I februarinumret av Gör Det Själv-tidningen testade de kap- och gersågar. De testade maskinerna var:
Biltema MS 250
Black&Decker SMS 500
Bosch PCM 8 S
DeWalt DW 777
Einhell RT SM 305 L
Ryobi EMS 2026 SCL

Av dessa blev Black&Decker SMS 500 testvinnare.

Tycker ni det är bästa sågen i sin prisklass (max 4000kr)? Det jag tycker den saknar är mjukstart, som jag gärna hade haft.

Om jag fick välja fritt så skulle jag vilja ha en såg med 10" klinga, laser (nätdriven), mjukstart, minst +/- 47 grader på både bord (vridning) och på såghuvudet (lutning) och inte för tung (max 20kg).

Vilken är den billigaste sågen som uppfyller min "drömlista" ovan?
 
Känns helt galet att någon är villig att betala närmare 4000kr för en Black&Decker maskin. Själv köpte jag en Bättre begagnad (Nyskick) Bosch GCM 8 Och är jäkligt nöjd.
 
GDS tester är ju inte alltid helt vassa, nu kan jag inte detaljer på alla maskiner, men ex PCM8s är väl 8 tum och utan mjukstart, varför spelar man maskiner med så pass olika egenskaper mot varandra.

Själv valde jag en Metabo KGS216 istället för Bosch PCM8S, det var då två maskiner jag hade ögonen på när jag valde, men då hade jag en budget på "under 2000", men den är också 8" och utan mjukstart
 
Varför tycker du testet är oseriöst?
 
Många rekommenderar boschs 8"-maskin, men senast jag kapade lister lånade jag en 10"-maskin och tyckte den var för liten ibland. Så 8 tum vill jag inte ha!
 
När är en 8" för liten?

Kapning av 4" stolpar? Mer?
 
tlundberg skrev:
Många rekommenderar boschs 8"-maskin, men senast jag kapade lister lånade jag en 10"-maskin och tyckte den var för liten ibland. Så 8 tum vill jag inte ha!
Pratar du någon maskin med 10 tum men utan gejdrar eller? Annars måste det ha varit några monsterlister.

Många rekommenderar Bosch PCM8 eller GCM8 själv gillar jag Metabos kap/gersågar tex kgs254 plus
 
tlundberg skrev:
Många rekommenderar boschs 8"-maskin, men senast jag kapade lister lånade jag en 10"-maskin och tyckte den var för liten ibland. Så 8 tum vill jag inte ha!

För liten för att se manlig ut eller vad?
 
Köpte en Ryobi EMS 2026 SCL nyligen med tillhörande bord ifrån Bauhaus på deras kampanj. Den fungerade bra och gav fina snitt. Den är dock tung och lite klumpig då handtaget sitter lite dumt. Bordet är dock stabilt och helt ok. Lasern är ganska kass, syns knappt ute, och inga möjligheter att justera den i sitt plastfäste. Lasern är även placerad nära spånutsuget, så den blir snabbt täckt med spån då utsuget fungerar halvdant. Snart så sprack anhållet (Måndags ex?) och maskinen åkte tillbaka till Bauhaus och jag fick pengarna i handen, dock bara för sågen då dom inte ville ha bordet tillbaka. Dvs jag betalade 298 kr för det.

Tidigare tittat och avfärdat Biltemas och Einhells maskiner. Var iväg och tittade på PCM8S men den känns inte helt genomtänkt och väldigt plastig imho.

Köpte tillslut Bosch GCM 8 SJ ifrån ToolAB för 3600kr, (600 kr mer än Ryobin) men den är helt klart värd skillnaden! Mycket smidigare och bättre resultat, snyggare snitt, LED och Laser som fungerar.

Som plus så bjöd ju Ryobi på ett bord! :D
 
Som nämnts tidigare så kan jag rekommendera Metaabo KGS216, om man klarar sig på 8" och "hårdstart", känns betydligt mer välkonsturerad än PCM8S, och finns på Hornbach för 17-1800:-
 
Sågen var för liten när jag ville gera listerna ståendes. Och det ville jag göra för det var mycket smidigare att vrida bordet 45 grader än att luta sågen/klingan 45 grader. Plus att listerna ju sitter ståendes mot väggarna, så det var lättare att visualisera hur resultatet blev med listerna åt det hållet.
 
gmanhem skrev:
Köpte en Ryobi EMS 2026 SCL. ... Lasern är ganska kass, syns knappt ute, och inga möjligheter att justera den i sitt plastfäste. Lasern är även placerad nära spånutsuget, så den blir snabbt täckt med spån då utsuget fungerar halvdant.
Har en kollega som säger ungefär samma saker om sin gröna bosch. Plus att han tycker den är väl högljudd. Så den är jag inte särskilt sugen på...
 
tlundberg skrev:
Har en kollega som säger ungefär samma saker om sin gröna bosch. Plus att han tycker den är väl högljudd. Så den är jag inte särskilt sugen på...
GCM 8SJ är helt klart mycket mer genomtänkt för inte så stor prisskillnad. Handtaget ovanpå är toppen när den ska flyttas. Lasern sitter uppe vid klingan. Tvingen är snabb och lätt att placera om på olika platser. Lätt att ställa in sågdjup för att kunna återupprepa samma snitt. Helt klart nöjd, och den klarar lite mer diameter än vad siffrorna säger.

Sedan att spånutsuget fungerar bra och att den har mjukstart är ju inget att klaga på!
 
Redigerat:
Makita LS1016l verkar vara precis vad jag vill ha. Tyvärr är den för dyr med sitt pris på 7500kr :( Knappt billigare att köpa från England heller. Verkar svårt att hitta 10"-sågar med mjukstart. Bosch har ingen alls vad jag kan hitta.

Ang GCM 8SJ, har den fasta lägen vid 45 och 30 grader vid lutning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.