harry73 harry73 skrev:
Frånluft ska ju tas från badrum och kök, så det kommer inte värma huset nämnvärt, men har du FLVP eller FTX kan värmen i alla fall återvinnas.

Mitt tips är att börja duscha kallt. Man behöver lite tid att vänja sig, och man behöver inte helt stänga av varmvattnet men när man är van, är det ett bra och hälsosamt sätt att starta dagen.
eller att inte duscha alls man vänjer sig vid lukten
 
M Marsman80 skrev:
Nu när det börjar bli dyrt med el så börjar man fundera på sätt att spara på den. Därför funderade jag på det här med att bada mot att duscha. Rekommendationen brukar ju vara att en snabb dusch är bättre än ett bad, men hur mycket skillnad gör det om man lämnar vattnet i badkaret efter bad för att det ska värma rummet? Gör det stor skillnad eller är det bara en myt? Vid dusch så rinner ju garanterat varmvattnet rakt ned i avloppet iaf.

Jag har iaf börjat spara badvattnet i badkaret när barnen har badat till det kallnat. Någon sorts skillnad borde det ju göra iaf.
Hej
Är det då inte bättre och spara vattnet för att spola toalett? Kanske väcka tanke
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Kissa i badet ist
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Nu när det börjar bli dyrt med el så börjar man fundera på sätt att spara på den. Därför funderade jag på det här med att bada mot att duscha. Rekommendationen brukar ju vara att en snabb dusch är bättre än ett bad, men hur mycket skillnad gör det om man lämnar vattnet i badkaret efter bad för att det ska värma rummet? Gör det stor skillnad eller är det bara en myt? Vid dusch så rinner ju garanterat varmvattnet rakt ned i avloppet iaf.

Jag har iaf börjat spara badvattnet i badkaret när barnen har badat till det kallnat. Någon sorts skillnad borde det ju göra iaf.
För att jämföra so måste man ju duscha 200l och det tar ju en bra stund. Jag mätte en gång när jag duschade i husbilen 5 liter gick det åt och hemma blir dei iaf int mycket mer så en dusch är nog billigaste kost, men som sagt beror nog person
 
K kortis skrev:
För att jämföra so måste man ju duscha 200l och det tar ju en bra stund. Jag mätte en gång när jag duschade i husbilen 5 liter gick det åt och hemma blir dei iaf int mycket mer så en dusch är nog billigaste kost, men som sagt beror nog person
Vitsen var ju att jämföra den mindre mängden uppvärmt vatten, som åker rakt ut via golvbrunnen, vid duschning med den större mängden uppvärmt vatten vid bad, men där man skulle få "värmeåtervinning" genom att låta badvattnet vara kvar i badkaret.
Att låta samma mängd vatten vara med i beräkningarna i bägge scenarierna gör ju rimligen övningen meningslös.

/C
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
När vi byggde hus för 20 år sen tittade jag på en värmeväxlare som värmde upp kallvattnet som gick in till duschen m.h.a det utrinnande duschvattnet. Nån som vet vart den idén tog vägen, eller om det var nåt problem typ verkningsgrad på den?
 
Jag gör samma. Låter helt tossigt men fungerar! Så fort jag går på med tvål blir det svårare att hålla sig luktfri. Har väl med bakteriefloran att göra skulle jag tippa. :thinking:

S Elisabet Kristensson skrev:
Tvättlapp fungerar mycket bra och man blir ordentligt ren. Det river gott med frotte'. Jag har helt slutat använda tvål, vilket innebär att huden inte torkar ut så jag spar pengar på både tvål och hudkräm. Det tog några år för huden att komma i balans men nu luktar jag inte svett längre så ytterligare en besparing på ingen deodorant.
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 3 till
  • Laddar…
Eriksgatan
Cruzze Cruzze skrev:
När vi byggde hus för 20 år sen tittade jag på en värmeväxlare som värmde upp kallvattnet som gick in till duschen m.h.a det utrinnande duschvattnet. Nån som vet vart den idén tog vägen, eller om det var nåt problem typ verkningsgrad på den?
#75
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
När vi byggde hus för 20 år sen tittade jag på en värmeväxlare som värmde upp kallvattnet som gick in till duschen m.h.a det utrinnande duschvattnet. Nån som vet vart den idén tog vägen, eller om det var nåt problem typ verkningsgrad på den?
Ingen aning om verkningsgrad mm, men jag har fått för mig att det finns regler (kanske olika i olika kommuner?) som förhindrar detta. Att det skulle kunna få oönskade konsekvenser om avloppsvattnet därmed skulle bli för kallt.
Har jag inbillat mig detta, eller kan det vara så?

/C
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
C Costanza skrev:
Ingen aning om verkningsgrad mm, men jag har fått för mig att det finns regler (kanske olika i olika kommuner?) som förhindrar detta. Att det skulle kunna få oönskade konsekvenser om avloppsvattnet därmed skulle bli för kallt.
Har jag inbillat mig detta, eller kan det vara så?

/C
Följer.
Jag vet att det finns gråvattenvärmeåtervinnare som applicerats i vissa installationer och att dessa fungerar bra.
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
C Costanza skrev:
Ingen aning om verkningsgrad mm, men jag har fått för mig att det finns regler (kanske olika i olika kommuner?) som förhindrar detta. Att det skulle kunna få oönskade konsekvenser om avloppsvattnet därmed skulle bli för kallt.
Har jag inbillat mig detta, eller kan det vara så?

/C
Ringer en klocka oxå, typ att kommunen "äger" ditt gråvatten. Men å andra sidan så är det ju fullt tillåtet att duscha svinkallt, eller?
 
Kissa i badvattnet så blir det varmt. Använd sen guldvattnet i komposten.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Ringer en klocka oxå, typ att kommunen "äger" ditt gråvatten. Men å andra sidan så är det ju fullt tillåtet att duscha svinkallt, eller?
Ja, det är ju märkligt om man skulle vara skyldig att lämna ifrån sig vatten som är varmare än vad man får det det till sig.

/C
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Varför duscha så ofta? Nån gång i månaden. Med kläderna på så spar man in på tvätten.1par kallingar fungerar tills man behöver jaga dom på morgonen
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Bidé kan vara en idé
Vatten i en kanna ihop med tvål och vänsterhanden kan man tvätta rumpan med. Man kan även koppla in en handdusch med slang lång nog för att duscha underlivet med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.