Jag tror att det skiljer sig väldigt mycket från kontor till kontor när det gäller både Swedbank och Fastighetsbyrån. Både jag och sambon är mycket nöjda, jag använder Swedbank i vår kommun och han banken i grannkommunen som han bodde i tidigare. Brorsan och hans tjej använder sig utav Swedbank och Fasighetsbyrån i en annan grannkommun som hon kommer ifrån och även dem är väldigt nöjda. Blir det ingen bra deal så är mitt tips att du byter till en annan bank.
Lycka till!
 
Har väl inget större förtroende för Swedbank och Fastighetsbyrån. Har sålt 2 hus senaste åren och F-byrån är brutalt dyra, vill lägga sig lågt för att om möjligt få mer betalt om priset skulle gå upp. Har valt en annan mäklare bägge gångerna och husen har satts ut till det pris som husen varit värderade till och det priset har vi fått. 70000 skulle F-byrån ha i grundpris mot den andra som tog 30000 för samma tjänst. Sen krånglade Swedbank lite när vi skulle bygga vårt tredje hus så då bytte vi bank. Jaja tillbaka till tråden.

Är endel saker som jag tycker är oklara. Vart är huset byggt? Rätt stor skillnad om det ligger i en större stad än på landet. Man behöver inte komma långt ut för att priset ska sjunka och det inte ska löna sig att bygga nytt.

Den egna bedömningen av värdet av huset för att grannens hus är så och så och vårt är mycket finare ger jag ingenting för. Det är väl marknaden som styr det. Huset har ju enligt egen utsago blivit för dyrt, det innebär inte att värdet stiger.

Ni har byggt ett hus på 155 m2(läste er andra tråd) vilket innebär med en värdering på 4000000 så skulle du landa på kvadratmeter pris på 23-24 tusen. Då har jag dragit bort 300000 för garaget ändå. Vill inte låta pessimistisk men det låter rätt dyrt i mina ögon.

Vad gäller räntesäkringen så hade vi det när vi byggde vårt första hus men jag tror att räntorna räknades upp lite mot något index om jag inte minns fel.
 
Redigerat:
Läs första inlägget på tråden, så ser ni orimligheten med att ett "simplare"hus i "sämre" område i samma ort blir värderat 200,000:- högre??? Hur förklarar man den logiken??? Marknaden är i-regel beredd att betala för; bättre läge och bättre utrustningsnivå och matrialval. (Kakel / plastmatta tex.)

//AA
 
Nu skall jag vara lite tråkig....

Jag har en svåger med sambo som också har haft det bra ställt i form av inkommster (återkommer i ämnet..).
De har under många år konsumerat och rest upp varenda slant och inte sparat något.
För 3 år sedan byggde de ett hus med bra läge och alla tillval ni kan tänka er, tack vara bra bank kontakter hade han inga problem att låna till hela byggkostnaden, trots att huset knappast skulle ge pengarna tillbaka vid en försäljning.
Nu är hans firma i KK och han har ett nytt jobb som ger helt OK inkommster, men inget som tidigare år.
Banken fick panik och alla jagar dem .. och vi har fått gått in och borgat för lånen så att familjen kan bo kvar.

Under alla år tipsade jag honom om olika sparformer och att bygga upp ett kapital som säkerligen kommer att behövas förr eller senare, shit happens, eller hur?

Det finns ett utryck på Engelska, "instant gratification generation", enkelt beskrivet som att man tar "belöningen" först och arbetet/konsekvensen senare.
Hus belånas till 100%, amorteringsfria lån, 60 månaders räntefritt på Media Mart ... osv

Vet att jag låter som en tråkmåns och vissa tycker kanske att jag inte håller mig till ämnet.
Men min poäng är att bygga upp en buffert så att man slipper sitta i knät på banker när det låter som om man har den möjligheten.
 
Räntor som vi hade på 70-80talet och fram till 1992 (då kronan släpptes fri) kommer INTE tillbaka. DÅ hade vi en fast växelkurs som skulle försvaras med räntevapnet. Idag styr man penningpolitiken efter inflationsmål och det innebär, som vi sett sista 15åren, en väsentligt lägre ränta.

Tror inte exemplet på ett dåligt Swedbankkontor är specifikt för just Swedbank utan bra/dåliga kontor och bra/dåliga banktjänstemän finns i alla banker.
Viktigare än valet av bank är valet av en personlig bankkontakt som man kommer bra överens med och litar på.
 
Swedbank, haha... efter ett bonnfångarbeteende vid köpet av vårt hus kan de glömma oss som kunder... vi väljer självklart en annan bank/fastighetsmäklare och det för ynka 4tusen som det gick om... att sälja ett hus med ett föreläggande från sotaren och sedan gömma sig bakom juristens sköld är enligt min mening idiotiskt... de har förlorat mig som kund för några ynka lattes skull...
 
Swedbank är en riktig skitbank!!!!!!!!!!!!!!!!

Prova länsförsäkringar bank eller Handelsbanken, dom båda är riktigt bra!
 
W
tobs
Du skriver att ert hus förhandsvärderades vadå ??? Troligen det första man gör är att ta reda på hur mycket man överhuvudtaget får låna av banken och att man har en slant att satsa själv.Tomten, fanns den i er ägo och var den betald hur är det med kostnader för väg och va samt lagfart och pantbrev, bara kostnaderna för detta är flera hundratusen. Därefter tittar man på vilka alternativ man har råd med efter det brukar man skaffa fram alla uppgifter som kan behövas när man gör nästa besök på banken Man har denna gång rimligtvis en kalkyl på hela entreprenaden när man går till banken för att diskutera lån/byggkreditiv. Att man låter en mäklare göra en förhandsbedömning låter mycket konstigt. Mäklare säljer endast fastigheter som redan är byggda och kan bedömas utifrån helt andra kriterier. Alltså så är det hela som du skriver en mycket märklig historia som antingen beror på att det saknas en massa info i ditt inlägg eller att du missförstått hela upplägget på affären. Banken gör en slutgiltig värdering med en av dem anlitad värderingsman som lämnar en värdering som ligger på X-miljoner och + - några hundratusen kronor. Om man då har överskridit det banken förband sig att låna ut från början så blir det ett problem i sig självt. Banken undersöker givetvis hur er förmåga blir i det nya läget att ro det hela iland vad konsekvensen blir av det är troligtvis en högre riskpremie(ränta). Värderingen av huset har inget med detta att göra.Värderingen ligger endast till grund för storleken på pant brevens belopp.
 
För att göra mitt inlägg kort: Swedbank och deras Fastighetsbyrå suger...!!!
 
wilma2 skrev:
tobs
Du skriver att ert hus förhandsvärderades vadå ??? Troligen det första man gör är att ta reda på hur mycket man överhuvudtaget får låna av banken och att man har en slant att satsa själv.Tomten, fanns den i er ägo och var den betald hur är det med kostnader för väg och va samt lagfart och pantbrev, bara kostnaderna för detta är flera hundratusen. Därefter tittar man på vilka alternativ man har råd med efter det brukar man skaffa fram alla uppgifter som kan behövas när man gör nästa besök på banken Man har denna gång rimligtvis en kalkyl på hela entreprenaden när man går till banken för att diskutera lån/byggkreditiv. Att man låter en mäklare göra en förhandsbedömning låter mycket konstigt. Mäklare säljer endast fastigheter som redan är byggda och kan bedömas utifrån helt andra kriterier. Alltså så är det hela som du skriver en mycket märklig historia som antingen beror på att det saknas en massa info i ditt inlägg eller att du missförstått hela upplägget på affären. Banken gör en slutgiltig värdering med en av dem anlitad värderingsman som lämnar en värdering som ligger på X-miljoner och + - några hundratusen kronor. Om man då har överskridit det banken förband sig att låna ut från början så blir det ett problem i sig självt. Banken undersöker givetvis hur er förmåga blir i det nya läget att ro det hela iland vad konsekvensen blir av det är troligtvis en högre riskpremie(ränta). Värderingen av huset har inget med detta att göra.Värderingen ligger endast till grund för storleken på pant brevens belopp.
Givetvis har vi haft en budget för produktionen med samliga kostnader inräknade (och nej, det är inte VA, el och tomt som vi missade att förutse).

Husets värdering har absolut allt med lånebilden att göra, den görs vanligen av en mäklare men sätts i slutändan av banken. Förhandsvärderingen lika så. Man gör naturligtvis inte bedömningen av låneupplägg inför nyproduktion utifrån kundens betalningsmöjligheter, självklart är objektet och dess föreslagna värde avgörande (sen bedöms kunden möjligheter inför att lånet beviljas).

Hade banken velat risk-klassa oss hade de inte gett sig på värderingen utan på räntor, amortering och villkor. De kan ju knappast ha bedömt oss som en högriskkund samtidigt som de erbjuder ett blancolån på 1.3mkr...
 
F
wilma2 skrev:
tobs
Att man låter en mäklare göra en förhandsbedömning låter mycket konstigt. Mäklare säljer endast fastigheter som redan är byggda och kan bedömas utifrån helt andra kriterier. Alltså så är det hela som du skriver en mycket märklig historia som antingen beror på att det saknas en massa info i ditt inlägg eller att du missförstått hela upplägget på affären.
Du har fel, det är mycket vanligt att en mäklare eller nån på banken efter att man presenterat en totalkostnadskalkyl gör en förhandsvärdering baserad på läge, ritningar mm för att bedömma kalkylens rimlighet och bankens risk.

Problemet om jag inte missförstår det helt är att Swedbank inte gör en korrekt värdering när huset väl är byggt utan i princip baserar sin slutgiltiga värdering på lånebehovet istället för husets faktiska värde vilket sätter TS i en jävligt taskig sits med mer topplån än vad som verkligheten kräver. Precis samma sak som hände oss (fast vi klarade oss ifrån topplån ändå). Swedbank suger....
 
W
Jag har själv låtit bygga villa vid två tillfällen har aldrig hört talas om ett sådant förfarande, men när det gäller Swedbank så är det kanske möjligt men så är jag inte kund hos dem av ren självbevarelsedrift. Jag har en bekant som är mäklare han har inte heller hört talas om något sådant förfarande. Värderingen av nybyggnad är en viktig parameter för den avgör hur stora pantbreven i fastigheten blir vilket i sin tur bestämmer hur stort botten lån man kan lyfta och det där över blir då antingen topplån eller egen insats. Så vad en mäklare skall in och kladda för är obegripligt speciellt när man ser värdering som görs vid begagnade hus, utgångspris hahahahah.
Men nog snackat för min del i detta ärende, hoppas det löser sig för tobs.
 
Nej usch, Swedbank gillar jag inte. Till vårt första lån ville jag diskutera ränterabatter med en lånehandläggare i telefonen men det vägrade dom utan sa att jag måste komma in (och kontoret hade inga kvällstider). När jag då tyckte det var orimligt att jag skulle få ta ledigt från jobbet en halv dag för ett möte på några minuter då jag hade långt till jobbet så kallade hon mig "lilla gumman" och förklarade att ett banklån tog mer än några minuter att lägga upp. Då sa jag helt enkelt att jag har från de andra bankerna fått räntor på telefon och om inte ni kan ge det så tar jag alla mina konton och byter bank istället.

Banker med lokala bankkontor är de bästa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.