Hur mycket av dina saker delar du egentligen med andra? Att dela med sig är bra för både miljön och plånboken. Här kommer experttips till dig som inte har kommit igång, från Maria Eriksson som delat hem med 400 främlingar.

Du kan läsa artikeln här: Börja dela mera – 9 tips från experten
 
Dela en film en gång och det blir ett jäkla liv......
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 37 till
  • Laddar…
Självklart är de smidigt att låna verktyg

men då ska du hitta den personen som har den när du behöver den och sedan kanske åka dit spendera tid i bilen på en kortare resa på ca 15 min tur och retur.

tiden och kostnader du lägger ner när du kan smidigast ha en liggandes och kunna använda när som helst dom 15 min när du behöver den är ju väldigt skönt och mindre stress.

Sen att finns de väl en nivå på allt man äger. En borrmaskin eller en betongblandare.
 
Har hyrt ut ganska mycket senaste året via Hygglo, funkat ganska bra men HYgglo har tyvärr höjt sin slice av kakan och tar nu dryga 23% av hyresbeloppet. Har man grejer som slits lite så lönar det sig inte längre iom att hyresnivperna presats ned långt....
 
  • Gilla
Okarlsson och 2 till
  • Laddar…
Jag är bara negativt inställd till att dela verktyg och maskiner med människor som med stor sannolikhet inte klarar av att hitta serviceboken till sig egen bil.
 
  • Gilla
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Har svårt att se hur det skulle bli billigare att anlita någon för att borra ett hål än att köpa en borrmaskin själv. Åtminstone om man ska göra det utan att skattefuska
 
  • Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
A
Jag har lånat grejor från polare när det är brådis.
En gång råkade jag ha söner polarns El-hyvel, den brann upp. Någon ny av samma model hittade jag inte så han fick sig en ny och bättre hyvel.
Så det är väl det som är risken att har man sönder så åker man på att köpa en ny men man är fortfarande utan.
 
Fadai
I min by har vi FB-grupp. Där kan man efterlysa en borrmaskin, t ex, att låna, byta till sig ngt, osv. Funkar jättebra när viljan finns och avstånden är måttliga.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Hur mycket av dina saker delar du egentligen med andra? Att dela med sig är bra för både miljön och plånboken. Här kommer experttips till dig som inte har kommit igång, från Maria Eriksson som delat hem med 400 främlingar.

Du kan läsa artikeln här: Börja dela mera – 9 tips från experten
Delningsekonomin slår ju sönder grunden för hela västvärldens ekonomisystem som bygger på ständig tillväxt baserad på ständigt ökad konsumtion. Köp, slit, släng och köp nytt för lånade pengar är ju grunden för vår ekonomi. Tar pengarna slut ? Inget problem, tryck nya ! Kolla hur penningmängden i världen har vuxit sedan all valutareglering skrotades. Motsvaras ökningen av motsvarande substansvärdesökning ? Eftersom alla valutor endast har förtroendet som substansvärde balanserar allt på slak lina och ingen kan förutse eller garantera vad som händer i framtiden. Nationalekonomi är ju liksom teologi ingen vetenskap debygger på tro.
 
  • Gilla
erkka och 5 till
  • Laddar…
Vad menas med "prenumerera på dammsugning"? En vanlig familj dammsuger väl varje dag för att hålla lorten i schack, ska man ha en skattefinansierad rut-person i grannskapets gemensamma verktygsbod ståendes. Där behöver man nog ha värme i boden, dass, kök, säng och allt annat. Varje kvarter har ett hem dedikerat till tjänstefolk som sköter allt åt en. Är det övergången från industrisamhället till tjänstesamhälle?
 
  • Gilla
Okarlsson och 1 till
  • Laddar…
Har t.o.m köpt en stor byggställning just för att det är för bökigt(eller dyrt) att hålla på med att hyra/dela grejer. Köpte även en 20 tons press på Jula för att byta nån bussning på bilen, blev ändå billigare än att leja bort det. Pressen finns ju kvar och betalade sig på första användningen. Däremot har jag lånat ut ställningen och diverse andra tyngre verktyg ibland och inte krävt nåt men lånaren har alltid betalat en hel del för att slippa skämmas enligt dem själva även om jag insisterat på att det inte behövs, så det är väl jag som är Cramo i min bekantskapskrets.
 
  • Gilla
erkka och 11 till
  • Laddar…
Är boken skriven i Sverige? Det jag menar att svenskar är ju inte så bra på att dela som andra folk och vad säger skatteverket om delning av tjänster
 
Det är enklare att äga själv det som man tänker använda mer än nån enstaka gång, jämfört med kostnaden att ta in hantverkare går det ofta väldigt snabbt att motivera inköp av maskiner när man gör jobbet själv även om de bara blir stående, är den bara stående är det stor chans att den fungerar när man behöver den. Tyngre maskiner som används enstaka gånger (typ 200kg markvibrator) hyr man enklast från en känd firma som jobbar med det än från nån privatperson som har det som hobby och just den sortens maskiner är det ovanligt att privatpersoner har.

Många som är bekväma av sig och hellre äger än lånar, behöver man åka en bit med bil blir det snabbt mer lönsamt att äga småmaskiner själv, är jobbigt att ha att göra med struliga personer som lånar ens grejer och inte lämnar tillbaks dem eller använder dem felaktigt så de slits, risk att det blir problem om saker går sönder osv.

Inte allt som går sönder är så lättdefinierat, böjskydd går sönder på en sladd vilket leder till att den böjs för mycket och börjar glappa så småningom, växellådan i skruvdragaren som låter konstigt på ena växeln, chuck som kärvar osv, vilket inte alltid kanske märks direkt utan först ett tag efteråt. Hur hanteras sånt när folk lånar?

Folks bekvämlighet som gör att man inte lånar mer märks även i tråden om https://www.byggahus.se/forum/threads/blocket-annonsoerer-som-hellre-slaenger-aen-skaenker.380564/
 
Och vad händer om man råkar ha en Ove Sundberg med i den där "lånepoolen"?
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Säkert bra om man vill ha kompisar och stå och snacka i stället för att få något gjort.
 
  • Gilla
Okarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.