Mats Bengtsson skrev:
Intressant tanke. Man kunde se väldigt tydligt när patentet för skenan gick ut. Du kan ha rätt i tanken att klyvkniven har ett patent som ännu inte gått ut. Då kommer alla att häva att behovet inte finns, tills en dag alla har fjädrande klyvkniv i sina dyrare maskiner.
Det skulle inte förvåna mig ett dugg om sanningen ligger i just ett patent! Mattiasp brukar vara bra på att gräva fram patent, kan du inte göra en insats?

Men det kan också vara som med lampan i Festools nya skruvdragare, en maskin som man först säljer utan, och sedan släpper man en ny modell som har den, alltid säljer man lite extra...
Har svårt att tro att anledningen till den skippade lampan är att man vill sälja mer. Däremot har jag svårt att se hur man lyckas lansera en ny modell med buller och bång och missa lampan även om modellen kom ungefär i vevan när alla andra tillverkare släppt modeller med lampa.
 
phl skrev:
Det skulle inte förvåna mig ett dugg om sanningen ligger i just ett patent! Mattiasp brukar vara bra på att gräva fram patent, kan du inte göra en insats?
Jag hittar inget patent exakt för den fjädrande modellen i Worldwidedatabasen, och märkligt nog hittar jag heller ingen DE-databas att söka i. Däremot hittar jag ett Festoolpatent och ett B&D-patent för rörliga klyvknivar som är kopplade till sänkrörelserna, men genom två olika mekanismer. Hade inte Dewaltsågen också klyvkniv? Båda patenten är dock ganska gamla. Jag är inte säker på hur länge man kan hålla ett patent.
Sök på "splitting wedge" här
http://se.espacenet.com/search97cgi/s97_cgi.exe?Action=FormGen&Template=se/se/advanced.hts

Edit: Festopatentet DE 3420183
B&D patentet DE 3315169
 
Redigerat:
mattiasp skrev:
...Jag är inte säker på hur länge man kan hålla ett patent...
För att göra det enkelt varar ett patent (EU och US) i 20 år. Det finns en del övergångsregler för US patent som härstammar från mitten av 90-talet, men det kan vi bortse från i detta fallet. Eftersom patenten du hänvisar till har en "priority date" från '82 och '84 kan vi utgå från att de har gått ut med flera års marginal. Sen kan det förstås finnas andra, nyare patent... (jag hittade själv inget vid en snabb sökning på uspto.gov, men tyvärr krävs det ofta en del arbete att hitta det man söker).
 
DeWalts sänksåg har fjädrande klyvkniv.
 
Har ni sett Bosch-sågen hos nån svensk ÅF ännu? Var får man tag på den nu? Finns noll information på Bosch hemsida. Eller?
 
Släpps i oktober.
 
Rörande sänksågar så prova om den har samma ritslinje med tiltad klinga, den funktionen är jäkligt vettig och finns (förstås) på Festo.
Dvs klingan skall inte förskjutas i sidled då man tiltar den utan följa samma spår som vid 90 grader.

Alla tillverkare kopierar liksom inte den lilla ytterst viktiga funktionen.

Och var medveten om att de flesta ÅF inte har den minsta aning om du ställer denna frågan *S*

/K
 
snickarboden skrev:
Rörande sänksågar så prova om den har samma ritslinje med tiltad klinga, den funktionen är jäkligt vettig och finns (förstås) på Festo.
Dvs klingan skall inte förskjutas i sidled då man tiltar den utan följa samma spår som vid 90 grader.

Alla tillverkare kopierar liksom inte den lilla ytterst viktiga funktionen.

Och var medveten om att de flesta ÅF inte har den minsta aning om du ställer denna frågan *S*

/K
Är det en 'Festool only' feature, eller har nån av de andra samma funktion? :)
 
FredrikR skrev:
Är det en 'Festool only' feature, eller har nån av de andra samma funktion? :)
Mafellen har nollpunkten så att klingan alltid löper längs under gummiläppen på skenan, oavsett vinkel. Kör man utan skena flyttas 'siktet' steglöst och automatiskt med oavsett vilken vinkel man väljer.
 
snickarboden skrev:
Rörande sänksågar så prova om den har samma ritslinje med tiltad klinga, den funktionen är jäkligt vettig och finns (förstås) på Festo.
Dvs klingan skall inte förskjutas i sidled då man tiltar den utan följa samma spår som vid 90 grader.

Alla tillverkare kopierar liksom inte den lilla ytterst viktiga funktionen.
/K
Jag tror alla sänksågar fungerar så, iaf när de körs på skena
 
Mmm enligt manualen så ska Makitan också gå enligt "läppen" oavsett vinkel.
 
Redigerat:
Verkar sneglat väldigt mycket på mafellen när de tagit fram gkt. Motorhus mer eller mindre identiskt, skalan med vändbar visare är samma, låsningen för gering verkar vara lik, skenorna med skarvstycken och alla tillbehör är identiska. Automatlåsning av klingan när man öppnar klingskyddet ser lik ut, "urflisningsskyddet" ser exakt likt ut.
Specsen verkar lik också, samma motorstyrka, samma sågdjup vid samma vinklar, lika klingor.
Luktar sammarbete på långa vägar. Rent spontant skulle jag kallat den en blå mafell, bortsett från extra handtaget för vänsterhanden, som mafell saknar.

Är inte negativ, ställer bara upp fakta, är nästan sugen själv på att prova en ;) Kollar priset i euro verkar det vara helt ok om man får en mafell för pengarna.
Om inte annat så kanske man får tag i slitdelar/reservdelar till mafellen billigare om man handlar av bosch :D
 
Redigerat:
Och sänkfunktionen/knappen var väl en kopia av Festools? :)
Ser intressant ut.
 
FredrikR skrev:
Och sänkfunktionen/knappen var väl en kopia av Festools? :)
Ser intressant ut.

Mja kanske ursprungligen, dock ser även den knappen identiskt ut på min mafell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.