Har bägge boscharna. GDXen funkar om du varit noggrann och fettat in och gjort rent tidigare och har lite tur.

GDXen kompletterar mina 12v verktyg bra när jag behöver kraft.

För hjulbyte ska du dock ha 300:an.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det kan säkert vara olika förutsättningar med plåt/alufälg, gamla/nya bilar eller annat men uppenbarligen fungerar det ju för både @FredrikR och @Harald Blåtumme. Boschen med 180Nm löser knappt uppgiften om jag förstått rätt medans Milawaukeen med 340Nm inte har några som helst problem. Då borde 300Nm Bosch fungera lika bra.
Så är det säkerligen, det vet man ju även av erfarenhet med att lossa för hand.
Troligen har väl varken jag eller mina tidigare kollegor aldrig varit speciellt noga med att borsta och fetta ordentligt vid byten. Men man tycker ju att en som är mer än dubbelt så stark än den folk föreslår borde klarat biffen...
 
Då så, då får det bli en 300:D
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
Det är klart användbart med mutterdragare i häradet av 300 Nm. Hjulbyte, som sagt inga problem normalt sett med den lille Milwaukee 12V-maskinen på 340 Nm enligt spec. Helt underbar liten maskin och tycks få superkrafter om den matas med 6Ah-batteriet el motsvarande cellkonfigurationer där det är parallellkopplade celler.

Väldigt mångsidigt också med en bitsadapter, den blir inte så mycket längre än en vanlig slagskruvdragare i och med att den är så kompakt. Körde ett 40-tal ”Big Dog” 8x120 mm på så vis här om veckan - väntade mig att T40-bitset (vanlig 1/4”-fattning, S2 stål) eller skruven skulle gå av när jag körde på maxläget men det höll konstigt nog. Behövde inte ens byta bits även om det började se litet slitet ut på slutet.

Så där fick jag verkligen en slagskruvdragare på steroider, jäklar vad snabbt den drog i skruvarna! Funkar givetvis utmärkt även på de lägre kraftlägena om man har klenare skruv/bits.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Då så, då får det bli en 300:D
Jag kan spela in lite IR-ljud du kan ha i någon högtalare när du byter hjul nästa gång. För att få lite feeling menar jag.
 
  • Haha
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Scysst! Tack! :D
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
IR-ljud... låter det inte tillräckligt jäkligt från den där ”300”?
 
Helt fel ljud. Ingen F1-känsla utan luftdrivet.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Ja, stackars våra barn som kommer växa upp med eldrivna bilar och batteriknackar.
 
Jag ska spela in en videosnutt på hur den lille Milwaukeen låter när den drar ”Big Dog”, behövs garanterat hörselskydd när den matar på fullt... men visst den låter ju inte som en luftmaskin.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Milwaukee M12 är grymt bra, man behöver knappast 18v. Mutterdragaren drar 340nm.
 
Då vart bara frågan om man vågar chansa på att handla från sotel.de och spara 350 riksdaler tro :thinking:. Tyskarna är ju generellt pålitliga :)
 
Hjulbyte idag och premiärkörning av 18V-EC300 men den lossade inte alla hjulskruvar :thumbdown:. Första hjulet gick galant, andra fick den inte loss en enda skruv på och därefter så gick jag runt bilarna och lossade för hand. Gick snabbare än att hålla på och skifta mellan mutterknacken och fälgkorset...

Funderade på om jag dragit skruvarna för hårt i våras, men nu när jag kände efter med fälgkorset efter att ha dragit med momentstav så är de minst lika hårt dragna nu som jag gjort för hand.

Och inga sura kommentarer från @MathiasS nu om IRs förträfflighet nu ;).
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Hjulbyte idag och premiärkörning av 18V-EC300 men den lossade inte alla hjulskruvar :thumbdown:. Första hjulet gick galant, andra fick den inte loss en enda skruv på och därefter så gick jag runt bilarna och lossade för hand. Gick snabbare än att hålla på och skifta mellan mutterknacken och fälgkorset...

Funderade på om jag dragit skruvarna för hårt i våras, men nu när jag kände efter med fälgkorset efter att ha dragit med momentstav så är de minst lika hårt dragna nu som jag gjort för hand.

Och inga sura kommentarer från @MathiasS nu om IRs förträfflighet nu ;).
Nog ska 300Nm räcka :thinking:
Min GDX ligger ju på 185 och lossar fint på läge 3, sedan drar på läge 2.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Och inga sura kommentarer från @MathiasS nu om IRs förträfflighet nu ;).
Åh absolut inte du verkar ju ha en helt grym mutterdragare, den vill man ju inte göra sig lustig över...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.