P perarne123 skrev:
Jag betalade 45000kr efter rotavdrag för att få ny takpapp och nya hängrännor på mitt fritidshus på 70m2 förra sommaren. Inte riktigt jämförbart, men ändå.
Hej!
70 m2 tak?
45000 inkl material?
 
P
Samtidigt så har det ju i många år slagit mycket på offerterna på väldigt snarlika jobb
mer än 120 000 skillnad på hus som är snarlika och med samma saker ingår känns som att vissa klämmer i rejält med vinst också..

ta in flera offerter och ta även nån utifrån om stans 2-3 största har snarlik prissättning
 
F
Appendix Appendix skrev:
Finns ingen "normalhändig" som vill göra ett takbyte. Skärp dig.
Även om man är händig kanske man inte har tid. Jag jobbar 50h i veckan och har två småbarn och obefintlig sömn. Skulle ta mig flera år att byta taket de enstaka helger det är fint väder och man har tid och ork. 🤣
 
Appendix Appendix skrev:
För en amatör skulle jag fortfarande säga att det är en dålig rekommendation

Ska man upp med taksäkerhet. Hantera avfall. Städa och transportera till och från tomten.

Riva och säkra för regn eller storm

Lära sig hur man hanterar vindskivor. avrinning. tätnignar kring hål.
Firmorna gör inget av det där heller så det blir lika (förutom att du slipper betala för det).
 
Q qvrk skrev:
Firmorna gör inget av det där heller så det blir lika (förutom att du slipper betala för det).
Konstigt att min takfirma gjorde allt ovan.

Och offerterna TS fått inkluderade det med.

Där drog du allt ner byxorna på dig själv :)
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
För dig ja. men inte för en normal tjänsteman :D

Det är ett omfattande jobb och har man ett liv med familj/barn är det inget den normale gör.
Har flera vänner i IT-branschen som gjort hela jobbet själv. Av alla större jobb man kan göra själv är väl taket ett av de enklare? (Om det är takpannor)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
L letmefly skrev:
Har flera vänner i IT-branschen som gjort hela jobbet själv. Av alla större jobb man kan göra själv är väl taket ett av de enklare? (Om det är takpannor)
Hur många timmar tog det för dem. Om man räknar in vindskivor, takavvattning, köra allt på tippen.

Hade de vettig taksäkerhet med ställningar runt.

Hade de tur med vädret eller fick de springa runt och täcka

Finns så många frågor kring alla som komemr in och "det är så lätt en kompis gjorde det"

Takbyte är imho det värsta du kan göra själv och många verkar tappa lusten att hålla på med husprojekt efter det.

Har en "it-vän" som säger precis som du "så enkelt så. Min kompis som är takläggare hjälpte till...."
 
Fick en offert på 70m2 betongtak för 180 ksek efter rot. Gjorde det själv men köpte plåtjobbet runt skorsten och landade då på 80 ksek.
 
F
Appendix Appendix skrev:
Hur många timmar tog det för dem. Om man räknar in vindskivor, takavvattning, köra allt på tippen.

Hade de vettig taksäkerhet med ställningar runt.

Hade de tur med vädret eller fick de springa runt och täcka

Finns så många frågor kring alla som komemr in och "det är så lätt en kompis gjorde det"

Takbyte är imho det värsta du kan göra själv och många verkar tappa lusten att hålla på med husprojekt efter det.

Har en "it-vän" som säger precis som du "så enkelt så. Min kompis som är takläggare hjälpte till...."

Funderar på försäkring? Gäller den om det blir problem dvs ej av fackman?
 
Appendix Appendix skrev:
Takbyte är imho det värsta du kan göra själv och många verkar tappa lusten att hålla på med husprojekt efter det.
Är det inte precis tvärtom. Det är ganska enkelt, tar bara lite tid.
Och är därför utmärkt för kontorsarbetare. Då får dom lite motion.

Jag tog en sida per år. Var ganska lagom.
Appendix Appendix skrev:
Hade de tur med vädret eller fick de springa runt och täcka
Man kan ju passa på på våren då det regnar mindre.
Jag tog en 1/4 åt gången och täckte med presenning timmarna jag inte jobbade. Enkelt att bara rulla ned och rulla upp. Ser inte riktigt problemet.

Appendix Appendix skrev:
Hade de vettig taksäkerhet med ställningar runt.
Vet inte om det var vettigt i mitt fall. Men hittade ingen att hyra så jag byggde en med reglar. Var inga problem alls. Var två våningar och jag skulle byta råspont längst ned. Så något behövdes.

Appendix Appendix skrev:
Hur många timmar tog det för dem. Om man räknar in vindskivor, takavvattning, köra allt på tippen.
Tog en del timmar för mig. Jag jobbar inte lika raskt som takläggare. Men som sagt man ska ju ha lite motion också. Och motion tar tid.

Det är bättre motion än att gå på gym. Här gör man något vettigt samtidigt. Det är väl så man får se det.
 
E Elsparv skrev:
Liknande förhållanden här. Offerter på 175k innan pandemin och 300k efter.
S Svent skrev:
Har ett ordinärt Eksjöhus med tegelfasad på 104 kvm + källare byggt 1968. Mycket vanlig typ av hus i Sverige från rekordåren gissar jag.Taket är från byggåret och har betongpannor. Inga problem med taket idag förutom att det börjar kännas dags för ett byte av åldersskäl.

Har börjat kolla runt och ta offerter på ett takbyte där allt ingår. Plocka ned de gamla pannorna, deponera dem, ställning, plåtarbete runt skorsten och avluftningar, ja rubbet. Även takavvattningen när man ändå är igång. Däremot inte att göra något åt råsponten. Garagetaket behöver inte göras.

Offerterna hittills börjar på 300.000 kr innan ROT-avdrag. Är det verkligheten idag? Förstår att priserna gått upp sedan exempelvis den här guiden skrevs 2021, men ändå...
[länk]

Byggahus.se-gudien indikerar runt 160.000 kr innan ROT på ett 130 kvm hus MED takkupa (som ja alltså inte har, och inget som sticker upp eller ut i övrigt heller) och INKLUSIVE att byta råspånten. Överreagerar jag när jag tycker offerterna jag fått är höga?
Bytte tak i somras. 200m2. Nya pannor, läkt, papp,vindskivor, avvattning, all övrig plåt. Mitt jobb var målning vindskivor. 206 tk efter rot. Etablerad byggfirma. Så ta du in fler offerter. Några offerter jag fick var ca 40 % dyrare.
 
I Idea skrev:
Vi bytte tak i höstas (-23). Gammalt betongtegel från -73 med underlag av masonitskivor som tätskikt. Är ett 1,5-planshus med beräknad takyta på 180kvm och ca 45-graders vinkel.

Gammal bär- och ströläkt revs, masonit togs bort, underlagsduk (vi la alltså inte råspont), ny bär- och ströläkt samt riktning av tak. Sedan nytt betongtegel, nya vindskivor, plåtar, vattenavrinning, 3st nya takfönster, 2st ventilationshuvar, taksteg med glidaskena samt snörasskydd.

Vi bor i Norra Halland. Detta kostade oss ca 220’ efter ROT.

Vi tog också in mängde med offerter och velade lite innan vi körde på en lokal firma som gjorde ett fint jobb.
Får man fråga vilken firma ni anlitade? Bor också i Norra Halland nämligen och takbyte är nästa stora post...
 
K Kling 1 skrev:
Hej!
70 m2 tak?
45000 inkl material?
Stugan är 70 kvadrat, så taket lär väl vara avsevärt mer. Ja, allt inklusive material. Alltså papp, lim, hängrännor, takfotsplåt o d. 2 man jobbade i 2 dagar med detta. Det kan förstås inte jämföras med att byta tegeltak, både tyngre, mer omständigt och säkert dyrare material.
 
  • Gilla
Kling 1
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Håller med dig!
Har själv vaknat till droppande från en takdosa mitt under en storm(orsaken var ifs en annan än dåligt tak). Det är inte kul att ge sig ut mitt i natten och täcka med presenning i full storm(för att inte säga livsfarligt)
Sen gäller inte hemförsäkringen om jag inte minns fel om det skulle regna in.

Om jag var TS skulle jag försöka slå två flugor med en smäll, varför inte installera solceller i samma veva som takbytet? Det finns några företag som säljer tak med integrerade solceller. De är lite dyrare än vanliga betongpannor, men då får du billig el på köpet.
Jättedåligt råd. Det finns ingen anledning att byta taket för att det är byggt 1968. Troligen är det inget fel på det. Du säger att du fick läckage vid storm, som dessutom inte berodde på dåligt tak ?? När det gäller extrem väderlek, så kan vilket tak som helst under en kort period släppa in vatten, det är inget som något företag eller husägare kan försäkra sig mot. Vid extrem väderlek, oftast beroende på att det blåser storm och samtidigt regnar, kan vattnet gå bakvägen in under plåtar, vilket som sagt är fullt normalt.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Jättedåligt råd. Det finns ingen anledning att byta taket för att det är byggt 1968. Troligen är det inget fel på det. Du säger att du fick läckage vid storm, som dessutom inte berodde på dåligt tak ?? När det gäller extrem väderlek, så kan vilket tak som helst under en kort period släppa in vatten, det är inget som något företag eller husägare kan försäkra sig mot. Vid extrem väderlek, oftast beroende på att det blåser storm och samtidigt regnar, kan vattnet gå bakvägen in under plåtar, vilket som sagt är fullt normalt.
Pappen skall skydda då. Att den inte gör det är ju ett tecken att det är dags att lägga på ny papp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.