Fairlane Fairlane skrev:
Skolplikt har vi i Sverige och det är nog ganska tydligt att någon person alltid kommer tycka att skolan sprider destruktiva ideer. Du tycker att man inte ska få ta lån eller skaffa lägenhet innan man är redo att gifta sig och skaffa barn, jag tycker det är destruktivt etc.

Där är vi ju lite överens. Sen vill jag ju att mina barn lär sig saker som barn så att de kan ta ansvar som vuxna, medan du inte vill ge de unga vuxna möjlighet att skaffa lägenhet, inte helt konsekvent.
Det har jag inte sagt. Min poäng är att vid så stora frågor och beslut, är det bra att konsultera med föräldrar eller andra personer som har mer livserfarenhet. Givet hur flyktiga relationer kan vara, kan en separation ge mycket svåra konsekvenser för en ung person om stora värden är inblandade.
 
L lassaserik skrev:
Jag har funderat på detdär med äktenskapsliknande förhållanden. Om hur vida det knullas eller inte. Den samlade bilden man får av media tyder på att innom många äktenskap så ebbar knullandet ut efter att barnen kommer.
Nu är jag inte jurist så jag vet inte riktigt var man hittar förarbetena till lagen.

Men om någon vet den juridiska förklaringen av begreppet så får ni gärna upplysa mig.
“Ur ett juridiskt perspektiv innebär ett äktenskapsliknande förhållande att två personer lever tillsammans under förhållanden som i stora drag liknar ett äktenskap, utan att de är formellt gifta. Detta benämns ofta som ett samboförhållande i svensk lagstiftning och regleras av Sambolagen (2003:376). Äktenskapsliknande förhållanden kan ha vissa juridiska konsekvenser, även om de inte ger samma rättigheter och skyldigheter som ett formellt äktenskap. Här är några centrala juridiska aspekter av ett äktenskapsliknande förhållande:

1. Sambolagen:
Sambolagen reglerar hur egendom som anses vara samboegendom ska fördelas om samboförhållandet upplöses, antingen genom separation eller om en sambo avlider. Samboegendom inkluderar den gemensamma bostaden och bohaget (möbler, hushållsartiklar etc.) som har förvärvats för gemensamt bruk. Detta innebär att om ett samboförhållande tar slut, har båda parter rätt att begära bodelning av denna egendom.

2. Ingen arvsrätt:
Sambor har inte samma automatiska arvsrätt som makar. Det innebär att om en sambo avlider, ärver den överlevande sambon inget om det inte finns ett testamente. Detta är en viktig skillnad från äktenskap, där makar automatiskt ärver varandra om inget annat har testamenterats.

3. Gemensamma barn:
Om sambor har gemensamma barn gäller samma regler som för gifta par när det kommer till vårdnad, underhåll och umgänge. Om ett samboförhållande upplöses, ska frågor om barnen lösas på samma sätt som för gifta par vid en skilsmässa.

4. Ekonomiskt ansvar:
Sambor har inte samma juridiska skyldigheter gentemot varandra som gifta har. Det finns exempelvis inget krav på att sambor ska försörja varandra eller ha ekonomiskt ansvar för varandras skulder, vilket är fallet för makar.

5. Gemensamma lån och skulder:
Skulder förblir individuella i ett samboförhållande. Om samborna gemensamt har tagit lån, exempelvis för en bostad, delas ansvaret för dessa proportionerligt eller enligt avtal.”
 
T tmjreviews skrev:
Ur ett juridiskt perspektiv innebär ett äktenskapsliknande förhållande att två personer lever tillsammans under förhållanden som i stora drag liknar ett äktenskap,
Ska vi vara petiga använder sambolagen inte längre termen äktenskapsliknande förhållanden utan "Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll."

Om det gör någon skillnad här låter jag vara osagt.
 
L lassaserik skrev:
om någon vet den juridiska förklaringen av begreppet [äktenskapsliknande former] så får ni gärna upplysa mig.
Det har sitt ursprung i 1987 års sambolag, och förarbetena till den. Där står som följer (prop. 1986/87:1 s. 253): ”För att ett äktenskapsliknande samboförhållande skall föreligga krävs att kvinnan och mannen sammanlever i en inte alltför kortvarig förbindelse. vari normalt ingår sexuellt samliv, gemensamt hushåll och bostad samt gemensam ekonomi eller i vart fall ett ekonomiskt samarbete. Om samborna har barn tillsammans lär man regelmässigt kunna utgå från att samlevnaden är äktenskapsliknande.”

Man kan konstatera att det då var en fråga som strikt gällde heterosexuella par. Den definitionen har senare vidgats iom. att homosexuella förhållanden slutade särregleras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.