Off topic:
Bror min har ett gammalt badkar stående utomhus. Eldar med ved och tar sedan mycket långa och njutningsfulla badsessioner med korsordslösning - ibland ringer han mig för att prata en stund...
Fattas bara dansande kannibaler runt karet samt lök, morötter och potatisskivor i vattnet
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Har du återvinning av värmen i frånluft tex nibe 730f eller 750 mfl så tror jag att detta gör stlr skillnad om du gör det efter varje bad och det är många bad. 150L 40gr vatten som sakta går ner mot 20gr måste ju lämna den värmen till luften. Istället för att man bara skickade ner det i avloppet. Har ni som vi ett par småbarn blir det många bad på ett år. Bada samtidigt och sitta o duscha i badkaret var bra tips
 
V
M Marsman80 skrev:
Nu när det börjar bli dyrt med el så börjar man fundera på sätt att spara på den. Därför funderade jag på det här med att bada mot att duscha. Rekommendationen brukar ju vara att en snabb dusch är bättre än ett bad, men hur mycket skillnad gör det om man lämnar vattnet i badkaret efter bad för att det ska värma rummet? Gör det stor skillnad eller är det bara en myt? Vid dusch så rinner ju garanterat varmvattnet rakt ned i avloppet iaf.

Jag har iaf börjat spara badvattnet i badkaret när barnen har badat till det kallnat. Någon sorts skillnad borde det ju göra iaf.
De låter ju nyttigt för badrummet. Fuktskada deluxe.

Va med på en vattenskada där en pensionär fyllt karet med varmt vatten o lämnat de oxh tillslut fickan riva hela badrummet.
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 1 till
  • Laddar…
Charlieflower Charlieflower skrev:
Faktum är att huden inte mår bra alls av dagliga duschar. För en vanlig kontorsnisse/a är 1-2 duschar i veckan att föredra och däremellan kan man vaska av utsatta områden med en tvättlapp. Det tar några veckor innan huden vänjer sig av med att överproducera fett som kompensation för all uttorkande tvål men sedan är det inga som helst problem.
Tvättlapp fungerar mycket bra och man blir ordentligt ren. Det river gott med frotte'. Jag har helt slutat använda tvål, vilket innebär att huden inte torkar ut så jag spar pengar på både tvål och hudkräm. Det tog några år för huden att komma i balans men nu luktar jag inte svett längre så ytterligare en besparing på ingen deodorant.
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 1 till
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Nu när det börjar bli dyrt med el så börjar man fundera på sätt att spara på den. Därför funderade jag på det här med att bada mot att duscha. Rekommendationen brukar ju vara att en snabb dusch är bättre än ett bad, men hur mycket skillnad gör det om man lämnar vattnet i badkaret efter bad för att det ska värma rummet? Gör det stor skillnad eller är det bara en myt? Vid dusch så rinner ju garanterat varmvattnet rakt ned i avloppet iaf.

Jag har iaf börjat spara badvattnet i badkaret när barnen har badat till det kallnat. Någon sorts skillnad borde det ju göra iaf.
Du kan ju plugga igen duschvattnet i badkatet med
 
R Robin Lindberg skrev:
har inget sånt trams, spriten räddade mig från sporten ;)
Är detta en medveten Svullo-referens?

"blev räddad från sporten tack vare spriten"

/För fet för ett fuck
 
Orkar inte hålla på med sådana extremåtgärder. (Jag kanske ändrar mig då jag får ofantliga elräkningar…)
Min främsta åtgärd är att drilla barnen till att börja duscha så fort varmvattnet börjar komma, och inte låta varmvatten flöda utan nytta medan youtube-videon tittas färdigt på…

/C
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Det stora problemet med vatten i ett öpper badkar i det här fallet är inte luftfuktigheten i sig utan att nästan all energi i vattnet inte kommer gå till att värma huset utan till avdunstningen till luften. Huset kommer inte bli varmare och om du spar vattnet för länge kan du få en avkylning i stället.
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 5 till
  • Laddar…
A Alsnic skrev:
Det stora problemet med vatten i ett öpper badkar i det här fallet är inte luftfuktigheten i sig utan att nästan all energi i vattnet inte kommer gå till att värma huset utan till avdunstningen till luften. Huset kommer inte bli varmare och om du spar vattnet för länge kan du få en avkylning i stället.
Bubbelplast på ytan, Avdunstningen försvinner och allt blir värma. Säljs på rulle i olika bredd, bara att klippa till.
 
Nissens Nissens skrev:
Just nu kostar den 3 kr.
Som sagt, har du det så knapert, så är det bättre att du stänger av varmvattnet helt…

Det blir hysteriskt när vissa försöker spara femtioöringar…

Jag har också timpris. Det jag fokuserar på är att styra värmepumpen så att den bara kör på lågpristider. Då kan man duscha utan att ens reflektera över vilken tid man gör det. :)
Hur styr du värmepumpen?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Bubbelplast på ytan, Avdunstningen försvinner och allt blir värma. Säljs på rulle i olika bredd, bara att klippa till.
Men du har frånluft och troligen ingen tempgivare i badrummet, så frånsett några grader varmare där så är det ingen vinst.
 
M Marsman80 skrev:
Nu när det börjar bli dyrt med el så börjar man fundera på sätt att spara på den. Därför funderade jag på det här med att bada mot att duscha. Rekommendationen brukar ju vara att en snabb dusch är bättre än ett bad, men hur mycket skillnad gör det om man lämnar vattnet i badkaret efter bad för att det ska värma rummet? Gör det stor skillnad eller är det bara en myt? Vid dusch så rinner ju garanterat varmvattnet rakt ned i avloppet iaf.

Jag har iaf börjat spara badvattnet i badkaret när barnen har badat till det kallnat. Någon sorts skillnad borde det ju göra iaf.
Spara vattnet i badkaret efter att du badat. Kan ju användas till matlagning, soppor, tevatten etc.
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K klipp skrev:
Hur styr du värmepumpen?
Jag har en kontaktor som styrs av en Plejdpuck.
 
  • Gilla
klipp
  • Laddar…
Magnus E K
H hapazard skrev:
Men du har frånluft och troligen ingen tempgivare i badrummet, så frånsett några grader varmare där så är det ingen vinst.
Jo, blir det varmare där kommer angränsande rum hålla värmen bättre för innerväggarna är knappast särskilt bra värmeisolerade.
 
Eriksgatan
Om ingen redan har nämnt detta, så finns det duschar som återvinner både värme och vattnet. Sensorer och ett inbyggt reningsverk håller koll på när vattnet är smutsigt. T ex Orbital Systems på länken men det finns fler. Dyrt, ja, men är man en stor svettig familj eller driver gym, så kan det kanske betala sig över tid. https://orbital-systems.com/sv/
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.