Det två tredjedelarna som du räntesäkrat faller ju ändå inom vad banken kan lägga som bottenlån.

Kan förtå att det blivit ett problem om man räntesäkrat mer än vad som gick att lägga in som bottenlån.
 
Man ska verkligen inte lita på (Swed)banken, har jag lärt mig de senaste åren:

När vi ville ändra till 3-månaders (hade helt rörligt) ringde vi, fick papper hemskickade, skrev på och skickade in. Tiden gick, inget hände. Vi sa inget, för den rörliga sjönk en bra bit under den annonserade 3-mån. Vi har i dagsläget 2.41, medan 3-mån är 3.30. Bankens inkompetens var med andra ord utomordentlig för oss.

Idag fick vi hem papper vi beställt för att börja amortera på bottenlånen. Vilket praktverk av ett praktarsel alltså:

Vår personliga bankkvinna har skrivit fel efternamn på mig, hon har skrivit ett namn som låter _ungefär_ som min frus.
Hon även har skrivit mitt personnummer fel.
I fältet "epost bankkontakt" har hon skrivit sin HOTMAILADRESS! WTF?!?

Jag får känslan att att människan inte använder en dator över huvud taget. Det känns ju sådär att hon sitter och beviljar lån. Man förstår ju att Swedbank var på ruinens brant för ett år sen... Om det inte var för att vi hade så fördelaktiga villkor som vi inte vill få ifrågasatta, skulle jag skriva ett skarpt formulerat brev till hennes chef.

Det blev lite långt, men bottom line: Tro inte på bankkontakten, be att få tala med chefen. Åtminstone om du har hårda fakta som du inte tycker dom bemött.
 
PCLarsson skrev:
Om man vill räntesäkra i förtid så är det i normalfallet inga problem, kan göras vid ett köp eller vid uppförandet av en fastighet, eller om du har ett bundet lån som förfaller ex-vis om 8-månader och du önskar binda redan nu.
...
Det går normalt att komma till banken innan och säga att man vill utnyttja lånet tidigare än avtalat, men inte senare. Är exempelvis huset inte färdig, eller om köpet inte blir av som tänkt, så kan det bli aktuellt med en ränteskillnadsersättning.
Går det att som kund kostnadsfritt bryta avtalet innan "tillträdesdagen"?
 
Nyfniken skrev:
Går det att som kund kostnadsfritt bryta avtalet innan "tillträdesdagen"?
Samma regler för att bryta avtalet som att bryta upp ett vanligt bundet lån, du riskerar ränteskillnadsersättning.
 
Vi tog hit den mäklare som gjorde förhandsvärderingen. 4mkr säger han... Swedbank står ändå fast vid sin värdering på 3.5

Alltså har Swedbank gett oss ett lånelöfte och ett affärsupplägg som gjorde att vi beställde ett Trivselhus för 4,150mkr. Trots att samma mäklare som de baserat vår initiala deal säger att förhandsvärderingen håller så väljer de att lägga om förslaget med konsekvenser enl första inlägget. q(;^;)p

Jag läste att någon annan här på forumet hade fått sitt lån till 90% eftersom att överenskommelsen var gjord innan de nya reglerna. Swedbank säger att vi får 85% för att man skulle ha måsta gjort ö.k. före juli -09 för att fortfarande då låna upp till 90%.... Någon som har koll på vad som gäller?
 
Varför fortsätter du att köra vidare med Swedbank när de ger så dåliga bud? Sitter du fast i något kontrakt med dem?
 
Nä det gör vi inte, som tur är.
Vi har börjat jaga andra bud nu när vi fick in den nya värderingen.
 
Bra! Man ska inte fastna hos någon viss bank.
 
Hade det varit ett alternativ att ta ett blancolån hos en annan bank på de extra 350 000 kronorna och på det viset inte ge er bank möjligheten att ändra på vilkoren om ert lånebehov hos dem inte hade ändrats?
 
Stå kvar vid den ursprungliga dealen, låna de xtra 350 ni behöver av någon annan (bank?) o spara en jävla massa
 
KristinaRT
Hade också problem m Swedbank när vi köpte hus. Hade lånelöfte på 3 mkr, hittade hus, fick det e budgivning till 2,4 mkr, varpå bankkontakten förklarade att de endast värderade huset till 2 mkr baserat på de senaste försäljningarna i området (varav några var flera år gamla)......

Vi tackade för oss och gick till annan bank. De två åren som gått sedan dess har husen i området gått för 2,5-3,5 mkr, beroende på skick, vårt låg bra till i fråga om det.

Summa summarum, Swedbank förlorade oss som kunder helt och hållet, har inget kvar där mer inte ens pensionsförvaltning..... Enda sättet att få dem att begripa att man menar allvar?
 
Hej,
Skulle aldrig våga sätta mig i en sådan lånesituation. Nu när räntorna ligger i botten så gott som såvida man inte har kapital att lösa hela eller delar av lånet. När vi köpte bostadsrätt 1992 låg räntan runt 12% !!!! Nu kommer väl det inte att hända på lång tid....men vem vet hur hela makroekonomisystemet funkar. Vi kan vara där igenom om 10år av anledningar ingen vet eller förstår idag. Vi tittade på hus på Lidingö som var till försäljning till helt andra priser än idag där räntorna låg på 20-30000 i månaden. Med löneninåv då kunde man inte begripa hur folk hade råd
 
Bankerna har ju fått mycket stryk i debatten att de har lånat ut för lättvindigt, Det är väl inte så konstigt att värderingarna går ner när räntan går upp? Ju högre ränta, ju mindre kan man betala för huset. Om bankerna behöver krisstöd om fem år för att många inte klarar ett höjt ränteläge, Då kommer alla säga att det är bankens fel att de fick låna så mycket.
 
jonmo skrev:
Man ska verkligen inte lita på (Swed)banken, har jag lärt mig de senaste åren:
Man kan nästan få intrycket i denna tråden att Swedbanken är ett enda bankkontor (som lurar kunder).
Enligt mina mycket små men ändå viktiga erfarenheter är att service och villkor skiljer sig ganska mycket mellan olika "Swedbanker" Jag har endast varit i kontakt med två olika fristående (kallas de väl?) lokala banker i närliggande orter. Som sagt, flera skillnader har gjort att jag samt släkt bytt till en annan Swedbank.
En reflektion bara.....
 
Banken försöker att suga ut dig, inget konstigt med det, sker varje dag. Massor av kunder skriver på och accepterar det.
Den som är vaken tar och kollar med andra banker om vad dom vill erbjuda för villkor.

Om du inte är nöjd med värderingen, gör en ny. (Vilket du gjort, bra. Ger ju dig bättre kort vid förhandling.)
Banker vill gärna få in nya kunder, men är inte speciellt rädda om dom som dom har redan. (Se rad 1) Inget vi kan göra nått åt, annat än att byta till en bättre bank...

Har själv gjort ett byte från Swedb. till Länsför.bank, men nästa gång det ska handlas nått stort, så ska jag kanske byta igen...???
Som kund är jag ju ute efter bästa dealen...

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.