Har tittat lite efter en billig pelarborrmaskin men inte hittat det jag söker.

Önskemål:
13mm chuck.
Spindelrörelse minst 100mm

Maskiner som fixar detta verkar kosta flera tusen - finns det verkligen inga billiga maskiner som har stor spindelrörelse?

Även begagnade maskiner som är äldre än jag själv säljs ju för hutlösa priser.

Kan någon har några tips tro?

Varför kräver du just 100mm spindelrörelse? De billiga verkar klara runt 80mm. Om du ska borra djupare hål så kan du ju utnyttja de första 80mm och sedan veva upp bordet lite innan du borrar vidare.

Hej MathiasS!

Borra i svarv????

per

Eld skrev:
Varför kräver du just 100mm spindelrörelse? De billiga verkar klara runt 80mm. Om du ska borra djupare hål så kan du ju utnyttja de första 80mm och sedan veva upp bordet lite innan du borrar vidare.
Nja, för 2-3000 får man en med 80mm spindelrörelse. Det är dyrt tycker jag. Eller rättare sagt - mer pengar än jag vill lägga på en pelarborr. Tänk på att jag är snål som fan.

Det behöver inte vara exakt 100mm, men dom gånger jag behövt en pelarborr så har jag behövt borra så djupt. Att veva upp bordet är ett alternativ men lite struligt.

pernitta skrev:
Hej MathiasS!

Borra i svarv????

per
Jomen jag tänkte att maskinen skulle få plats på arbetsbänken eller straxt bredvid.... ;)

Och dessutom skulle jag kunna tänka mig att borra i ett fönster (bara ett exempel), och då är det ju lite kämpigt med svarven.....

P-plats.se skrev:
Kanske en Race 25 DF3...
[länk]

Kolla med någon av Lunas återförsäljare:
hhtp://www.luna.se
Ja typ något sådant. På Jula finns liknande maskiner men dom kostar cirka 5kSEK vilket är för mycket. Antagligen är detta samma prisklass.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.