Korkad fråga kanske, men vad är skillnaden på en 5 meters talmeter för 30 spänn på Jula mot en för 300? Skiljer det såpass i precision att man som lekman bör köpa den dyrare? Eller är det hållbarhet/slitagegräns, rostfria material etc? Nåt annat? (Exkluderat laser funktioner, display etc. Endast vanlig, passiv talmeter)

Det enda jag noterat på de jag har är att vissa glappar där vinkeln i ändan är nitad i själva "måttbandet".

Tipsa gärna om talmeter ni har som ni gillar.
 
K
E ecceman skrev:
Det enda jag noterat på de jag har är att vissa glappar där vinkeln i ändan är nitad i själva "måttbandet".
Det är för att du ska kunna mäta invändigt och utvändigt
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 13 till
  • Laddar…
Skillnaden är 270 kronor 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Robin Lindberg och 21 till
  • Laddar…
E ecceman skrev:
Korkad fråga kanske, men vad är skillnaden på en 5 meters talmeter för 30 spänn på Jula mot en för 300? Skiljer det såpass i precision att man som lekman bör köpa den dyrare? Eller är det hållbarhet/slitagegräns, rostfria material etc? Nåt annat? (Exkluderat laser funktioner, display etc. Endast vanlig, passiv talmeter)

Det enda jag noterat på de jag har är att vissa glappar där vinkeln i ändan är nitad i själva "måttbandet".

Tipsa gärna om talmeter ni har som ni gillar.
1255mm bör vara lika långt på båda.

Jag har några kvar av den klassiska 3m talmeterm. Uppskattar ritsfunktionen samt möjlighet att mäta innermått med "flärpen" utfälld.
Bra spänst i bandet är det också.

Upplever nya/andra som klumpigare men är förmodligen en smaksak.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Jag gissar att du menar den riktiga talmetern?

Den har dels funktionen att bättre mäta invändiga mått, där finns en flärp man fäller ut som är exakt 10 cm (och det finns en skala för det också). Dessutom kan man mäta diameter genom att linda den runt ett föremål. En skala som dividerar med pi.

Och det finns ett litet hål som man kan sticka ex en vass spik igenom och ha som centrum, och rista en cirkel med talmetern. Ja just det sitter en vass tunn plåtkant som man kan repa det exakta måttet med på ex. en bräda.

Är detta värt 300 kr? Tjaaa. produkten har iallafall överlevt på marknaden i minst 60 år (min pappa hade en som jag lekte med som barn). Pi skalan har jag aldrig använt, men jag gillar at kunna ta ut ett måt och sedan rista in det exakt, blir inte beroende av tjockleken på blyertspennan.

Edit, skall tillägga att jag har inte provat de senare modellerna, tror att flärpen är i plast numera?
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 7 till
  • Laddar…
Menar du skillnad mellan måttband och talmeter? I mitt tycke är talmetern överlägsen, men det beror på vad du ska ha den till. Jag använder inte invändigt-mått-funktionen så ofta, snarare gör ett märke med ritsen som sedan en märkkniv vilas i varpå sänksågsskena skjuts mot densamma. Ger väldans bra precision, alltså samma mått på flera ställen.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag gissar att du menar den riktiga talmetern?

Den har dels funktionen att bättre mäta invändiga mått, där finns en flärp man fäller ut som är exakt 10 cm (och det finns en skala för det också). Dessutom kan man mäta diameter genom att linda den runt ett föremål. En skala som dividerar med pi.

Och det finns ett litet hål som man kan sticka ex en vass spik igenom och ha som centrum, och rista en cirkel med talmetern. Ja just det sitter en vass tunn plåtkant som man kan repa det exakta måttet med på ex. en bräda.

Är detta värt 300 kr? Tjaaa. produkten har iallafall överlevt på marknaden i minst 60 år (min pappa hade en som jag lekte med som barn). Pi skalan har jag aldrig använt, men jag gillar at kunna ta ut ett måt och sedan rista in det exakt, blir inte beroende av tjockleken på blyertspennan.

Edit, skall tillägga att jag har inte provat de senare modellerna, tror att flärpen är i plast numera?
Hultafors är fortfarande metall
Dessutom kan mätbandet bytas ut
Kvalitet rakt igenom och bra kvalitet är värd sitt pris
Man får vad man betalar för
 
  • Gilla
Anders_sbj och 7 till
  • Laddar…
Skulle säga att det är lite "skitsamma" vad du köper för måttband så länge du använder SAMMA måttband att mäta med när du "tar måttet" som du använder när du sen ritar för att kapa..

Men visst, av egen erfarenhet (många år i verkstad) ju dyrare måttband desto bättre noggrannhet och bättre hållbarhet får du..

Och ja, hemma använder jag bara talmeter 🙂
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 10 till
  • Laddar…
Jag köpte färdigsågad MDF för många år sedan och blev besviken nör jag kontrollmätte.
Det skiljde upp mot 10mm på en meter när jag mätte ned första bästa måttband jag hittade i garaget.
Tur jag kontrollmätte med lite bättre saker innan jag reklamerade... 😆
 
  • Haha
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Skulle säga att det är lite "skitsamma" vad du köper för måttband så länge du använder SAMMA måttband att mäta med när du "tar måttet" som du använder när du sen ritar för att kapa..

Men visst, av egen erfarenhet (många år i verkstad) ju dyrare måttband desto bättre noggrannhet och bättre hållbarhet får du..

Och ja, hemma använder jag bara talmeter 🙂
Oftast hjälper det där med att använda samma mätverktyg hela tiden.
Men det gäller inte alltid.
Blev förvånad över att bärreglarna var så olika höga när jag byggde altanen.
Började kontrollmäta med långpasset och blev bara mer förvirrad.
Tills jag gjorde det klassiska testet att vända passet 180 grader.
Vände sedan tillbaka och insåg att passet visade olika, varje djäkla gång jag rörde vid det...

Några minuter (eller, nja, när utbrottet lagt sig...) senare så blev det en tur efter ett nytt Hultafors långpass och omplacering av alla reglar.
 
  • Gilla
  • Älska
TobbeP och 7 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Oftast hjälper det där med att använda samma mätverktyg hela tiden.
Men det gäller inte alltid.
Blev förvånad över att bärreglarna var så olika höga när jag byggde altanen.
Började kontrollmäta med långpasset och blev bara mer förvirrad.
Tills jag gjorde det klassiska testet att vända passet 180 grader.
Vände sedan tillbaka och insåg att passet visade olika, varje djäkla gång jag rörde vid det...

Några minuter (eller, nja, när utbrottet lagt sig...) senare så blev det en tur efter ett nytt Hultafors långpass och omplacering av alla reglar.
Ett vattenpass ska alltid kollas innan man använder det, de är så känsliga så det krävs så lite för att de ska bli kassa..

Så det där klassiska testet skulle du ju gjort innan du började loda med det..

Sen är vattenpass betydligt sämre att använda när man lodar än när man kollar vattring.. och en regel är sällan rak, så har man inte långpass blir det gärna snett..
Jag går nästan alltid på ögonmått när jag sätter stående reglar, inte svikit mig än
 
  • Gilla
jens stenklevjens och 1 till
  • Laddar…
E ecceman skrev:
men vad är skillnaden på en 5 meters talmeter för 30 spänn på Jula mot en för 300?
1. Den ena är inte en talmeter utan något skräp som kommer gå sönder innan du hunnit byta fillingar två gånger.
2. Den andra kan ta invändiga mått, utvändiga mått, mäta diameter, användas för att ritsa gipsskivor, den kan repareras och den kommer hålla i 20år eller mer.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 4 till
  • Laddar…
På kinabandet för trettio kronor ger upprullningsfjädern upp samma dag som garantin går ut.
 
  • Gilla
Knäppisarna i Knäppa och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker nog att man behöver både talmeter, billigt måttband och contactmeter.
 
Vinkeln ska tydligen glappa sin tjocklek för att ge samma mått oavsett om du mäter från utsidan av brädan eller insidan.

Funderade på vem spar kvittot på ett 30-kronors måttband tills garantin går ut🤔 men insåg att digitala kvitton har en finess.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.