tlundberg skrev:
Makita LS1016l verkar vara precis vad jag vill ha. Tyvärr är den för dyr med sitt pris på 7500kr :( Knappt billigare att köpa från England heller. Verkar svårt att hitta 10"-sågar med mjukstart. Bosch har ingen alls vad jag kan hitta.

Ang GCM 8SJ, har den fasta lägen vid 45 och 30 grader vid lutning?
http://www.tradera.com/ls1018l-makita-kap-och-geringssag-260mm-med-laser-auktion_301792_150864429

En sån här kanske?
Leverans från öststaterna;)
Har köpt härifrån flera gånger, äkta vara och det brukar ta ngn vecka att få hem grejorna:)
 
tlundberg skrev:
Ang GCM 8SJ, har den fasta lägen vid 45 och 30 grader vid lutning?
Vid lutning så finns det inte något jack som den fastnar i eller liknande. Ändå känns det ganska lätt att sätta den lika gång efter gång. Bifogar en bild här.

ImageUploadedByByggahus.se1331679478.708177.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man roterar finns det dock flertalet jack som den fäster lätt i innan man drar åt skruvhandtaget.
 
Är det vredet på baksidan man använder för att låsa sågen i rätt lutning? Det ser ut som att det bara går att luta sågen åt ett håll, stämmer det?
 
För 4000:- borde du kunna hitta något roligare än en Black&Decker.



Sent from my LT15i using Tapatalk
 
FredrikR: Kom gärna med förslag! Laser och 12"-klinga erbjuder B&D-maskinen. Det jag saknar är mjukstart...
 
Redigerat:
tlundberg skrev:
Är det vredet på baksidan man använder för att låsa sågen i rätt lutning? Det ser ut som att det bara går att luta sågen åt ett håll, stämmer det?
Ja det är handtaget bakom, man kan vinkla det hur man vill för enkelhet el för transport, smidigt. Och ja vinkel åt ett håll, annars måste du titta på GCM 10SD, då dubbla priset.

Jag tycker du borde åka och känna på de olika maskinerna. Ta med en regel bit att prova på. Det är faktiskt väldigt stor skillnad i kvalité på de som nämns, och det brukar återspeglas i resultatet.
 
Ja det var ju en bra sökmotor för verktyg :p

OnT: Om du siktar på 10-12" kommer du aldrig att få en seriös maskin för 4000 kr.
Sen väger de faktiskt riktigt mycket, 20-30 kg är normalt för dessa storlekar. Jag personligen föredrar en lättare som man gärna bär med sig runt.
Jag tror fortfarande att en GCM 8SJ är det bästa du kan få för under 4000 kr och kommer att räcka långt. Jag förstår att du vill kunna kapa listerna ståendes men fundera på om det är värt prisskillnaden och vikten? Om svaret är JA så kan du gott och väl titta på dessa som har mjukstart, laser och minst 10" klinga:

Makita LS1016L 10" 7600 kr
Makita LS1216L 12" 10399 kr
Festool Kapex 10" 13600 kr (vid kapexläge har den 120 mm kapacitet trots mindre klinga)
 
tlundberg skrev:
FredrikR: Kom gärna med förslag! Laser och 12"-klinga erbjuder B&D-maskinen. Det jag saknar är mjukstart...
Nej, är önskemålen laser, mjukstart och 12" så blir det nog tufft med 4000:-, tyvärr.
Kan du nöja dig med 8" så finns bra alt. runt/under 4000:- :)

Sent from my LT15i using Tapatalk
 
Jag skulle absolut ifrågasätta mina kriterier om de leder till att jag väljer Black&Decker, Bruksbo eller dyl. istället för exempelvis blå Bosch.

GCM 8SJ låter som ett givet val, bara du kan skippa 12"-kriteriet alltså.

Nästan så det borde finnas en funktion som hindrar att Blå Bosch och Black&Decker nämns i samma inlägg ;)

/A
 
Redigerat:
Bara en ren spekulation.. Glapp&släppers dotterföretag Dewalt är väl kända för att ha haft en av tidernas bästa maskin 707 eller vad den nu hette. Det skulle ju eventuellt kunna innebära att de iaf kan göra bra maskiner, men ... man vet ju inte förens man provat och vem vågar riskera 4000kr?
 
Jo, men det är en konstruktion som från början kommer från Elu.
 
DeWalt och B&D har helt skilda utvecklingsavdelningar. DW skulle aldrig dela med sig, B&D försökte i flera år, slutade med att de "köpte" en modell av Rexon...
 
Doktor Z skrev:
DeWalt och B&D har helt skilda utvecklingsavdelningar. DW skulle aldrig dela med sig, B&D försökte i flera år, slutade med att de "köpte" en modell av Rexon...
Jag kan mycket väl förstå om brandnamen B&D och DW har separata utvecklingsavdelninger. Jag kan även tänka mig att det finns ett samarbete på komponentnivå och vissa simpla produkter.

Jag tror nog att B&D trycker på att märkena måste jobba på skilda spår för att säkerställa att dom möter upp mot sina målgrupper på rätt sätt.
B&D som brandname ska hålla en lägre kvalitet, vara lite stylade och rikta sig mot sällananvändare samt troligtvis även mot kvinnor. Dewalt riktar sig mot proffsanvändning.

Samma upplägg ser vi ju tex inom dom stora biltillverkarna.

Skulle heller inte förvåna mig om Bosch gör på samma sätt när det gäller verktyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.