S Svent skrev:
Har ett ordinärt Eksjöhus med tegelfasad på 104 kvm + källare byggt 1968. Mycket vanlig typ av hus i Sverige från rekordåren gissar jag.Taket är från byggåret och har betongpannor. Inga problem med taket idag förutom att det börjar kännas dags för ett byte av åldersskäl.

Har börjat kolla runt och ta offerter på ett takbyte där allt ingår. Plocka ned de gamla pannorna, deponera dem, ställning, plåtarbete runt skorsten och avluftningar, ja rubbet. Även takavvattningen när man ändå är igång. Däremot inte att göra något åt råsponten. Garagetaket behöver inte göras.

Offerterna hittills börjar på 300.000 kr innan ROT-avdrag. Är det verkligheten idag? Förstår att priserna gått upp sedan exempelvis den här guiden skrevs 2021, men ändå...
[länk]

Byggahus.se-gudien indikerar runt 160.000 kr innan ROT på ett 130 kvm hus MED takkupa (som ja alltså inte har, och inget som sticker upp eller ut i övrigt heller) och INKLUSIVE att byta råspånten. Överreagerar jag när jag tycker offerterna jag fått är höga?
Hantverkare ska kanske se sig själva i spegeln men dessa jävla hittepå-priser innan de ställer sig i Stockholm och lipar över att de är arbetslösa och att staten måste subventionera allt.
 
  • Gilla
Point1 och 1 till
  • Laddar…
Taket är en svag punkt på våra hus. Det känns fel att det ska kosta en mindre förmögenhet att åtgärda på ett hus som är 50 år gammalt. Vi gav 365.000 för vårt hus 1977 och det skulle ha kunnat kosta över 300.000 .Nästan lika mycket som huset kostade. Skor sig takfirmorna onödigt mycket eller är det helt relevant med 300.000 för att åtgärda ett tak? Nu gjorde jag jobbet själv, som 69 årig pensionär, och allt landade på ca 20.000. Den kostnaden känns helt ok då ett hus aldrig är underhållsfritt.
 
  • Gilla
Hybro och 2 till
  • Laddar…
T Thomas Cedergren skrev:
Taket är en svag punkt på våra hus. Det känns fel att det ska kosta en mindre förmögenhet att åtgärda på ett hus som är 50 år gammalt. Vi gav 365.000 för vårt hus 1977 och det skulle ha kunnat kosta över 300.000 .Nästan lika mycket som huset kostade. Skor sig takfirmorna onödigt mycket eller är det helt relevant med 300.000 för att åtgärda ett tak? Nu gjorde jag jobbet själv, som 69 årig pensionär, och allt landade på ca 20.000. Den kostnaden känns helt ok då ett hus aldrig är underhållsfritt.
Det är ju mycket kostnader/krav ettt företag har som du inte har
Det ska finnas säkerhetsutrustning(det behöver ifs en privatperson oxå, men…), det ska finnas någon form av barack/uteymme för rast/toabesök, de får betala för att slänga avfall(gratis i de flesta kommuner för privatpersoner), de ska täcka overhead-kostnader, täcka kostnader i fall någon är sjuk(företaget betalar sjuklönekostnaden de första 14 dagarna) osv osv
 
S Svent skrev:
Har ett ordinärt Eksjöhus med tegelfasad på 104 kvm + källare byggt 1968. Mycket vanlig typ av hus i Sverige från rekordåren gissar jag.Taket är från byggåret och har betongpannor. Inga problem med taket idag förutom att det börjar kännas dags för ett byte av åldersskäl.

Har börjat kolla runt och ta offerter på ett takbyte där allt ingår. Plocka ned de gamla pannorna, deponera dem, ställning, plåtarbete runt skorsten och avluftningar, ja rubbet. Även takavvattningen när man ändå är igång. Däremot inte att göra något åt råsponten. Garagetaket behöver inte göras.

Offerterna hittills börjar på 300.000 kr innan ROT-avdrag. Är det verkligheten idag? Förstår att priserna gått upp sedan exempelvis den här guiden skrevs 2021, men ändå...
[länk]

Byggahus.se-gudien indikerar runt 160.000 kr innan ROT på ett 130 kvm hus MED takkupa (som ja alltså inte har, och inget som sticker upp eller ut i övrigt heller) och INKLUSIVE att byta råspånten. Överreagerar jag när jag tycker offerterna jag fått är höga?
Upps/ själv fick jag ett pris på 580000kr
På mitt tak som värsta offert,
köpte då in material själv o anlita en lokal snickare .
Totalt kostnader efter rotavdrag hamnade på 153600kr .
Vart i landet finns du?
Linköping här
 
  • Gilla
  • Wow
Afterquake och 2 till
  • Laddar…
S Svent skrev:
Har ett ordinärt Eksjöhus med tegelfasad på 104 kvm + källare byggt 1968. Mycket vanlig typ av hus i Sverige från rekordåren gissar jag.Taket är från byggåret och har betongpannor. Inga problem med taket idag förutom att det börjar kännas dags för ett byte av åldersskäl.

Har börjat kolla runt och ta offerter på ett takbyte där allt ingår. Plocka ned de gamla pannorna, deponera dem, ställning, plåtarbete runt skorsten och avluftningar, ja rubbet. Även takavvattningen när man ändå är igång. Däremot inte att göra något åt råsponten. Garagetaket behöver inte göras.

Offerterna hittills börjar på 300.000 kr innan ROT-avdrag. Är det verkligheten idag? Förstår att priserna gått upp sedan exempelvis den här guiden skrevs 2021, men ändå...
[länk]

Byggahus.se-gudien indikerar runt 160.000 kr innan ROT på ett 130 kvm hus MED takkupa (som ja alltså inte har, och inget som sticker upp eller ut i övrigt heller) och INKLUSIVE att byta råspånten. Överreagerar jag när jag tycker offerterna jag fått är höga?
Vi betalade 260,000:- inkl. Rotavdrag förra året.
120m2 hus med betongpannor.
Ny råspont. Vindbrädor. Svarta betongpannor. Ny sprutisolering. Ny plåtskorsten, häng/stuprännor i alum. ALLT plåtslageri. Ställning. Bortforsling av allt..Måla gjorde vi själva.
 
T Thomas Cedergren skrev:
Taket är en svag punkt på våra hus. Det känns fel att det ska kosta en mindre förmögenhet att åtgärda på ett hus som är 50 år gammalt. Vi gav 365.000 för vårt hus 1977 och det skulle ha kunnat kosta över 300.000 .Nästan lika mycket som huset kostade. Skor sig takfirmorna onödigt mycket eller är det helt relevant med 300.000 för att åtgärda ett tak? Nu gjorde jag jobbet själv, som 69 årig pensionär, och allt landade på ca 20.000. Den kostnaden känns helt ok då ett hus aldrig är underhållsfritt.
Det finns bra firmor som gör bra jobb och tar avsevärt mindre betalt än så (nu vet jagf iofs inte hur stort eller svårt ditt tak är). Och det finns firmor som iofs gör bra jobb, men till högt pris. Och det finns skojare som gör uselt jobb till högt pris. De måste ta bra betalt av de kunder som betalar, många vägrar betala för det usla jobbet.

När vi bytte tak för drygt 20 år sedan på villan skillde det 300% mellan lägsta och högsta anbudet. Den billiga firman gjorde av princip inte jobb på villor, bara på stora hus. Men de hade en dipp i orderingången och gjorde ett undantag. De arbetade extrem rationellt. Tog in en jätte mobilkran för rivningen. Istället för att gå och bära pannorna till takkanten och släppa ned i en container, så höll kranen ett flak "svävande" över taket, och 5 gubbar bara skottade i pannor. Hela taket revs på 2h. och ny underlagspapp på halva taket, sedan skickade de iväg den dyra mobilkranen, som då även hade fått lyfta upp samtliga papprullar.

När jag i början av 90 talet var ordf. i en större bostadsrättsförening lade vi om taken på 2 av 5 byggnader. Det var ca 5000 kvm tegeltak och ca 2000 kvm plåtdetaljer (ventilationsskorstenar, takfoten var plåtinklädd osv). Vi fick offerter på 1,7 milj - 7,5 milj. Den låga offerten höjdes på lite tveksamma grunder med 600 000, men vi valde att acceptera tillägget, utan stora protester. De övriga taken hade lagts om 10 år tidigare till hög kostnad och uselt resultat (de läckte mer efter omläggningen än innan). Sedan var föreningen konkursmässig. Vi hade just kommit på grön kvist igen när vi lade om de två sista taken. Inför vår upphandling studerade vi handlingarna från det misslyckade takbytet och kunde konstatera att sluitbesiktningen hade utförts av en bes. man med samma ovanliga efternamn som entreprenören. En lärdom, att vara extermt noggrann vid val av bes. man.
 
J
Bytte tak 2020 och landade på ett pris ca 1 100kr/m2 då var rot avdraget. Allt inkluderat, takavvatning, 10m2 ny råspont, någon ny vindskiva, nya venthuvar, byte av takfönster, enkupigt lertegel, och okomplicerat tak utan veck, kraftig lutning eller extremt högt. Takstorlek ca 220m2.

Vi passade på att måla in allt snickeri samtidigt men det gjorde vi själva. Firman är välrenoverad lokal aktör med full orderbok (fick stå i kö i ett år) och takläggare med lång erfarenhet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bytte tak i höstas. Har ett 1,5 plans hus med ca 175m3 tak ( 158m3 boyta)
Monterade råspont då detta inte fanns förut ( hade jag valt divorollduk hade det blivit 37` billigare)
Med byte av avrinning, takfönster ( 18 000 ), vindskivor samt renovering (målning av befintlig ventilations huv)
så blev totalkostnaden 257 000 efter rot.
Materialkostnaden var 103 000 ( deras netto + 10 %)
De byggde ställningen på fredagen, började med taket på måndag morgon och var klara på onsdag eftermiddag. Rev ställningen på fredagen. Detta var bra då jag kunde utnyttja ställningen i en vecka till fasad målning...
Det blev dyrt men arbetet var grymt snabbt och blev väldigt nöjd med arbetet.
Väldigt seriös firma med inriktning på tak byte.
Kollade själv runt lite med mina grannar vad de hade betalat (likadana hus) och det var mellan 230-300 000.
Så kostnaden ligger nog tyvärr runt detta i alla fall här omkring Hammarö / Värmland.
 
  • Gilla
Svent och 1 till
  • Laddar…
En enkel sammanfattning

300000
-120000 material
180000 kvar
En gissning är att ställning, kranlyft , transport och deponi och kringkostnader går.på ca 30000.
-30000
150000 kvar

En vettig takläggare tar minst 600 kr/tim inkl moms

150000/600 = 250 timmar

Det motsvarar. Ca 2 man i 3 veckor.
Eller 4 man i 8 dagar
Låter det rimligt tycker du.
 
Det beror väl på hur duktiga de är? Jag har haft någon värdelös plåtslagare hemma där det läckte efteråt och ett par otroligt duktiga där der blev snyggt, rakt, tätt och gick fort.

Duktigt folk per timme blir billiga även om timpengen är hög. Klåpare blir i slutändan dyra oavsett hur låg timpenningen är.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Vänta tills efter sommaren så tror jag det kommer vara lite mer konkurrensutsatta offerter.

Byggbolagen behöver anpassa sig till ny verklighet säger min spåkula. Det går inte att tälja guld ett tag framöver.
Det är litet som i bilbranschen: "går det så går det",när man lägger anbud. Man har vant sig vid att folk har gott om pengar och betalar det man begär. Det är nya tider nu och även byggbranschen måste anpassa sig om man vill överleva.
 
  • Gilla
Zlatje och 1 till
  • Laddar…
P Pilgården skrev:
Upps/ själv fick jag ett pris på 580000kr
På mitt tak som värsta offert,
köpte då in material själv o anlita en lokal snickare .
Totalt kostnader efter rotavdrag hamnade på 153600kr .
Vart i landet finns du?
Linköping här
Som sagt, byggföretagen chansar frisk: "Går det så går det", och då blir de rika på kuppen. Folk har så mycket pengar nu, och betalar överpriser för alla byggarbeten. Snacket om att byggbranschen går på knäna är mest bara snack, man täljer guld med täljkniv.
 
Appendix Appendix skrev:
Finns ingen "normalhändig" som vill göra ett takbyte. Skärp dig.
Menar du att man måste ha doktorsexamen för att kunna klara av ett sådant jobb? De takläggare som jag känner, de fullföljde inte ens grundskolans 9 år.
 
Handlar nog mest om att "Ta sig i kragen".
Känner flera som starkt tar avstånd mot att skita ned fingrarna.

En vill att jag ska serva hans bil, så där utan vidare.
Det blir det inget med, förrän han jobbat in timmar, t ex med sånt som inte kräver universitetskompetens.
Helt simpelt vara med under vårens vedhanteringen.
Ni vet lyfta upp vedkubbar på vedklyven och senare på vedtransportören.

Ur led är tiden.
 
Appendix Appendix skrev:
Konstigt att min takfirma gjorde allt ovan.

Och offerterna TS fått inkluderade det med.

Där drog du allt ner byxorna på dig själv :)
Det jag menade är att takfirmorna inte gör något av det där heller. De offererar och tar betalt ja, men dew gör det inte.

Ok de kanske tejpar upp lite räcken så att det ser fint ut medan de är där. Säkra för regn.. ha! Visst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.