Sorry, nu blev det visst lite fel i mitt tidigare inlägg :( B&D har 10" (255mm), inget annat!

Nimajneb skrev:
B&D som brandname ska ... rikta sig mot sällananvändare samt troligtvis även mot kvinnor.
Perfekt! Jag kommer vara en "sällananvändare" och eftersom min sambo måste godkänna utgiften är det ju bra om hon tycker den ser vettig ut! ;)

Men som FredrikR säger, det verkar svårt/omöjligt att hitta märkesmaskiner för under 4000 med 10", mjukstart och dubbellutning.

En kollega rekomenderar Scheppach HM100. Då får jag 10" och laser, men inte mjukstart eller dubbellutning. Men det kostar bara 1999kr, och han var väldigt nöjd med sågen!
 
Jag tror inte det finns en enda forummedlem här som någon gång ägt valfri BD-maskin kommer att rekommendera dig denna maskin framför någon annan.
Och "BD-hatet" är inte helt ogrundat. För som ofta med BD betalar du mer än vad du får. Normalt brukar man rekommendera att köpa antingen billigaste kinasmäck eller gå snäppet högre och skaffa t.ex. Ryobi, grön Bosch eller något annat. Det kan vara för att BD ofta försöker sälja med falska budskap om att maskinerna är bättre än vad de faktiskt är med diverse "innovationer" som gel-tec och annat skoj. Detta är oftast tyvärr bara yttre skal så vill du vara säker på att du får valuta för pengarna oavsett budget, titta på något annat eller köp om du hittar REA pris, gärna 50% :rolleyes:
 
Jag har en B&D batteridriven skruvdragare som jag är väldigt nöjd med. Den är skön att använda, batteriet räcker länge och den är urstark! Inga problem att köra 80mm hålsåg genom en regel! Men nu var det ju inte det tråden handlade om...

Bästa alternativet för mig just nu verkar vara "jättebilligt kinaskräp", Bosch GCM 8 SJ eller Makita LS1018L makitan är väl inte samma kvalité som boschs blåa, men borde vara bättre än en för 2000kr...
 
Får man vinkling både åt höger och vänster med balck&deckern? Det är nog väldigt ovanligt för en maskin i den prisklassen. På en "märkesmaskin" måste man väl upp på nästan 10k innan man får den funktionen.

Här på forumet kommer ofta metabos kgs216 upp när det diskuteras prisvärda kapgersågar. Den har en storebror med 10"-klinga. Tror den heter kgs254. Jag har ingen uppfattning om hur den är att använda eller var den ligger prismässigt, men det kan nog vara värt att kontrollera om du vill ha en med större klinga.
 
Jag har tidigare rekommenderat Metabon, har själv 8" och den kostar under 2000:-, storebror bör vara samma maskin men med 10" klinga. Du får dock som andra inte nämnt mjukstart och dubbellutning. Mjukstart hade varit skönt men det är ingen dealbreaker för mig, inte motiverad kostnadsökning, dubbellutningen vet jag inte hur jag skulle motivera överhuvudtaget som "normalanvändare", lutningen använder ju jag nästan uteslutande när jag gerar golv/taklister, och ärligt talat så är det så sällan (renoverar ändå en hel kåk) att jag gärna betalar mindre och vänder på listen när det behövs.
 
pyro skrev:
Får man vinkling både åt höger och vänster med balck&deckern?
Nej, det verkar tyvärr inte som man får det. Jag hade fått för mig det - vet inte varför. Men vid en extra koll verkar det inte som att man får det.

Ska man ha en billig såg med den funktionen så finns Einhell BT-SM 2534 DUAL. Kolla längst ner http://www.einhell.se/produktnyheter_text.html

pyro skrev:
Här på forumet kommer ofta metabos kgs216 upp när det diskuteras prisvärda kapgersågar. Den har en storebror med 10"-klinga. Tror den heter kgs254.
kgs254 har laser och 10", men ingen mjukstart. Ganska säkert ett bättre köp än B&D-maskinen jag pratat om dock!
 
Redigerat:
Kan inte låta bli att sälla mig till kören här...
Metabo KGS216 har jag, och är grymt nöjd med den slitvargen. Nu är ju dessutom storebror kgs254 rätt billig, så den hade jag köpt i ditt läge. Hade jag velat lägga lite mer pengar hade jag utan att tveka köpt Metabo kgs 254 Plus...med induktionsmotor och mjukstart..och en design som lär tilltala frugan...
http://www.toolstop.co.uk/metabo-kg...tre-saw-240v-2011-model-with-induction-p14868

B&D undviker jag som pesten numer...har ett gäng olika B&D verktyg som ligger och skräpar...batteriet är dött på en skruvdragare som har inbyggt batteri...sticksåg som släpper bladen...krysslaser som man måste plocka ur batteriet för att låsa lasern på... alltid är det någon irriterande dålig detalj.
Förutom cirkelsågen som fortfarande gnetar på, och farsans gamla gröna B&D slagborr från tidigt 80-tal som är byggd för att klara världskrig verkar det som. B&D var bättre förr, helt klart:)
 
Ja, KGS 254 Plus hade ju varit trevlig, men den är för dyr :(
 
Om jag varit du hade jag nog köpt denna http://www.bauhaus.se/kgs-254-m-kap-geringssag.html En bekant till mig har en sådan (ja han är hantverkare) och den har fått tåla otroligt mycket stryk men funkar helt klanderfritt vilket torde innebära hyfsad kvalitet. Har använt den ett par gånger och jag tycker den är lätt att handha. Visserligen har jag själv en blå Bosch och skulle inte vilja byta men jag tycker man får mycket såg för pengarna om man väljer Metabon jag länkar till.
 
Ja, den börjar låta bättre och bättre. Hur ofta har de erbjudande på de där? Är det lönt att vänta, eller får man vänta ihjäl sig? Har inget akut behov...
 
RYOBI är på G med en ny 254:a, såg den på en mässa i Jönköpibg. Riktigt fin maskin, kommer kosta ca 3500 i butik. Ligger med på deras hemsida. Har för mig att den skulle komma i April. Hade en smart funktion som gjorde att man kunde arbeta precis intill en vägg, glidskenorna framåt. Har föregångaren, riktigt bra maskin.
 
Efter att ha sett några Ryobimaskiner Kastas dit pepparn växer av sina ursinniga ägera skulle jag för mitt liv aldrig rekommendera en Ryobimaskin av vilket slag det vara månde.
En hade köpt en vinkelslip och slipat svetsfog med i tio minuter då manskin sa upp sig och blev så varm att man bara kunde hantera den med svetshandskar. Eftersom jag var där när det hände så (trots att det inte var min maskin) ringde jag upp leveratören som tydligen är i Danmark och förklarade problemet för ett helt ointrisserat flickebarn. Hon frågade var jag bodde o kopplade mig till en serviceverkstad. Där fick jag i alla fall prata med en vettig männinska, han sa i stort sett så här - Ryobi är ju inga proffsmaskiner och man får använda dom därefter. Som du vet sliter slipning på en maskin mer än kapning (som om jag inte redan visste det) så man kan ju låta maskinen vila lite emellanåt...
I mim lilla värd är en vinkelslip som efter att ha slipat svetsfog i tio minuter och sedan ger upp andan inte något annat än en skitmaskin som inte borde säljas överhuvudtaget!

Nu var det kap/gersågar det gällde och jag tänker av samma anlednin absolut avråda alla att köpa en Ryobi!
 
Jag har också sett mindre imponerande Ryobi-maskiner.
Tillräckligt för att vara skeptisk.
Men som det stod några inläg högre upp, B&D är duktiga på marknadsföring och lever på gamla meriter.
Det är inget fel på B&D som amatörverktyg, det är bara priset som är helt fel. Min uppfattning är att B&D håller samma kvalitet som Bruksbo, bara det att man inte får med reservkol till Bruksbo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.