En väldigt bra grej märkte jag med den lille Milwaukee ”stubby impact” M12 FIWF12: tack vare formatet kom jag åt att dra loss rätt tjuriga bromsokshållare på Volvon. Många jobbiga sega skruvjobb blir väldigt lättsamma på så vis, men visst man kommer inte åt överallt så klart utan får ta till traditionella grejer ibland.
 
H Harald Blåtumme skrev:
En väldigt bra grej märkte jag med den lille Milwaukee ”stubby impact” M12 FIWF12: tack vare formatet kom jag åt att dra loss rätt tjuriga bromsokshållare på Volvon. Många jobbiga sega skruvjobb blir väldigt lättsamma på så vis, men visst man kommer inte åt överallt så klart utan får ta till traditionella grejer ibland.
Därför jag valde 3/8" av den skruvdragaren, tillbehören är smidigare ;)

Väljer man den minsta/svagaste maskin möjlig så får man ju bara sitta och lyssna på smatter tills skruv/mutter behagar lossna. Sikta en-två storlekar större är mitt tips när det gäller hjul
 
mexitegel mexitegel skrev:
Hjulbyte idag och premiärkörning av 18V-EC300 men den lossade inte alla hjulskruvar :thumbdown:. Första hjulet gick galant, andra fick den inte loss en enda skruv på och därefter så gick jag runt bilarna och lossade för hand. Gick snabbare än att hålla på och skifta mellan mutterknacken och fälgkorset...

Funderade på om jag dragit skruvarna för hårt i våras, men nu när jag kände efter med fälgkorset efter att ha dragit med momentstav så är de minst lika hårt dragna nu som jag gjort för hand.

Och inga sura kommentarer från @MathiasS nu om IRs förträfflighet nu ;).
Trist! Hur länge knackade du? Max moment på min 250 nås inte förrän efter 6 sekunders knack har jag för mig. Min 250 har fått lossa grannens som han inte fick loss med förlängningsskaft ens, så nåt verkar skumt! Men man kan få knacka en liten stund.
 
Faktum är att jag slog till på litet rabatterat pris nu på ”Black friday”, det gick att få tag på den under 1800 spänn inkl frakt: en batteridriven spärrnyckel med hyfsat vridmoment och suverän åtkomlighet. Valde halvtumsvarianten eftersom mesta av tillbehörssortimentet jag har är i detta. Skillnaden storleksmässigt/klumpighet mot 3/8” är marginell så inget att fundera på, och 1/4” har begränsad nytta för mig.

Milwaukee M12 FIR12. https://se.milwaukeetool.eu/sv-se/m12-fuel-kompakt-8243;-sparrskaft/m12-fir12/

Ingen ersättning för mutterknacken men ett bra komplement när man ligger och skruvar med fjädring, bromsar, motorjobb whatever.
 
Jag trodde aldrig att mutterdragaren Milwaukee M12 FIWF12 skulle bli ett av mina mest använda favoritverktyg!

Tanken var väl från början att den kunde vara bra vid hjulbyten på bilarna två ggr/år. Visade sig vara väldigt mycket mer mångsidig, tex - dra grova träskruv typ franska och långa/grova BigDog, helt effortless - dra loss bråkiga skruv till tex bromssadlar som kärvar varenda millimeter ut pga korroderade gängor - etc. Ett mycket bra tillbehör är en kraft-universalknut så man kan komma åt på fler ställen, samt givetvis en sats kraftförlängare anpassat för slagverktyg.

Byta hjul på bilarna har blivit ett nästan roligt jobb, lossar sekundsnabbt och sedan skruvar man fast på läge två och har ca 100 Nm att efterspänna till 120 Nm med momentnyckel om man så vill. Inte att förglömma bråkiga skruv som sätter fast bromsskivan om man ska byta dessa, det går på sekunder att lossa utan besvärliga mothåll.

Dessutom extremt bra batteritid med 6Ah-batteriet, bytt hjul på båda bilarna plus bromsar på den ena och fortfarande fulladdat enligt batteriindikatorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.