Dagens raket får väl anses vara SBB. Ligger själv ganska så tung (med mina mått mätt). Hoppas att ev bud kommer att hamna närmare substansvärdet eller åtminstone 15-20 kr. Skulle räcka för mig för att hamna breakeven. Lätt att vara efterklok, men satt på sälj knappen runt 60. Andelsstugan hade varit i hamn.
 
Hur resonerar ni nu? AI-aktier och fonder fortfarande bra? Eller är det över för denna gång? Själv tror jag mycket på AI i det långa loppet, men lite fundersam på om det gått upp lite väl mycket på för kort tid. Något annat som man bör satsa på i nuläget istället? Bör kanske tillägga att det för min del främst handlar om var man placerar pensionspengarna just nu.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag la in lite i Finserv global, mycket vapentillverkare i den fonden.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Stellantis och Exor tycker jag ser intressant ut.
Aktiediagram för Stellantis N.V., uppvisar stigande trend, noterad i euro, Xetra stängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Aktiemarknadsapp, EXOR N.V. aktiekursdiagram, uppåtgående trend, nuvarande pris 101,05 EUR, stängd marknad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
sysmali
N Niq skrev:
Stellantis och Exor tycker jag ser intressant ut.
[bild]

[bild]
Varför tror du på dom?
 
sysmali sysmali skrev:
Varför tror du på dom?
Exor för att det är gammalt investeringsbolag som gått bra väldigt länge och har lyckats mycket bra med sina investeringar.

Stellantis för att dom är en fordonstillverkare som har ett brett utbud och många ben att stå på. Dom verkar också vara på god väg med att producera elfordon.

Jag behöver ännu läsa på mera särskilt om Stellantis. Jag är bara en nybörjare så jag kan absolut vara helt fel ute.
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag la in lite i Finserv global, mycket vapentillverkare i den fonden.
Ja, har aldrig velat handla med vapen-aktier eller fonder tidigare, men nu är det ju ett nytt läge… eller ja nytt och nytt.
Hittar inte dem på PPM dock. Sökte lite snabbt på Google after ppm fonder med vapen också, men hittar bara om fonder specifikt UTAN vapen. Som sagt, det som inte var OK förut känns numera snarare bra…
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nej det missade jag att det var ppm, där finns nog inte vapen med
 
Har nu sålt hälften av mina Scandic som jag shoppade billigt efter Covid och investerade istället de pengarna i Boliden, det ser riktigt lovande ut. Redan en kraftig vinst i Boliden samtidigt som Scandic verkar ha stannat upp. Ibland har man tur med tajmingen..
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Inte orolig alls...
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
Köpte på mig Kinnevik för 101,55 den 23 feb. Verkade som de fått alldeles för mycket stryk. Rätt skött ska den kunna vara bra nivå att kliva in på.

Funderar på att sälja Merck som köptes för 84usd när coronan var på g.

Frågan är man ska öka i Novo Nordisk nu. Tror de kan ladda för ny topp?

I långa loppet är jag inte så orolig. Det ska inte vara dålig affär att sprida kapital hos solida och framgångsrika företag.

Har slutat pytsa in pengar på räntekonton iaf.
Har dock inte sålt av Telia som jag köpte ohälsosamt mycket av i höstas när de var neråt 21kronor. Ny utdelning i veckan. Frågan är om de kommer behålla 2kr i årlig utdelning. Då är det ju 9% i direktavkastning om de inte går ner under inköp.

Just nu har de blivit en solid pelare i utdelning som jag tänkt parkera på 350kkr årligen för att motsvara en bra inkomst.
 
  • Gilla
Taxture och 1 till
  • Laddar…
G
Finns det några börsnoterade bolag som arbetar med avsaltning av havsvatten?
 
G Grannens Häck skrev:
Finns det några börsnoterade bolag som arbetar med avsaltning av havsvatten?
De flesta bolagen bidrar till uppvärmning av isarna som späder ut salthalten i haven. Bara att köpa.
 
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Finns det några börsnoterade bolag som arbetar med avsaltning av havsvatten?
Det är ju en väldigt olönsamma verksamhet som oftast bedrivs av myndigheter i länder där färskvatten saknas.
En nischad del är att tillverka små avsaltningsanläggningar för båtar men det är inga stora pengar i det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.