Innan flytningen, med armeringen. Glömde säga att jag flöt en hel kaka först, för att dölja all armering och värmeslangar. Den fick sedan torka några dagar, och därefter primning igen, och så spacklades fallet.

4e7a54e215947_264e38e8_1729988c_IMG_0208%5B2%5D.jpg
 
Jaha, det går framåt. Fallet blev helt ok, golfbollen rullar ner i brunnen från hela badrummet så jag är nöjd. Plattorna innanför dörren och mot frisen är inte fästa ännu, men jag måste säga att jag är nöjd med resultatet hittills. Jag har aldrig gjort något liknande tidigare och har inget att jämföra med, men enligt min standard är det bra. :)

Nästa steg är taket, som blir pärlspont.

Jk2iN.jpg

EKCjV.jpg
 
Ser kanon ut. Provade du med golfbollen innan tätskiktet också? Tänkte om den kanske är "svårrullad" på flytspackel.
 
xl15 skrev:
Ser kanon ut. Provade du med golfbollen innan tätskiktet också? Tänkte om den kanske är "svårrullad" på flytspackel.
Provade innan tätskikt, efter tätskikt och nu efter klinker. Var orolig för fallet då flytspacklingen inte blev helt slät. Det finns lite ojämnheter, dock inget bakfall utan allt lutar mot brunn. Men det blev bättre än jag trodde, och med tanke på alla misslyckade bakfall man ser här på forumet som folk betalat hutlösa priser för så är jag enbart nöjd.
 
Det går så sakteliga framåt. Efter att förgäves försökt få tag på en röris har jag beslutat mig för att göra allt själv. Varit på rinkaby och köpt kopparrör och allt som behövs. :) Innan dess skall taklisterna upp, har som synes kommit halvvägs.

35Dlw.jpg
Halvpilligt att gira lister... Man får tänka lite. Sedan blev det inte enklare av att snedtaket inte är rakt utan konvext. Beslöt mig gör att gira listen i två steg där.
G5skt.jpg

ZBFNa.jpg

Utrymmet där ankimmande vatten skall in. Utanpåliggande runt sedan. Hur är brukligt att fästa rörklämmorna i väggen i våtzon? Känns sådär att borra i kakel och tätskikt... Limma?
BeuBX.jpg

Till belysning spegel. Om elektrikern kan komma och slutföra nån gång...
7DtG3.jpg
 
limma är bra, rengöring är a och o. vänta sedan 24h innan du belastar klämmorna
 
Ingen fara att borra något hål i väggen så länge det inte är 10 mm från golv kanske! Fyll först hålet med sanitetssilikon och lite på skruven och in med den i väggen! Beror ju iof lite på om det är tunna väggar med hålrum bakom...då kan det ju i absolut värsta fall läcka igenom till hålrummet ändå och sabba på sikt...men en sådan läck i badrummet upprtäcker man ju relativt snabbt ;) tror nästan chansen är större att en komet landar på tomten din än att du skulle få genomgående vattenskador utan dess like! Jag har borrat sammanlagt 6 hål i vårat nyrenoverade badrum..samma size som ditt ungefär...men jag har ju gedigna stenväggar att borra i som är en 400mm + tjocka! Iof finns det numera jäkligt bra limmer i handeln så why not...bara att välja båda funkar!
 
nino skrev:
limma är bra, rengöring är a och o. vänta sedan 24h innan du belastar klämmorna
Fint, då blir det limma. Finns det speciellt lim? Nån som vet?
 
Krilleman
Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Speciell sort med förklistrad baksida, typ denna:
[länk]
Höh, finemang. Beställda och på väg! :D
 
klämmorna var smarta. Fast det verkar enligt monteringsanvistningen vara kakel som gäller för underlag.

Jag har nylagd våtrumstapet. Någon som kan rekommera något lim som fäster. PL400 kanske är overkill ?

/B
 
Krilleman
Limmet på limklamman är superstarkt!

Det många misslyckas med är rengöringen! (Och av förståliga skäl då säger att det är skräp) Det måste vara absolut dammfritt och fettfritt! Jag har monterat dom på våtrummsmatta med, funkar fint!
 
och sen ska dom somsagt härda i 24h innan belastning
 
Intressant och informativ tråd! Tyvärr är det vissa bilder jag inte kan se, till exempel i inlägg 21 och 35. Kan man göra nåt åt det?
 
Dags för ny uppdatering. :)

Nu börjar det faktiskt dra ihop sig på allvar. Vattnet är draget och påkopplat, och alla möbler är monterade. Toaletten var en del meck med då jag hade lyckats ta i för både hängslen och livrem och dragit upp avloppet alldeles för långt ut från väggen. Det fick bli en förflyttningsstos som flyttade in den 30mm. Den fästes sedan med silicon på tändstickor.

En del efterdragning och justering av klämkopplingar blev det, men till slut så blev allt tätt. Badkar, toalett och handfat är provade. Första badet var rätt ok faktiskt efter runt 6 mån byggande. :)

Här kommer bilder:

90YTI.jpg

Inför borr i kaklet.

Silicon i hålen. Notera kirurgsprutan som användes pga att den vanliga sprutan havererade.

TeKnR.jpg

Avloppet alldeles för långt ut tyvärr...

2giZx.jpg

Steg för steg...

KEoJZ.jpg

yWper.jpg

Z9CCo.jpg

XVnLf.jpg

Med skåpen uppsatta. Inte riktigt nöjd med dom dock. Dom är för stora. Jag kommer nog bygga en egen större heltäckande möbel med både spegel och varsitt skåp och ljusramp framöver, men jag har inte tid just nu med bebbe på väg och allt. dom får duga så länge.

ErAfE.jpg


Nu väntar vi bara på elektrikern som skulle komma "i veckan". Sedan är det bara dörrfoder, överljus och inkoppling av golvvärme kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.