnadstradition, omgiven av grönska.
https://digitaltmuseum.se/021057935309/laxbrostugan

Det vore väl ändå mer att bevara traditioner att uppföra sådana än att uppföra en pastisch.
Det är ju en mycket traditionsbunden stil med parstuga och kammare.

Eller Härjedalsbondgården?
Traditionell trähusfasad från 1600-talet med två personer i tidstypiska kläder vid entrén, kan likna en skånelänga eller Härjedalsbondgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://skansen.se/se-och-gora/friluftsmuseum/hus-och-gardar/alvrosgarden/
 
  • Gilla
Brotorpet och 2 till
  • Laddar…
G
Får man bygga ett Sverigehus på en tomt som redan har ett hus undrar man.
 
G Grannens Häck skrev:
Får man bygga ett Sverigehus på en tomt som redan har ett hus undrar man.
Ja det undrar jag också. Samt om man kan/får bygga om ett befintligt hus till Sverigehus eller om man måste riva det först för att få vara berättigad till ett Sverigehus.
 
  • Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
I valrörelsen 2022 gick Sverigedemokraterna fram med ett förslag om ett bygglovsbefriat småhus Sverigehuset. Nu har de lyckats driva igenom sitt förslag i regeringens budget. Hoppet är att göra det enklare och billigare att bygga nytt småhus och få igång en ny egnahemsrörelse.

Du kan läsa artikeln här: Boverket utreder ett bygglovsbefriat småhus - Sverigehuset
Förslaget vittnar om total okunnighet om bygglovprocessen. Den handlar ytterst sällan om husets färggivning eller dekorativa utformning. Utan mestadels om hur det planerade bygget stämmer överens med detaljplan, om läget på tomten, höjder. Detta kan förslaget inte råda bot på.
Att regeringspartierna läts sig drivas av Åkesson på detta vis är även det ganska skrämmande.
Ibland blir det s k Åkessonmat hos oss (Falukorv med renat, eller likvärdigt). Nu huset. Vad kommer härnäst?
Frisyr? Mustasch? Ni vet, den smala.
 
  • Gilla
  • Haha
MetteKson och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
Förenklade bygglov låter bra tycker jag, men det måste ju finnas fler modeller, vilket jag tror att även SD hade tänkt.

Här är en inspirationsbild på en byggnad som kanske kan vara en av de godkända modellerna.

En byggnad med kupol och bågformade dörrar, beige med dekorativa mönster, under klarblå himmel. Inspirationsbild för godkända byggmodeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Brotorpet och 10 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Förenklade bygglov låter bra tycker jag, men det måste ju finnas fler modeller, vilket jag tror att även SD hade tänkt.

Här är en inspirationsbild på en byggnad som kanske kan vara en av de godkända modellerna.

[bild]
Oerhört vacker byggnad men den är inte ett bostadshus.
 
  • Gilla
SuperMarius83 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.