Hej
Någon som vet var man kan köpa sådana, helst i Sverige .
Heter motsvarande modell 4000,4100 i USA?
Freud klingor är det kvalitet ?
Många frågor ;)
 
Går det inte att tillverka zero clearance själv boschen. Då det är slit delar känns det lite knasigt att köpa för dyra pengar fast dom kanske är billiga till boschen. liknande till min såg är i alla fall dyra för att vara en plastbit.
Äger själv inget från freud men dom har väl olika nivåer på deras sortiment. Så man kan välja om man vill köpa dyrt eller billigt. Och dom är en av världens största tillverkare så det borgar för att det är kvalitet.

Pär

Pär
 
4100 är nog de närmaste du kommer. :)

<edit>
Efter att ha kollat, och kollat (för att förstå lite mer..) så tror jag den som säljs till 4100 i USA passar.
Sågarna ser ju väldigt lika ut runt klingan.

Vilka är fördelarna med ett zero clearence? :)
Mindre urslag/splitter om jag förstår rätt, men mer?
 
Redigerat:
FredrikR skrev:
...Vilka är fördelarna med ett zero clearence? :)
Mindre urslag/splitter om jag förstår rätt, men mer?
Det minskar även risken att smala bitar hamnar mellan klinga och insert (tex när man trimmar en kant rak). Även om bitarna är små är det inte så trevligt när de flyger omkring...
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Här är ju en variant som jag tänker försöka med när andan faller på:)
 
P
och zero clearence insert är? spliterskydd?
 
pleqtiz skrev:
och zero clearence insert är? spliterskydd?
Jag ställde frågan ovan :)
 
En sådan här platta...

31A1HXNZS4L._SL500_AA300_.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...som du monterar i sågen och hissar upp klingan genom den (lämpligtvis med motorn igång)...

r24968v33.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...då får du "zero clearance" mellan iläggsplattan och klingan, vilket motverkar splitter och att små bitar kilas mellan klinga och platta.
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Jag ställde frågan ovan :)
Svar 2.0 med grafik för säkerhets skull ;)
 
P
tänkte mer på vad betyder zero clearence insert på svenska.. om det nu va splitterskydd så (y)
 
Aha, det var det du menade. Det blir väl gaplös iläggsplatta eller nåt sånt. Men det är det väl ingen som begriper när det heter zero cle... ;)
 
Jag är lätt febrig nu.. men fick tänka både en och två delar när jag såg bilderna på iläggen.. som saknade spår för klingan?!
Sen ramlade polletten ner, att de nog inte var i metall och att man skulle såga sig igenom dom. :)
 
Kort kommentar: Minns att någon sa att Bosch-lösning var krånglig med tjocklek och skruvtornen (för tunn?) vilket försvårade en zero clearance. Har inte prövat själv ännu.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Jag gjorde ett till min såg (som nu är såld) och jag har för mig att det inte var några problem. Har för mig att den byggde på att man tryckte in den i fronten och sedan var det ett bleck i bakkant som låste.

Bjöd visst bara på en bild när jag byggde det...
[länk]

Story tack :) då är det kanske GTS 10J som beskrevs som den krångliga .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.