T ToRy skrev:
Återigen, du kan inte vara på riktigt. Var någonstans antyder jag att jag och mina "medlöpare" (återigen ett patetiskt försök till härskarteknik, ta en hint, du behärskar det inte) skulle vara "empatins överhöghet"? Förklara gärna det för mig. Förklara på vilket sätt det är fel att känna för offret och rätt att känna för brottslingen. Klarar du inte av det får du anses vara ett troll, och du förtjänar inte mer av min tid. Med tanke på att det inte finns en snöbolls chans i h------t att du lyckas med det så lär vi inte ha något mer att säga varandra. Dock, överraska mig gärna.
moral är viktigt men mest för en själv, du kör väl aldrig för fort och om du gör det anmäl dig själv. Du har ju naturligtvis aldrig betalat svart el hört om det av bekanta eller vänner för då är dom ju borta eftersom du anmält dom, går du ut och talar om när du tycker något är fel någon bryter mot lag eller stör? Själv tycker jag att stjäla genom momsfusk o skattebrott är förskräckligt och gör aldrig det men är ganska ofullkomlig i övrigt och ödmjuk inför andra människor.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Jag tror de flesta här inte tycker fusk och lagbrott är ok, men det jag och andra här motsätter oss är vad vi troligen gemensamt upplever vara en fyrkantig och rent av vidrig människosyn (som någon moderator nu städat upp) samt en översittarstil där man sätter sig själv på en pedestal och tror sig vara bättre än andra här. Hur många gånger har vi inte sett typer som "Kapten Klänning" slå sig för bröstet och framställa sig som bekämparen av orättvisor för att sedan själv visa sig vara ett smutsigt svin :crysmile:
 
Redigerat:
  • Gilla
perwahlin och 1 till
  • Laddar…
danniee skrev:
Jag tror de flesta här inte tycker fusk och lagbrott är ok, men det jag och andra här motsätter oss är vad vi troligen gemensamt upplever vara en fyrkantig och rent av vidrig människosyn (som någon moderator nu städat upp) samt en översittarstil där man sätter sig själv på en pedestal och tror sig vara bättre än andra här. Hur många gånger har vi inte sett typer som "Kapten Klänning" så sig för bröstet och framställa sig som bekämparen av orättvisor för att sedan själv visa sig vara ett smutsigt svin :crysmile:
men nu får du väl ändå ge dig. Att TS vill anmäla ett brott är väl inte att vara en översittare på pedistal. Eftersom kommunen inte har resurser att kontrollera svartbyggen i större utsträckning och detta leder till fisk så är det väl bra att det finns folk med civilkurage som orkar hålla på. Eller är det en bättre idé att öka skatten ytterligare så att kommunerna kan anställa egna kontrollanter? Din och andras inställning att TS ej ska lägga sig i är så fel på alla sätt och inget jag vill ha i mitt samhälle. Delar du inte dessa värderingar kanske det är bättre att du flyttar utomlands istället för att legitimera fusk och lagbrott.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
A
F frawer skrev:
men nu får du väl ändå ge dig. Att TS vill anmäla ett brott är väl inte att vara en översittare på pedistal. Eftersom kommunen inte har resurser att kontrollera svartbyggen i större utsträckning och detta leder till fisk så är det väl bra att det finns folk med civilkurage som orkar hålla på. Eller är det en bättre idé att öka skatten ytterligare så att kommunerna kan anställa egna kontrollanter? Din och andras inställning att TS ej ska lägga sig i är så fel på alla sätt och inget jag vill ha i mitt samhälle. Delar du inte dessa värderingar kanske det är bättre att du flyttar utomlands istället för att legitimera fusk och lagbrott.
Jag talar generellt om den "attityd" som fått spridning i tråden? :crysmile::heart:
 
Och eftersom dom som ska se till att reglerna efterföljs är på tok "överbelastade" måste det ju vara en stor fördel om allmänheten hjälper till. Och det gäller ju inte bara i vissa fall utan hela tiden, ta tex polisen tänk vad mycket tid dom skulle spara om allmänheten i stället för att vända ryggen till hade nog med civilkurage och berättade vad dom visste/såg.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A
E elmont skrev:
Och eftersom dom som ska se till att reglerna efterföljs är på tok "överbelastade" måste det ju vara en stor fördel om allmänheten hjälper till. Och det gäller ju inte bara i vissa fall utan hela tiden, ta tex polisen tänk vad mycket tid dom skulle spara om allmänheten i stället för att vända ryggen till hade nog med civilkurage och berättade vad dom visste/såg.
Tänk om vi hade ett system som gav vittnen tillräckligt med skydd så de slapp riskera sina liv eller behöva leva gömda i resten av sina liv. Då kanske fler hade haft "civilkurage". Det är lätt att sitta och spela allan här, men verkligheten ser annorlunda ut. Känns dock som detta är en helt annan diskussion :crysmile:
 
Det är helt klart en del av samma problem, och här klankar vissa ner på den som försöker göra rätt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
F frawer skrev:
men nu får du väl ändå ge dig. Att TS vill anmäla ett brott är väl inte att vara en översittare på pedistal. Eftersom kommunen inte har resurser att kontrollera svartbyggen i större utsträckning och detta leder till fisk så är det väl bra att det finns folk med civilkurage som orkar hålla på. Eller är det en bättre idé att öka skatten ytterligare så att kommunerna kan anställa egna kontrollanter? Din och andras inställning att TS ej ska lägga sig i är så fel på alla sätt och inget jag vill ha i mitt samhälle. Delar du inte dessa värderingar kanske det är bättre att du flyttar utomlands istället för att legitimera fusk och lagbrott.
jo vi hade en i området som inte fick tillstånd att bygga ut, efter det åkte han runt i det stora området med många villor o sommarstugor och "inspekterade" och sedan anmälde varenda skitsak, det är civilkurage det, en god samhällsmedborgare.
 
  • Gilla
FruNilsson och 3 till
  • Laddar…
Höhö, säkert någon av hjältarna i denna tråd!
 
A
E elmont skrev:
Det är helt klart en del av samma problem, och här klankar vissa ner på den som försöker göra rätt.
Man kan försöka "göra rätt" av både goda och onda anledningar. Det är det enda jag pratar om. Kanske är jag alldeles för filosofiskt lagd av mig. Kjamis :crysmile:
 
  • Gilla
aunnr1
  • Laddar…
Man kan ju undra vad dom som anmälde sina grannar som senare hamnade på häxbål...
I en källare på stazis högkvarter...i ett av nazisternas koncentrationsläger... eller kanske på nåt gulag läger i Sibirien ursäktade sina rättrådiga o naturligtvis sammhällsplitiga handlingar med.... kan det ha berott på deras höga moral:surprised::thinking:
Men jag menar ju absolut inte att det på något vis kan jämföras med eran höga moral:cool::cool:
Den kan jag ju inte uttala mej om eftersom den sortens moral är ju inte jag drabbad av:D
 
  • Gilla
perwahlin och 1 till
  • Laddar…
F frawer skrev:
men nu får du väl ändå ge dig. Att TS vill anmäla ett brott är väl inte att vara en översittare på pedistal. Eftersom kommunen inte har resurser att kontrollera svartbyggen i större utsträckning och detta leder till fisk så är det väl bra att det finns folk med civilkurage som orkar hålla på. Eller är det en bättre idé att öka skatten ytterligare så att kommunerna kan anställa egna kontrollanter? Din och andras inställning att TS ej ska lägga sig i är så fel på alla sätt och inget jag vill ha i mitt samhälle. Delar du inte dessa värderingar kanske det är bättre att du flyttar utomlands istället för att legitimera fusk och lagbrott.
Varje gång ett litet obetydligt byggfel anmäls så måste kommunen göra en utredning även om dom anser att det är dumheter. Det är slöseri med skattemedel inte en besparing
 
  • Gilla
perwahlin
  • Laddar…
danniee skrev:
...
Och du fortsätter pådyvla dina meningsmotståndare ord och värderingar som dessa inte använt. Arg, vidrig, höga hästar, och nu blandar du in kapten klänning. Jösses...

Men förklara på vilket sätt det är fel att känna för offret och rätt att känna för brottslingen, det kan du fortfarande inte. Om du i ditt nästa inlägg åtminstone försökte...
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Varje gång ett litet obetydligt byggfel anmäls så måste kommunen göra en utredning även om dom anser att det är dumheter. Det är slöseri med skattemedel inte en besparing
just i detta fall är det inte ett obetydligt litet fel. Detta påverkar livsmiljön för kringboende och kan ha betydelse för framtida lov etc. Jag har exempelvis en granne, som är en stor idiot, som gör som han känner. För några år sedan höjde han sitt garage en halvmeter. Utan bygglov. Vi bor dessutom i ett kulturminnesmärkt område. Har jag anmält honom? Nej. Varför? Ingen annan tar skada av detta. Han har gjort det omärkbart och diskret. Borde jag anmäla. Ja, kanske, men jag gör det inte för att det stör ingen. Nu är det iofs inte min sak att avgöra vad som stör men att säga att TS är en kvarterspolis för att han vill anmäla något som stör honom är fel på alla sätt.
 
F frawer skrev:
just i detta fall är det inte ett obetydligt litet fel. Detta påverkar livsmiljön för kringboende och kan ha betydelse för framtida lov etc. Jag har exempelvis en granne, som är en stor idiot, som gör som han känner. För några år sedan höjde han sitt garage en halvmeter. Utan bygglov. Vi bor dessutom i ett kulturminnesmärkt område. Har jag anmält honom? Nej. Varför? Ingen annan tar skada av detta. Han har gjort det omärkbart och diskret. Borde jag anmäla. Ja, kanske, men jag gör det inte för att det stör ingen. Nu är det iofs inte min sak att avgöra vad som stör men att säga att TS är en kvarterspolis för att han vill anmäla något som stör honom är fel på alla sätt.
En veranda som påverkar livsmiljön för kringboende? Däremot kan även ett litet bygglovsfel förhindra framtida ev nya bygglovsansökningar. Men ingen köper väl hus utan att kolla att korrekt bygglov finns?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.