GK100 GK100 skrev:
Jag kan bara föreställa mig hur du förklarar något för kundtjänst. Samma om nu din elektriker var i kontakt med dom och misslyckades. Som flera försökt säga är det inget problem att komma vidare bara man har något konkret att komma med och kan visa att man har en fackmässig relation.

Din elektriker är utan tvekan inte "normalkunnig" om han var på plats och felet tom var pågående. Det är då mina max 5 min för att avgöra vilken sida felet ligger på kommer in. Svaren tidigare i stil med "Vad fan yrar du om ..." "Vem mäter med dioder som elektriker ..." osv tyder inte på större förmåga varken eltekniskt eller i kontakt med omgivningen, ev kundtjänst. Det är näbbigheten jag menade och parat med dina egna inlägg där du inte lyssnar och försöker gå framåt med de olika välgrundade förslagen du fått.

Du kan tänka lite på det och behöver inte ta illa upp jag vill inte ha onödigt tjafs. Om du inte drar iväg och skriver så mycket som här utan beskriver vad andra ev frågar eller gör mätningar åtgärder som kommer fram i svaren. Då får du mycket hjälp här på forumet som har alla möjligheter att lotsa genom alla typer av elfel du kan tänka dig.
Hahahahah .. jisses .. okej brukar inte förklara mig och min näbbighet kommer från att 99% av alla som kommenterar här lever sitt liv i oändligt komplex och har ett behov av att hävda hur duktiga ni är när ni i grund och botten inte fattar ett skit må så vara att du har kunskap säger inte något om det och ja när du påstår att en felande fas ändå visar dig närmre 230v mellan jord och den bort fallna fasen är du vilsen och yrar, jag vet att den visar dig ett förhöjt värde men i vanliga fall mellan 100-150v och ja du kan bli lurad då du inte ser sitt värde om du mäter med en mätare som använder ”dioder” därför använder du flukes spänning provare som ger dig ett digitalt värde.

Och 5 minuter att lokalisera ett fel som kommer och går som det vill med 1 sekunds var aktighet med 5-30 minuters intervall mellan uppkommande fel ? Svårt att mäta ut något som inte finns och absolut kunde valt att gå därifrån samma sekund jag hörde fenomenet då jag antog att det var glapp samma sekund jag hörde felet, problemet var att glappet kom utifrån gatan och jag försökte lokalisera exakt var den glappar eller kolla allt som är tänkbart innan nät ägaren blir uppringd, jag personligen ringde aldrig till nätägaren utan kunden i fråga gjorde det och alla punkter dom hänvisade till hade jag redan kollat med huvudsäkringar bottenkontakter samtliga anslutningar på inkommande sida för felet kunde uppmätas på fas skenorna i el centralen.

Men att förklara sig på nätet med massa idioter som finns på dom här forumen är slöseri med tid och frustrerande

Och när jag var på plats i söndags ringde kunden igen till nätägaren, då prata jag med dom personligen och förklarade läget. Efter detta skicka dom en tekniker omgående
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Och varför ringde du inte själv???? Kände du inte till att nätägarna är högst skeptiska till privatpersoners "felanmälningar"? Skulle dom lita på privatpersoner så finge dom mångfaldiga sina underhålls avdelningar med folk som fick åka runt och konstatera att kunden har fel på sin anläggning typ en huvudsäkring som hade löst ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och varför ringde du inte själv???? Kände du inte till att nätägarna är högst skeptiska till privatpersoners "felanmälningar"? Skulle dom lita på privatpersoner så finge dom mångfaldiga sina underhålls avdelningar med folk som fick åka runt och konstatera att kunden har fel på sin anläggning typ en huvudsäkring som hade löst ut.
För att jag hade redan konstaterat att felet med störst sannolikhet kom från gatan och det behövde bara vidarbefodras att jag hade varit där och konstaterat detta och det borde inte finnas något att ifrågasätta om du haft en elektriker på plats? Och nej visste faktiskt inte att dom är ”skeptiska” om man haft en elektriker på plats däremot om du ringer och INTe haft någon där förstår jag att man är skeptisk

Har aldrig varit ett problem förr med att dom skulle ta sig ut då vi redan varit där och kollat över anläggningen
 
  • Gilla
sprucetwig och 2 till
  • Laddar…
Men nätägaren har ju inte en aning om det verkligen varit en "elektriker" på plats bara för att en främmande person ringer och säger det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men nätägaren har ju inte en aning om det verkligen varit en "elektriker" på plats bara för att en främmande person ringer och säger det.
Okej nr1 i vissa fall när du jobbar för folk så finns där omständigheter som gör att du inte kan lägga dig i allting, folk sitter här och diskuterar saker utan att ta hänsyn till omständigheter som kan variera beroende på var du jobbar vem du jobbar för osv, och antagligen låter det märkligt och snurrigt men lämnar det där,
Nr2 om en ”privat person” ringer och påtalar att där förekommer inga glapp i min anläggning alla huvudsäkringar är hela inga bränn märken i bottenkontakten på inkommande säkringar och saker och ting ser allmänt bra ut, och att antagligen är där ett fel utifrån då du får spänningsbortfall på din fas, skulle du då fundera mer än en gång på om där varit en elektriker ?
 
  • Gilla
Anonymiserad9425780543
  • Laddar…
Det är helt naturligt att nätägaren inte kommer ut om man inte kan visa att de har felet på sin sida. Något elektrikern med lätthet borde kunnat göra om felet fanns när han var där.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men nätägaren har ju inte en aning om det verkligen varit en "elektriker" på plats bara för att en främmande person ringer och säger det.
Är det någon skillnad om en främmande person ringer och hävdar att vederbörande är elektriker?
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Det handlar snarare om att kunna motivera sin slutsats än vem man är.
 
G Ghandy87 skrev:
Okej nr1 i vissa fall när du jobbar för folk så finns där omständigheter som gör att du inte kan lägga dig i allting, folk sitter här och diskuterar saker utan att ta hänsyn till omständigheter som kan variera beroende på var du jobbar vem du jobbar för osv, och antagligen låter det märkligt och snurrigt men lämnar det där,
Nr2 om en ”privat person” ringer och påtalar att där förekommer inga glapp i min anläggning alla huvudsäkringar är hela inga bränn märken i bottenkontakten på inkommande säkringar och saker och ting ser allmänt bra ut, och att antagligen är där ett fel utifrån då du får spänningsbortfall på din fas, skulle du då fundera mer än en gång på om där varit en elektriker ?
Jag tror inte att den normala kundsupporten skulle ha en aning om vad du pratar om, du ska komma ihåg att supporten är helt vanliga personer som sitter och svarar utifrån förskrivna svar på en dataskärm.
 
D Daniel 109 skrev:
Det handlar snarare om att kunna motivera sin slutsats än vem man är.
Njaa, det förutsätter ju att den man pratar med på kundtjänst är kapabel att förstå de motiv man framför. Ofast är de nog på nivån att de med tveksamhet kan se skillnad på en smälsäkring och en jordelsbrytare.
 
useless useless skrev:
Är det någon skillnad om en främmande person ringer och hävdar att vederbörande är elektriker?
Och det är bara att uppge sitt behörighets nr så ser nätägaren på några sekunder om du är en behörig installatör
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag tror inte att den normala kundsupporten skulle ha en aning om vad du pratar om, du ska komma ihåg att supporten är helt vanliga personer som sitter och svarar utifrån förskrivna svar på en dataskärm.
Jo men nu är jag säker på att man även kopplar upp sig mot en viss kunds elmätare för att kontrollera felsignaler. Sen är det då skillnad på nya och äldre elmätare.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och det är bara att uppge sitt behörighets nr så ser nätägaren på några sekunder om du är en behörig installatör
Det tycks ju inte betyda att man besitter kunskap, tyvärr.
 
P paralun skrev:
Jo men nu är jag säker på att man även kopplar upp sig mot en viss kunds elmätare för att kontrollera felsignaler. Sen är det då skillnad på nya och äldre elmätare.
Det tror jag inte att supporten sysslar med, möjligen på underhållsavdelningen.
 
D Daniel 109 skrev:
Det tycks ju inte betyda att man besitter kunskap, tyvärr.
Men troligen betydligt kunskaper än medelsvensken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.