M mattias_75 skrev:
Jag har själv läst på lite om mutterdragare då jag är less på den eldrivna jag har idag. Läser man lite på amerikanska sidor / Youtube-tester så verkar alla överens om att M18 Mid-impact torque klarar 80-90% av allt verkstadsarbete. Den har 610 NM som max. : [länk]

Men om verkstadsarbetet endast består av däckbyten så kanske man till och med klarar sig med M12!
Finessen med den lilla M12 är ju att den kan användas på ställen där större maskiner går bet för att det är för trångt. Olika verktyg har olika styrkor och svagheter.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Ja, jag har skruvat en del med M12 slagskruvdragaren dom senaste dagarna. Formfaktor och vikt i förhållande till kraft är helt fantastiskt!
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Och använde omvandlare, men grovgängan hjälper väl till här kanske?
Jo folk verkar överens om att man förlorar vridmoment om man använder adaptrar och förlängare, i senaste videon ovan används en 3/8" till 1/2" adapter ser det ut som. Men det gick ju som en dans ändå, kanske tack vare rätt grov gänga som du säger. Det där svarta gummiskyddet runt maskinen lär nog vara total overkill för normala hobbymekaniker, kostar annars några hundra på ebay.

Men det bar sig inte bättre än att jag beställde ett M12 6 Ah batteri efter att ha sett jämförelsen... en dryg tusing men tänkte det kan vara bra även för skruvdragaren om man behöver extra pulver och uthållighet jfr standard 2 Ah batterier.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Är det alltså minst 250Nm specat man behöver för att bekvämt klara ett hjulskifte på en personbil?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Är det alltså minst 250Nm specat man behöver för att bekvämt klara ett hjulskifte på en personbil?
Nja... bör funka för det mesta men det beror på :)

Är det bara litet lagom rostigt/fastkärvat och "knakigt" som det kan bli ibland så borde det räcka gott med 250 Nm lossdragningskraft, förutsatt normal åtdragningsmoment från början 110-130 Nm.

Är det välunderhållna bultar med antikärvpasta som verkligen dragits noggrant till tex 110 - 130 Nm och att det inte kärvat fast sedan detta så borde man klara sig fint med tex en 180 Nm maskin.

Är det draget av en däckverkstad med dålig koll på fastdragningsmoment kan man behöva en maskin med 2000 Nm lossdragningskraft... som jag råkade ut för förra året med min bmw. I det fallet var det omöjligt att dra loss även med enmeters järnrör som förlängare som sagt (jag stod och hoppade på järnröret och jag väger 90 kg...). Aldrig i livet att jag skulle investera i en monstermaskin för dylika eventualiteter, där får man gå tillbaks till aktuell verkstad och begära att de gör om och gör rätt.

Håller med om FredrikR att det inte är hela världen om man kan behöva lossa en och annan riktigt bråkig skruv/mutter "manuellt", det underlättar ändå enormt om man kan köra det mesta med mutterknackaren.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Om man vill utöka användningsområdet för en liten batteri-mutterknackare typ vad vi diskuterat till att även bli en potent slagskruvdragare så är ju såna där adaptrar guld värda. I detta fall från 1/2" fyrkant till 1/4" hex: https://www.proffsmagasinet.se/mask...aptrar/milwaukee-48034410-adapter-12-till-14-

Finns säkert billigare att hitta, kanske mer anpassade också om man har kul-låsning istf friktionsring osv. Men lysande att man kan klara sig med endast en slagmaskin! Är det dessutom en kort "stubby"-variant man har så lär det inte vara något problem att det bygger på någon cm i fram.

Kanon för att dra tex karmskruv, grova långa träskruv och annat riktigt bråkigt. Litet oklar över om de i praktiken funkar med tex krysspår, tror det är insex och Torx och liknande det är bra för. Aldrig använt annat än manuell slagskruvmejsel ibland så vad vet jag.
___
PS. Självklart, man kan knappast ladda på med 340+ Nm om man kör denna typ av adaptrar utan får köra med lägre momentinställningar typ 85 Nm eller 125 Nm motsv läge 1 & 2 på Milwaukee M12 FIWF.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag köpte adapterar mellan bitsfäste och fyrkant 1/4, 3/8 och 1/2 på byggmax. Smidigt till min lilla bosch också när det inte krävs så mycket moment.

[länk]
Just de adaptrarna är ju litet tvärtom - till för läget om du har en slagskruvdragare med 1/4" hex bitsfäste ut och vill köra 1/4", 3/8" och 1/2" fyrkant ut efter adaptern för att replikera en mutterdragare.

Mitt scenario var det motsatta dvs att du har tex en 1/2" fyrkant ut från verktyget och vill omvandla till en 1/4" hex dvs trad bitsfäste som är typiskt för slagskruvdragare.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jo, det förstod jag ;) (y). Jag har haft min lilla knack ett bra tag för att dra i träskruv men inte tänkt tanken på hur mångsidig den blir med sådana adaptrar. Det var lite av ett halleluja moment där i kassan på byggmax den gången :love:
 
Ja men då har du inte en mutterknackare utan en slagskruvdragare. Allmänt, tycker det är lysande att man har två såpass lika verktygstyper och att man rätt enkelt kan växla användningsområde via enkla adaptrar.

Bra nog för hobbyrenoverare med dessa adaptrar, kanske att man skulle välja annorlunda om man vore beroende av verktygen för sin försörjning.
 
Fick äntligen tummen ur att byta till sommarhjul på bmwn... inte så bra att köra runt med friktionsdäck året runt men det blev liksom aldrig tid med detta i år. Förrän nu, härligt väder som det ska vara på sommaren! Kul test för Milwaukee M12 FIWF, detta med lilla 2Ah-batteriet (har inte fått 6Ah-batteriet ännu).

Rostiga gamla fälgar och dito hjulbultar monterade i oktober förra året, jag brukar få banka loss vinterhjulen med slägga och brädstump på den bilen för de sitter vanligtvis som berget trots antikärvpasta.

Hade redan varit på några stycken bult sedan tidigare för att testa, dessa lossade naturligtvis lika enkelt som tidigare nu nydragna till 130 Nm. Mera förvånande var att samtliga bult lossade efter ca en halv sekund med Milwaukee M12 FIWF, använde autoläget dvs full lossdragningskraft och autostop vid åtdragning. Helt "effortless" mao.

Ännu mer förvånande var att samtliga *hjul* lossade helt problemfritt, inget bankande med slägga alls! Kanske gör hamrandet från maskinen underverk även med det.

Så det är bara att konstatera att man förmodligen inte behöver ett större batteri om det bara är hjulbyte det handlar om. Fortfarande fulladdat enligt batterimätaren efter hjulbytet men som sagt, den har bara varit igång typ 10-20 sekunder allt som allt så det var ingen särskilt jobbig test.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Mikwaukeen gick bet idag på M12 eller om det va M14 till gräsklipparknivens fästskruv (19mm skalle på skruven iaf. och fingängat) Fick ta fram klumpedunsBoschen som fick jobba ett ögonblick.

Undersidan av en gräsklippare med tre synliga knivar och en central fästskruv på en verkstadsplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Ska bara följa upp litet på skruvdragartillsatsen som anlände idag i brevlådan. Riktigt trevlig och minimalistisk design, kan knappast tillverkas kortare än de 47,7 mm den är lång varav det finns ett instick från 1/2" fyrkant från mutterknackaren Milwaukee M12 FIWF i detta fall.

Totallängd med naken maskin är 125 mm fram till 1/2"-fästets främsta del. Med adaptern monterad blir totallängden 155 mm dvs 3 cm längre, inga problem alls tycker jag. Adaptern monteras tight och glappfritt med friktionsringen på min mutterknack, finns även förberett för att montera på maskiner med låsning typ fjäderbelastad kula (pin detent). Återstår att se hur det funkar över tid, detta är bara första intrycken. En del YT-recensenter har klagat över att det inte skulle funka på maskiner med friktionsring men jag ser inga problem alls där med min maskin.

Montering och låsning av långa bits eller bitshållare sker väldigt stabilt. Skulle man få för sig att köra korta bits direkt i adaptern så funkar det väl också men ramlar ur lätt. God kvalitetskänsla får jag säga och priset för grunkan får motiveras av att jag inte behöver skaffa en ytterligare maskin - slagskruvdragare.

Tror det är viktigt att man har litet koll på hur hårt moment man ställer in, inget vidare bra att köra fullt blås på 340 Nm utan man får tagga ner litet till 85 eller 125 Nm på den här maskinen. Gissar jag.

Så här ser den ut med adaptern monterat, rätt smidig maskin fortfarande tycker jag. Kommer väl till pass i helgen när jag ska montera dörrkarmar och trösklar.

Milwaukee M12 FIWF mutterknackare med monterad skruvdragartillsats och förpackningen bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Eftersom detta blivit en tråd där vi provar litet av varje och ser hur det funkar för diverse göromål....

Justerade en litet bråkig karm nyss, det var litet för liten glipa mot dörrlåsänden så jag drog i en 140 mm 6mm dia träskruv från Biltema minsann. T25 och bits i vanligt S2-stål (kanske från Jula?).

Det var litet intressant att det blev såpass stor skillnad i dragkraft. Använde Milwauukee M12 FIFW12, med 1/2" till 1/4" hex adapter, sedan en vanlig bitshållare på det ner till bitsen som specats ovan.

Drog i skruven max på läge två på Milwaukke-maskinen, med 2 Ah batteri (läge tre är uteslutet med mina enkla prylar, 340 Nm kommer att paja antingen bitshållare eller bits på ett ögonblick). Kom inte riktigt dit jag ville på läge 2 så jag provade att sätta dit 6 Ah batteriet fortfarande på läge 2 vilket är löst specat till 125 Nm (oklart med vilket batteri eftersom det uppenbarligen skiljer en del).

Nu matade den på den där sista millimetern jag ville åt på en halv sekund och kunde enkelt skruvat vidare om jag inte avbrutit. Så helt klart spelar det roll vilka batterier man använder till dessa. Bits och adaptrar höll fint även med det större batteriet för övrigt.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.