A aunnr1 skrev:
allvarligt nu får ni ju sansa er lite granna.
Bygga ut en liten entre som det handlade om i detta fallet, eller för den delen 100m2 är inte att bryta mot någon lag.
Det kan inte på något vis jämställas med att skada någon annan människa eller mord som endel envisas med att ta upp.
Det är att bryta mot en uppsättning regler som i väldigt många fall är skrivna av en uppsättning tjänstemän som man
till ganska hög grad kan ifrågasätta om dom har alla "hästar hemma;)"
O jag tror fortfarande inte för ett ögonblick att människor som sitter o irriterar sig på vad andra gör o spenderar sin tid med att "sätta åt dom" gör så för allas bästa
Det är visst ett lagbrott. Du bryter mot Plan - och bygglagen. Den har till och med ordet LAGEN i sitt namn.

Riksdagen antog PBL 2010 och den trädde i laga kraft 2 maj 2011. Jag kan inte svara på om de som tog beslutet hade ”alla hästar hemma”, men lagen är inget påhitt av tjänstemän (eller politiker) på kommunnivå.

Kanske de anmäler, eller ”sätter åt dom” som du skriver, för att de ser att någon bryter mot lagen vilket inte är okej?
 
A aunnr1 skrev:
Ja det är ju dödsdömt att debattera med människor som har en liten lysande ring flytande ovanför sitt huvud.
Det har ju inte nämligen inte jag.
men jag undrar hur stor skada du har tagit av en utbyggd farstu på några kvadrat, jag kan inte känna att jag lider
nå särskilt mycket av detta.
Det är inte du som kommer lida om utbyggnaden olovlig. Det är köparen. Det krävs ingen gloria för att förstå, dock ett visst mått av empati.
 
  • Gilla
Solblå och 1 till
  • Laddar…
Och till dom som tycker att det är OK att bryta mot dom regler som finns.
Vilka regler är det OK att bryta emot och varför just dom och inte andra? Det kan ju inte vara så att var och en bestämmer vad vi alla ska rätta oss efter.
Skulle det vara så enkelt så skulle jag åka ut och skjuta alla vargar som förpestar skogarna, för det tycker jag skulle vara helt OK.
 
  • Gilla
FruNilsson och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och till dom som tycker att det är OK att bryta mot dom regler som finns.
Vilka regler är det OK att bryta emot och varför just dom och inte andra? Det kan ju inte vara så att var och en bestämmer vad vi alla ska rätta oss efter.
Skulle det vara så enkelt så skulle jag åka ut och skjuta alla vargar som förpestar skogarna, för det tycker jag skulle vara helt OK.
Nej inga lagar o regler ska brytas emot. Men om man har brottom till jobbet då får just jag köra lite för fort tycker jag. El tanka bilen med dieseln som är till lantbruket, det blir intressanta tankevurpor i bland
 
Och skulle någon komma på dig så ta konsekvenserna utan att "gnälla" på alla tokiga regler. (y)
 
  • Gilla
frawer
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.

Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?
Nu börjar vi om från början. Du bör ställa dig två frågor:
1. Är detta en tillbyggnad som är störande och som inte skulle få bygglov om man sökt?
2. Har denna "firma" byggt något annat olovligt som du har säkra bevis för?
Om du svarar nej på dessa frågor finns ingen anledning att anmäla. Vi skall hjälpa och stötta människor som kämpar för att försörja sig. Inte stjälpa med att ange som mest är en tråkig variant på "jantelagen". Du kan däremot ta kontakt med vederbörande byggare och vänligt påpeka att det behövs en bygganmälan (om det nu är nödvändigt), han kanske är helt omedveten om detta ev krav.
 
Jag har aldrig mött en byggare som inte har rätt bra koll på vilka regler som gäller.
Det är mycket osolidariskt och snedvrider konkurrensen om vissa byggare struntar i reglerna medans dom seriösa följer reglementet. Då skulle man lika gärna skippa alla regler och låta byggsektorn vara lite "vildavästern"
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Huruvida utbyggnaden är störande eller om byggaren byggt något annat olovligt är knappast relevant. Svaret på de frågorna påverkar över huvud taget inte hur en köpare drabbas. Frågan om bygglov/anmälan krävs är det ENDA som är intressant. Krävs något av dem och detta saknas är det TS:s samhälleliga förbannade plikt att göra vad denne kan för att en köpare INTE blir drabbad. Det enklaste sättet för TS att göra detta är att anmäla till lämplig instans.

Att vi ska "hjälpa och stötta människor som kämpar för att försörja sig" är ingen ursäkt för att se mellan fingrarna när någon (eventuellt) bryter mot regler på det här sättet, speciellt inte när det drabbar någon annan som också kämpar för att försörja sig.

Ni som anser att TS ska sköta sitt och skita i vad andra gör: Beklagar att ni saknar empati, men som tur är finns vi andra som HAR empati. Annars skulle världen se klart annorlunda ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lidd och 5 till
  • Laddar…
A
T ToRy skrev:
Huruvida utbyggnaden är störande eller om byggaren byggt något annat olovligt är knappast relevant. Svaret på de frågorna påverkar över huvud taget inte hur en köpare drabbas. Frågan om bygglov/anmälan krävs är det ENDA som är intressant. Krävs något av dem och detta saknas är det TS:s samhälleliga förbannade plikt att göra vad denne kan för att en köpare INTE blir drabbad. Det enklaste sättet för TS att göra detta är att anmäla till lämplig instans.

Att vi ska "hjälpa och stötta människor som kämpar för att försörja sig" är ingen ursäkt för att se mellan fingrarna när någon (eventuellt) bryter mot regler på det här sättet, speciellt inte när det drabbar någon annan som också kämpar för att försörja sig.

Ni som anser att TS ska sköta sitt och skita i vad andra gör: Beklagar att ni saknar empati, men som tur är finns vi andra som HAR empati. Annars skulle världen se klart annorlunda ut.
Men om folk å andra sidan bryr sig om de som bryter mot bygglovet och tänker att de kanske måste göra vad de kan för att försörja sig och sin familj, är inte de empatiska då också? Vad du gör nu är att sätta dig själv och dina åsiktspoliser till vänner på en hög häst igen. Sen att TS anmäler att empatiska skäl eller av ren och skär godhet...lol, nej :crysmile:
 
  • Gilla
aunnr1
  • Laddar…
Du kan inte vara på riktigt...

Byggaren som bryter mot reglerna har ett val - följ reglerna och gör det som är rätt, mot köparen.
Köparen har inte det valet. Gissa vem jag känner mer empati för. Det du gör är att bry dig om brottslingen och skita i offret. Känns det rätt tycker du?

Vem är du att påstå att TS inte skulle göra detta av goda skäl? Känner du TS?

Du kan dravla hur mycket du vill om åsiktspoliser, att sätta sig på sina höga hästar, det är bara några patetiska försök till härskarteknik, att försöka få de av oss som håller på att göra rätt att framstå som någon slags elitister som tror oss vara bättre än andra, eller hur? Sorry, det funkar inte. Vi sätter oss inte på några höga hästar, däremot har du och dina vänner trillat ner i något smutsigt dike någonstans. Vi är inte bättre än normalmänniskan, som anser att det är fel när en byggare fifflar för att göra pengar på något som någon annan får betala för. Men på sätt och vis har du iofs rätt: Baserat på det anser jag mig vara en bättre människa än du. Jag kan kortfattat förklara igen varför: Du skiter i om folk råkar illa ut när någon annan vill spara en slant. Jag skulle inte tveka att anmäla den som skiter i bygglov och låter någon annan ta konsekvenserna. Jag bryr mig om offret, du bryr dig om brottslingen.

Ps. Har du några andra emojisar att välja mellan? Börjar tröttna på den där... ;)
 
  • Gilla
Kirre2 och 3 till
  • Laddar…
A
T ToRy skrev:
Du kan inte vara på riktigt...

Byggaren som bryter mot reglerna har ett val - följ reglerna och gör det som är rätt, mot köparen.
Köparen har inte det valet. Gissa vem jag känner mer empati för. Det du gör är att bry dig om brottslingen och skita i offret. Känns det rätt tycker du?

Vem är du att påstå att TS inte skulle göra detta av goda skäl? Känner du TS?

Du kan dravla hur mycket du vill om åsiktspoliser, att sätta sig på sina höga hästar, det är bara några patetiska försök till härskarteknik, att försöka få de av oss som håller på att göra rätt att framstå som någon slags elitister som tror oss vara bättre än andra, eller hur? Sorry, det funkar inte. Vi sätter oss inte på några höga hästar, däremot har du och dina vänner trillat ner i något smutsigt dike någonstans. Vi är inte bättre än normalmänniskan, som anser att det är fel när en byggare fifflar för att göra pengar på något som någon annan får betala för. Men på sätt och vis har du iofs rätt: Baserat på det anser jag mig vara en bättre människa än du. Jag kan kortfattat förklara igen varför: Du skiter i om folk råkar illa ut när någon annan vill spara en slant. Jag skulle inte tveka att anmäla den som skiter i bygglov och låter någon annan ta konsekvenserna. Jag bryr mig om offret, du bryr dig om brottslingen.

Ps. Har du några andra emojisar att välja mellan? Börjar tröttna på den där... ;)
Det var en filosofisk reflektion eftersom du antydde att du och dina medlöpare var empatins överhöghet. Så är det förstås inte. Och nej, jag kan inte helt säkert säga att TS driver denna fråga enbart av bitterhet och en personlig agenda, men om det är något jag lärt mig i livet så är det typiskt så och det är vad jag har att gå efter :crysmile: + en extra för din skull :crysmile:
 
Återigen, du kan inte vara på riktigt. Var någonstans antyder jag att jag och mina "medlöpare" (återigen ett patetiskt försök till härskarteknik, ta en hint, du behärskar det inte) skulle vara "empatins överhöghet"? Förklara gärna det för mig. Förklara på vilket sätt det är fel att känna för offret och rätt att känna för brottslingen. Klarar du inte av det får du anses vara ett troll, och du förtjänar inte mer av min tid. Med tanke på att det inte finns en snöbolls chans i h------t att du lyckas med det så lär vi inte ha något mer att säga varandra. Dock, överraska mig gärna.
 
A
T ToRy skrev:
Återigen, du kan inte vara på riktigt. Var någonstans antyder jag att jag och mina "medlöpare" (återigen ett patetiskt försök till härskarteknik, ta en hint, du behärskar det inte) skulle vara "empatins överhöghet"? Förklara gärna det för mig. Förklara på vilket sätt det är fel att känna för offret och rätt att känna för brottslingen. Klarar du inte av det får du anses vara ett troll, och du förtjänar inte mer av min tid. Med tanke på att det inte finns en snöbolls chans i h------t att du lyckas med det så lär vi inte ha något mer att säga varandra. Dock, överraska mig gärna.
Oj, så arg :crysmile: Du påstod med all tydlighet att du och dina vänner (undviker ordet medlöpare här som du ser) är empatiska och antyder då samtidigt att de som inte håller med dig inte är det. Jag motsätter mig detta. Empati har ingenting att göra med att följa eller inte följa lagen. Det finns ingen anledning för dig att blanda in empati eller sätta dig själv på en hög häst. Om du tycker svartbygge är fel, då räcker det nog med att påpeka att det är fel. Du är inte mer empatisk än någon annan här för att du tycker grannen är dum som snickrat ihop något du misstänker är ett svartbygge :crysmile:
 
Men visst har du danniee en liten lustig inställning som tycker att det är ok om vissa bryter mot dom regler som finns. Vore det OK skulle vi snart "dränkas" av oseriösa företag som skiter i hur deras arbeten blir samt om deras kunder blir lidande, bara fuskaren kan tjäna pengar så är allt OK. Men om fuskaren genar och tjänar pengar betyder även att kunden får betala för en sekunda "vara" som "kunden" tror är fullgod :thinking: Så frågan har nu blivit vem ska man stötta dom som fuskar och bryter mot reglerna eller dom som är seriösa och följer reglerna. För min del finns det ingen tvekan, fuskaren går bort i alla lägen.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
A
E elmont skrev:
Men visst har du danniee en liten lustig inställning som tycker att det är ok om vissa bryter mot dom regler som finns. Vore det OK skulle vi snart "dränkas" av oseriösa företag som skiter i hur deras arbeten blir samt om deras kunder blir lidande, bara fuskaren kan tjäna pengar så är allt OK. Men om fuskaren genar och tjänar pengar betyder även att kunden får betala för en sekunda "vara" som "kunden" tror är fullgod :thinking: Så frågan har nu blivit vem ska man stötta dom som fuskar och bryter mot reglerna eller dom som är seriösa och följer reglerna. För min del finns det ingen tvekan, fuskaren går bort i alla lägen.
Du får gärna citera där jag direkt uttrycker att det är "ok" annars är det fake news :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.