A
E elmont skrev:
Nästa gång så låt "elfirman" ringa och anmäla felet, då brukar det inte ta mer än någon timme innan nätägaren är på plats. Och oftast har elfirman en direktkontakt med den avdelning som sköter service och underhåll.
Det hade inte hjälpt för det hade jag redan föreslagit för dom.
Jag har i inspelning där dom talar ner min elektriker och flertalet gånger säger att han måste komma tillbaka och göra sitt jobb för dom är övertygande om att felet ligger hos mig.
En t.o.m säger exakt vilket fel jag har och att min elektriker borde se det och uppmanar mig igen till att ta ut han.

Enligt dom så innehöll detta skåp inga säkringar vid samtliga samtal med dom.
Just därför öppnade vi det för att gardera oss.

Inte ens när jag sa att grannen haft ett likadant problem och dom hittade hans ärende trodde dom att felet kunde vara likadant eller ha något med detta skåpet att göra.
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Nätägaren brukar inte vilja ha kontakt/uppgifter av kreti och pleti utan av en behörig installatör, det ger lite mer tyngd åt uppgifterna som lämnas. Och det är helt förståeligt då det, tyvärr, finns allt för många "amatörer som tror sig veta och förstå.
Det har hänt mer än en gång som jag har ringt nätägaren och dom har hänvisat till en installatör, när dom har förstått att jag är en installatör brukar hjälpen komma inom någon timme.
Att du kunde ge dem rätt uppgifter som privatperson kunde dom ju knappast veta och att du fått uppgifter från elektriker kunde dom ju knappast veta.
Jag blir mest förvånad över att "din" elektriker inte tog samtalet med nätägaren, han borde även ha en direktlinje till jour 🤔
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A
Hoppas allt löst sig nu och att de ersätter dig för felsökning om felet var ute i något kabelskåp.
Det var bara så besynnerligt och konstig slump att det inträffade just som du höll på kapa i väggen.
Men det kanske helt enkelt var en ren slump.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A
E elmont skrev:
Att du kunde ge dem rätt uppgifter som privatperson kunde dom ju knappast veta och att du fått uppgifter från elektriker
Fast det visste dom. Jag citerade to.m vad elektrikern skrivit till mig i meddelade och det kontrade dom bara med han inte var kunnig tillräckligt.
 
A
A avh67f skrev:
Det var bara så besynnerligt och konstig slump att det inträffade just som du höll på kapa i väggen.
Jag har hela tiden sagt att felet kom utav att jag bröt och sen slog på strömmen. Jag hade inte börjat såga igenom väggen ännu.
Så felet har inträffat när elen kom tillbaka och det var likadant för min granne. (fast han hade haft strömavbrott) Detta sa jag ju till Eon och dom hittar grannens ärende men påstår ändå att skåpet inte innehåller några säkringar.

Jag skall sätta ihop delar av ljudklippen jag har och använda som underlag ifall Eon vägrar lämna ersättning.

A avh67f skrev:
Hoppas allt löst sig nu och att de ersätter dig för felsökning om felet var ute i något kabelskåp.
Det sa dom iaf på tfn igår att det skulle dom göra.
Och jo det är nice att ha elen tillbaka så jag kan fortsätta jobba.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A AndersOsk skrev:
Har Eons nya 1.0 3 fasmätare.
På den blinkar -Q och L2.
Redan i ditt eget inlägg # 6 så skriver du att L2 blinkar alltså inkommande Fas2 har en störning!
Både Jocke Best i inlägg#2 och jag i ilägg #10 påpekade att kolla inkommande före elmätaren.
Men det är mest oturligt att felet uppstår i gatuskåpet samtidigt du sågar i en vägg det är långsökt.

Själv har jag under 45 år träffat på felet 3 gånger med varmgång / dålig kontakt i inkommande kabel oftast PEN , även under plomberad inkoppling på elmätaren och jag vet hur svårt det är att övertyga nätägaren att det är fel på deras saker.
En gång fick jag tillåtelse att bryta plombering efter att jag mäter 48V ~på kopparen i kabel in till elmätare och kopparen i kabel ut från mätare, alltså nollan flyter efter elmätaren.
Det var en Fredagkväll kl 8 och bra TV program och jouren ville inte köra 5 mil, efter spänt alla skruvar i mätaren fungerade bondgården.
På Måndag kom jouren och bytte brända kablar, elmätare och satte ny plombering.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A AndersOsk skrev:
Fast det visste dom. Jag citerade to.m vad elektrikern skrivit till mig i meddelade och det kontrade dom bara med han inte var kunnig tillräckligt.
Som jag upprepade ggr försök förklara så brukar nätägaren inte bry sig om vad kreti och pleti påstår för dom har normalt inte den kunskapen som behövs och att säga till dom att elektrikern sagt är lika vagt för det kan ju vara en helt påhittad historia. Men visst kan "vem som helst" ha rätt i bland. Men som jag också skrivit gång på gång är det en installatör som tar kontakten är det inga problem och man kan även bryta deras plombering utan att det uppstår några problem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Som jag upprepade ggr försök förklara så brukar nätägaren inte bry sig om vad kreti och pleti påstår för dom har normalt inte den kunskapen som behövs och att säga till dom att elektrikern sagt är lika vagt för det kan ju vara en helt påhittad historia. Men visst kan "vem som helst" ha rätt i bland. Men som jag också skrivit gång på gång är det en installatör som tar kontakten är det inga problem och man kan även bryta deras plombering utan att det uppstår några problem.
Som du ser tidigare i tråden har ju TS elektriker inte lyckats mäta eller på annat sätt lokalisera åt vilket håll felet låg. Som sagt hade en normalt kunnig lyckats med det enkelt och kunnat ge rätt info till nätägaren så det blivit resultat mer i riktningen du beskriver.

Undrar vad TS sagt om leverantören gjort utryckning och debiterat med fel i TS anläggning. I den stora majoriteten fall ligger felen på den sidan så inte konstigt att de är lite svårflörtade. Att TS inte förstår eller kan felsöka vettigt är begripligt men att elektrikern är lika blank mer anmärkningsvärt. Det tråkiga är bådas näbbiga attityd i tråden där många försökt ge vettiga underbyggda svar på ett problem som får ta max 5 min att reda ut när det uppträder.
 
  • Gilla
  • Haha
Daniel 109 och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Som jag upprepade ggr försök förklara så brukar nätägaren inte bry sig om vad kreti och pleti påstår för dom har normalt inte den kunskapen som behövs och att säga till dom att elektrikern sagt är lika vagt för det kan ju vara en helt påhittad historia. Men visst kan "vem som helst" ha rätt i bland. Men som jag också skrivit gång på gång är det en installatör som tar kontakten är det inga problem och man kan även bryta deras plombering utan att det uppstår några problem.
Bara en fundering, nu handlar det om EON, har de kvar någon "ingång" för yrkesfolk? Eller hamnar en riktig elektriker också hos en "kundtjänst"?
 
Det handlar väl i första hand om det nätverk som man bygger upp, både genom egna och sina kollegors kontakter.
Men man brukar även komma fram genom kundtjänst när dom förstår att det är fackfolk dom pratar med, och det kan dom lätt kolla då alla installatörer finns registrerade hos nätägaren.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
A
P paralun skrev:
Bara en fundering, nu handlar det om EON, har de kvar någon "ingång" för yrkesfolk? Eller hamnar en riktig elektriker också hos en "kundtjänst"?
Dom hamnar på samma ställe.
Enda fördelen är att på kvällen är kundtjänst stängt så då kommer man till driften. Driften har bra mkt bättre kompetens än kundtjänst.

Trots att vi båda konstaterat var felet fanns så såg fortfarande inte Eon att felet skulle ligga hos dom.
Så detta fall var lite speciellt.
GK100 GK100 skrev:
Det tråkiga är bådas näbbiga attityd
Ehh, va?

Själv tycker jag mest det är tråkigt med påhopp och när man kommenterar och inte har läst alla inlägg först.

GK100 GK100 skrev:
där många försökt ge vettiga underbyggda svar
Ja fast inget av dom var rätt, trots det så har jag tackat alla ändå.
Ja så näbbig är jag..
GK100 GK100 skrev:
Att TS inte förstår eller kan felsöka vettigt är begripligt
Hahaha. Men det var ju jag som lyckades lokalisera felet, men tyvärr lyssnade inte Eon på mig utan lämnade istället fel uppgifter.
Tycker inte om att du går till personangrepp. Så oseriöst.
Och inte är du nån elektriker heller så hoppa ner från dina höga hästar.
GK100 GK100 skrev:
på ett problem som får ta max 5 min att reda ut när det uppträder.
Men varför hjälpte inte du till då?
Du hade ju all information som jag har postat i tråden.
Eller var det för att du inte visste, trots allt.
Din första post innehöll inte ens nån gissning.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
L Leif i Skåne skrev:
Redan i ditt eget inlägg # 6 så skriver du att L2 blinkar alltså inkommande Fas2 har en störning!
Nej det skriver jag aldrig.
Jag skrev vad jag såg och berättade att det var normalt.
Fas 2 hade ingen synlig störning.
Läs inlägget igen och dom kommande efteråt.
L Leif i Skåne skrev:
Men det är mest oturligt att felet uppstår i gatuskåpet samtidigt du sågar i en vägg det är långsökt.
Okey, jag får väl skriva det igen.
Felet uppkom Inte för att jag sågade i nån vägg. Felet kom innan.
Varför är det så svårt läsa allt innan man kommenterar..
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
A AndersOsk skrev:
Dom hamnar på samma ställe.
Enda fördelen är att på kvällen är kundtjänst stängt så då kommer man till driften. Driften har bra mkt bättre kompetens än kundtjänst.
Ok, jo då kan det nog bli en röra. under dagtid om kundtjänsten inte uppmärksammar att det är en elektriker som ringer.

Är elmätaren utbytt till senaste modell?
 
A AndersOsk skrev:
Dom hamnar på samma ställe.
Enda fördelen är att på kvällen är kundtjänst stängt så då kommer man till driften. Driften har bra mkt bättre kompetens än kundtjänst.

Trots att vi båda konstaterat var felet fanns så såg fortfarande inte Eon att felet skulle ligga hos dom.
Så detta fall var lite speciellt.

Ehh, va?

Själv tycker jag mest det är tråkigt med påhopp och när man kommenterar och inte har läst alla inlägg först.


Ja fast inget av dom var rätt, trots det så har jag tackat alla ändå.
Ja så näbbig är jag..

Hahaha. Men det var ju jag som lyckades lokalisera felet, men tyvärr lyssnade inte Eon på mig utan lämnade istället fel uppgifter.
Tycker inte om att du går till personangrepp. Så oseriöst.
Och inte är du nån elektriker heller så hoppa ner från dina höga hästar.

Men varför hjälpte inte du till då?
Du hade ju all information som jag har postat i tråden.
Eller var det för att du inte visste, trots allt.
Din första post innehöll inte ens nån gissning.
Jag kan bara föreställa mig hur du förklarar något för kundtjänst. Samma om nu din elektriker var i kontakt med dom och misslyckades. Som flera försökt säga är det inget problem att komma vidare bara man har något konkret att komma med och kan visa att man har en fackmässig relation.

Din elektriker är utan tvekan inte "normalkunnig" om han var på plats och felet tom var pågående. Det är då mina max 5 min för att avgöra vilken sida felet ligger på kommer in. Svaren tidigare i stil med "Vad fan yrar du om ..." "Vem mäter med dioder som elektriker ..." osv tyder inte på större förmåga varken eltekniskt eller i kontakt med omgivningen, ev kundtjänst. Det är näbbigheten jag menade och parat med dina egna inlägg där du inte lyssnar och försöker gå framåt med de olika välgrundade förslagen du fått.

Du kan tänka lite på det och behöver inte ta illa upp jag vill inte ha onödigt tjafs. Om du inte drar iväg och skriver så mycket som här utan beskriver vad andra ev frågar eller gör mätningar åtgärder som kommer fram i svaren. Då får du mycket hjälp här på forumet som har alla möjligheter att lotsa genom alla typer av elfel du kan tänka dig.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Jag kan bara föreställa mig hur du förklarar något för kundtjänst. Samma om nu din elektriker var i kontakt med dom och misslyckades. Som flera försökt säga är det inget problem att komma vidare bara man har något konkret att komma med och kan visa att man har en fackmässig relation.

Din elektriker är utan tvekan inte "normalkunnig" om han var på plats och felet tom var pågående. Det är då mina max 5 min för att avgöra vilken sida felet ligger på kommer in. Svaren tidigare i stil med "Vad fan yrar du om ..." "Vem mäter med dioder som elektriker ..." osv tyder inte på större förmåga varken eltekniskt eller i kontakt med omgivningen, ev kundtjänst. Det är näbbigheten jag menade och parat med dina egna inlägg där du inte lyssnar och försöker gå framåt med de olika välgrundade förslagen du fått.

Du kan tänka lite på det och behöver inte ta illa upp jag vill inte ha onödigt tjafs. Om du inte drar iväg och skriver så mycket som här utan beskriver vad andra ev frågar eller gör mätningar åtgärder som kommer fram i svaren. Då får du mycket hjälp här på forumet som har alla möjligheter att lotsa genom alla typer av elfel du kan tänka dig.
Jo men ..
Om nu elnätsägaren bytt ut elmätaren till en ny modern så ser ju kundtjänsten de viktiga parametrarna hos en kund. Med de nya elmätarna så kan man troligen även ändra insamlingfrekvens till en viss kund.
Med äldre mätare så såg man fasspänning men med lägre insamling. (samma sak som att en kund kunde se det på displayen). Sen är det för mig obekant om elnätsägaren ser mer som en HAN-port levererar?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.