18 215 läst · 60 svar
18k läst
60 svar
Bilder på utrivet badrum, tips på fortsättning?
är det LK ´s system?
verkade ju som ett smart system, vad kostade ett 5m2 paket?
står att det ska monteras på ett självbärande golv, räknas ett träbjälklag som det ? det borde det väl?
är det inte bara en tunn aluminiumplåt och sen cellplast under? kanske går att skära till det med kniv?
verkade ju som ett smart system, vad kostade ett 5m2 paket?
står att det ska monteras på ett självbärande golv, räknas ett träbjälklag som det ? det borde det väl?
är det inte bara en tunn aluminiumplåt och sen cellplast under? kanske går att skära till det med kniv?
Ja LK. Detta system: http://golvvarmebutiken.se/catalog/product_info.php?cPath=33_34&products_id=101nino skrev:
Instruktioner: http://www.varmagolv.se/EPS16.pdf
Jag citerar:
Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att det är ok för mig att använda detta hos mig som har cc30 samt träbjälklag med 22mm golvplank på? Jo aluminium med nån frigolitskiva under. Jag är inte helt hundra på hur monteringen praktiskt skall gå till, jag har mest varit i kontakt med spånskivor som man sedan häftar fast slangen direkt i och flyter på, men jag vill helst inte skicka tillbaka... :SSom bärande golvkonstruktion avses betonggolv eller ett 22 mm golvspånskivegolv förlagt på ett regelavstånd max c/c 600 mm. Vid förläggning med keramik ska golvkonstruktion med 22 mm golvspånskiva motsvara den styvhet som uppnås för regelavståndet max c/c 300 mm, innan golvvärmeskivorna monteras. Systemet läggs flytande eller fast, beroende på typ av golvbeläggning, se rubrik Ytskikt.
Redigerat:
Ok dags för uppdatering. Sen sist har bjälklag förstärkts med varsin träbalk på vardera sida om de två skadade bjälkarna. Gick därefter av med avloppet under badrummet genom köket och upp på andra sidan bjälklaget. Alla avloppsrör dragna. Provspolade med trädgårdsslangen för nattsömnens skull. Upptäckte att lite vatten möjligtvis stannade kvar på botten i ett rör, och ökade därför fallet en aning. Läckte lite i en dåligt åtdragen Jet-koppling mellan gjutjärnsstammen och det nya röret i källaren, men det var bara att dra åt. Lite skvalp i köket från röret tyvärr, men det kan inte hjälpas. Ingen isolering runt det röret än dock, kommer väl dämpas en del när det kommer dit så småningom. Måste säga att det var lite pirrigt att testa med vatten, även om det inte skall vara några problem om man gjort det rätt...
Efter det lades isolering in mellan bjälklaget, och därefter åkte planken mellan bjälkarna tillbaka, och sist väggskivor och golvspåneskivor.
Nu börjar det dra ihop sig till golvvärmen. Nästa grej är att limma fast alu-plattorna och flyta hela härligheten.
Efter det lades isolering in mellan bjälklaget, och därefter åkte planken mellan bjälkarna tillbaka, och sist väggskivor och golvspåneskivor.
Nu börjar det dra ihop sig till golvvärmen. Nästa grej är att limma fast alu-plattorna och flyta hela härligheten.
Dags att uppdatera tråden lite igen då. Sedan sist har flytspackel, armering, golvvärme, tätskikt och kakling skett. (puh). Bifogar lite bilder på rördragningen också då det fattades innan.
Jag gjöt flytet i fyra olika sektioner med lister och träribbor runt varje del. När spacklet stelnat tillräckligt ordnade jag fall genom att dra med en träribba utmed kanterna. På ovanstående sektion som är på golvbrunnen, satte jag ena änden av träribban i mitten av br unnen och drog sedan andra änden utmed de andra kanterna. Jag tror aldrig jag fått ihop allt i en enda flytning... Kanske nu när jag har gjort det en gång och vet vad jag kan förvänta mig men inte första gången. 450 kilo spackel totalt som skulle släpas upp från källare till andra vån. Kan säga att svetten rann...
Ovan provtryckning av golvvärmen, efter att trycket halverats. Hemmagjord provkoppling
Här har gucka och tätskikt åkt upp. Japp, biltema. Dels finns varken Hornbach eller Bauhaus inom 10 mil, dels verkar deras golvbrunnslösning vara säkrat. Dessutom tycker jag de verkade enklast att jobba med. Första raden kakel håller på att sättas. En enkel träribba användes längst ner som lod för första raden. Laserkryss användes sedan för att förflytta linjen till nästa vägg.
Återkommer med mer bilder på färdig kakling...
Jag gjöt flytet i fyra olika sektioner med lister och träribbor runt varje del. När spacklet stelnat tillräckligt ordnade jag fall genom att dra med en träribba utmed kanterna. På ovanstående sektion som är på golvbrunnen, satte jag ena änden av träribban i mitten av br unnen och drog sedan andra änden utmed de andra kanterna. Jag tror aldrig jag fått ihop allt i en enda flytning... Kanske nu när jag har gjort det en gång och vet vad jag kan förvänta mig men inte första gången. 450 kilo spackel totalt som skulle släpas upp från källare till andra vån. Kan säga att svetten rann...
Ovan provtryckning av golvvärmen, efter att trycket halverats. Hemmagjord provkoppling
Här har gucka och tätskikt åkt upp. Japp, biltema. Dels finns varken Hornbach eller Bauhaus inom 10 mil, dels verkar deras golvbrunnslösning vara säkrat. Dessutom tycker jag de verkade enklast att jobba med. Första raden kakel håller på att sättas. En enkel träribba användes längst ner som lod för första raden. Laserkryss användes sedan för att förflytta linjen till nästa vägg.
Återkommer med mer bilder på färdig kakling...
d^_^b
Varför provtryckte du systemet, var du rädd att det hänt någon. Har ej hunnit så långt som du men inte långt efter
Lägger du golvet sedan??
Ta gärna en bild hur du lägger det hela mot väggen och kaklet sedan.
Varför provtryckte du systemet, var du rädd att det hänt någon. Har ej hunnit så långt som du men inte långt efter
Hur satte du fast denna mot väggen?
Lägger du golvet sedan??
Ta gärna en bild hur du lägger det hela mot väggen och kaklet sedan.
Provtryckning var för att vara säker på att jag inte fått ett måndagsex ja, men framför allt för att kunna visa försäkringsbolag att det utförts.wrang skrev:
Ribban lade jag på kakelhögar intill väggen och staplade sedan kakelhögar utanpå också för att fixera ribban mot väggen. Den ska INTE borras in i väggen el. dyl eftersom man då förstör tätskiktet. Det ska bara ligga still tills man satt första raden, och det går på 10 min ungefär.
Ja, golvklinker EFTER kaklet för att kunna gå med klinkern dikt an mot väggen, och sedan gå ner med sista plattan kakel mot det färdigklinkade golvet. Kan fota resultatet när golvet är lagt. Just nu väntar jag på mockaren. (Pallar inte dra rören själv utan lejer ut...)
Ja då var det som jag tänkt själv att bara ett stöd för 2:a raden innan det torkat och fastnat.
Lägger du golvkaklet dikt ann mot väggen eller några mm från väggen och fyller detta med fog??
Kaklet på väggen går alltså rätt mot golvkaklet?
Är det inte svårt att få till en snygg kant mot golvet om man ska kapa varje väggplatta?
Ursäkta frågorna men har ej hittat hur andra gör eller vad som gäller från branchen...
Lägger du golvkaklet dikt ann mot väggen eller några mm från väggen och fyller detta med fog??
Kaklet på väggen går alltså rätt mot golvkaklet?
Är det inte svårt att få till en snygg kant mot golvet om man ska kapa varje väggplatta?
Ursäkta frågorna men har ej hittat hur andra gör eller vad som gäller från branchen...
Medlem
· Stockholms län
· 180 inlägg
Hej
En fråga i samma ämne. Måste luftningen vara 110 mm eller duger det med 75. Det spar ju utrymme om det är tajt.
En fråga i samma ämne. Måste luftningen vara 110 mm eller duger det med 75. Det spar ju utrymme om det är tajt.
Lite ytterligare tankar innan du gått vidare.
Trähus; största problemen med fuktskador beror på golvbrunn som ej förankrats tillräckligt i bjälklaget. Tänk på att du skall kliva på brunnen med hela din kroppsvikt utan att tätskiktet utsätts för last.
Vidare, har du förankrat väggar mot golv, samt vägghörnen så att rörelser däremellan ej kan förekomma? Sådana rörelser, som är helt normala i trähus, tar lätt död på tätskiktet, speciellt om man kör rollat.
lycka till!
Trähus; största problemen med fuktskador beror på golvbrunn som ej förankrats tillräckligt i bjälklaget. Tänk på att du skall kliva på brunnen med hela din kroppsvikt utan att tätskiktet utsätts för last.
Vidare, har du förankrat väggar mot golv, samt vägghörnen så att rörelser däremellan ej kan förekomma? Sådana rörelser, som är helt normala i trähus, tar lätt död på tätskiktet, speciellt om man kör rollat.
lycka till!
Dikt an mot väggen. Ja, kaklet går ner mot klinkern, med fog emellan. Att kapa varje platta är ju just skälet till att man lämnar första raden kakel till efter golvet. Golvet kommer ju ha fall, så kakelplattorna kommer ändra höjd utmed raden. Detta måste man skära platta för platta. Fogen snyggar till det hela efteråt.wrang skrev:Ja då var det som jag tänkt själv att bara ett stöd för 2:a raden innan det torkat och fastnat.
Lägger du golvkaklet dikt ann mot väggen eller några mm från väggen och fyller detta med fog??
Kaklet på väggen går alltså rätt mot golvkaklet?
Är det inte svårt att få till en snygg kant mot golvet om man ska kapa varje väggplatta?
Ursäkta frågorna men har ej hittat hur andra gör eller vad som gäller från branchen...
Som synes på bilden sitter brunnen skruvad dels i bjälklaget, dels i kortlingar som är fästa i/ligger på bjälklaget samt ligger dikt an mot undergolvet.Consensus skrev:
Vägghörnen rör sig inte, ivf inte i de två viktiga hörnen vid våtzon-1. Detta vet jag då jag noga undersökte väggarna då vi rev ner föregående tätskikt. Där var snustorrt, och väldigt stabilt, med totalt tre(nu fyra) olika lager av virke från timmervägg längst in, till masonit, till våtrumsgips.
Golvrörelser, well, jag har förstärkt bjälklaget, styvat upp golvkonstruktionen rejält med korsvis plankgolv, spånskivor och alu-skivor och sist flytspackel. De olika lagrena är fästa i varandra med fogfix, lim, och skruv. Plankgolvet ligger dikt an på bjälklaget, fäst med skruv. Rör det sig så rör det sig som en enda enhet. Som synes på bilden så ligger golvet dikt an på en bjälke utmed varje sidovägg. Det finns ingen chans att det kan röra sig i höjdled där med annat än att bjälkarna går av... Återstår då sidled, och där har jag också lämnat någon halv centimeter på varje sida för spånet att kunna expandera och dra ihop sig.
Såg det. Det ser finfint ut!SOCKEPLAST skrev:
Vet inte hur du menar ovan, men golv och samtliga väggar måste röra sig som en enhet. Rör sig väggar oberoende av golvet så kommer det bli problem. Det är därför man skruvar plåtvinklar mellan golv och vägg innan man flyter.SOCKEPLAST skrev:Golvrörelser, well, jag har förstärkt bjälklaget, styvat upp golvkonstruktionen rejält med korsvis plankgolv, spånskivor och alu-skivor och sist flytspackel. De olika lagrena är fästa i varandra med fogfix, lim, och skruv. Plankgolvet ligger dikt an på bjälklaget, fäst med skruv. Rör det sig så rör det sig som en enda enhet. Som synes på bilden så ligger golvet dikt an på en bjälke utmed varje sidovägg. Det finns ingen chans att det kan röra sig i höjdled där med annat än att bjälkarna går av... Återstår då sidled, och där har jag också lämnat någon halv centimeter på varje sida för spånet att kunna expandera och dra ihop sig.
Consensus skrev:
Plåtvinklar kände jag faktiskt inte till. Står det i Bkr?
Vad jag menade är att de två långa väggarna står/löper ovanpå varsin bjälke. Samma bjälke som golvet sedan ligger på, och är fäst i hela vägen, inklusive i hörnen. Där blir inga rörelser med mindre än att hela bjälken rör sig. Gör den det rör sig vägg och golv ändå ihop då de är fästa i den båda två. Jag är bara amatör-lekman, men jag ser faktiskt inte hur det skulle kunna röra på sig.