Tack för tipset om att det kan ramla neråt, ska tänka på det. Med tanke på slitet med att få väck röret mellan källare och våningen över, med bergfasta muffar direkt över och under golvet så röret inte gick att rubba, så tror jag att jag låter detta rör vara så långt det är möjligt. Det är ju som sagt bara luft däri.
 
Krilleman
Är det ett uppvärmt utrymme kan du gå ner till 75mm, tex i en innervägg.
110mm ska det vara i alla kalla utrymmen, tex kallvind och själva utsticket på taket.

Detta gäller endast luftningsledningen!
 
Då var endast en liten stump av röret mellan kök och andravåningen kvar. Den rackarn sitter inklämd mellan värmerören så det är mycket svårt att komm åt att slå sönder den med slägga etc... Får se hur jag gör med den.

Men nu till en annan sak, våtrumsskivor har införskaffats. Är det ok att sätta dessa direkt på befintlig masonit? Bakom masoniten finns plank, och bakom denna finns massiva träväggar. alltså inga reglar utan massivt trä. (Se en av de övre bilderna där man tagit upp ett hål i ena väggen för spegelskåp). Masoniten är fin och rak, utan fukt. Känns sådär att ta bort....
 
det är ok, men använd skruv som är så långa att dom kommer i planken
 
nino skrev:
man brukar kunna koppla ihop gamla avluftningen med en plast 75skarv, det är ju bara luft som transporteras i det röret. Tänk på att det kan ramla neråt om du kapar röret.
Kommer du åt så byt hela vägen, ev. med en vaccumventil på vinden (med frigolit mössa) annars drar du ut den genom taket
Tigersåg med specialblad, eller om man kommer åt, en rörkniv är bäst för fina snitt
Är vacuumventil på vinden ett fullgott alternativ? Eller är det avluftning via taket som är det "enda rätta" ?
 
Äntligen allt gjutjärn borta! Puh! Väggen riven och flyttad, väntar på elektrikern som skall fixa brytare och byta kabeln. Den gamla är med metallrör och kabel av typ tyg...

Bilder:

P1014698.JPG

P1014704.JPG

P1014699.JPG

P1014703.JPG

Längst upp den nya väggen. Under bild på golvet utan isoleringsspån och plankor med frilagt golvbjälklag. Ett problem har dykt upp som jag behöver hjälp med: Som synes på två av bilderna gick det gamla gjutjärnsröret genom de två mittersta bjälkarna, längst bort i rummet under fönstret. Man har försökt förstärka dessa genom att slå på en regel på vardera sida om varje bjälke. Min fråga är om detta kommer orka hålla dels all flytspackel, och dessutom ett fullt badkar som skall stå precis ovanpå. Som synes är det inte speciellt mycket kvar av bjälkarna... Om inte, vad kan jag göra åt det? Det kommer gå 110 rör från vänster sida till höger, där toaletten skall stå, så jag måste igenom på ett ställe. 110 skall sedan gå utmed vänstra väggen till toalettstolen som kommer vara vänster sida mot inneväggen. Blir svårt att kortla där det röret går... Förslag?
 
Man har försökt förstärka dessa genom att slå på en regel på vardera sida om varje bjälke. Min fråga är om detta kommer orka hålla dels all flytspackel, och dessutom ett fullt badkar som skall stå precis ovanpå. Som synes är det inte speciellt mycket kvar av bjälkarna... Om inte, vad kan jag göra åt det?
Det är lite knepigt att se på bilden hur mycket du har att spela med av bjälken och som det ser ut så är dina bjälkar mer än till hälften bortsågade. Jag hade också ett liknande problem då mitt ena rör fortsätter in i bastun till brunnen som finns där, men den gamla lösningen var att spika upp några tunna reglar under själva röret. Detta tyckte jag borde förstärkas en aning så min lösning var att karva ur tillräckligt ovanpå bjälken så att jag kunde skruva dit en hålplatta (som inte tar emot golvspånet) så jag har nu förstärkt min bjälk från tre håll.

Ett annat alternativ är att sätta dit extra bjälkar vilket kanske är det bästa man kan göra. Nu är alla bjälklag olika så ska du vara helt säker så skulle du behöva ta dit en byggnadskonstruktör.
 
Stavmixer skrev:
Det är lite knepigt att se på bilden hur mycket du har att spela med av bjälken och som det ser ut så är dina bjälkar mer än till hälften bortsågade. Jag hade också ett liknande problem då mitt ena rör fortsätter in i bastun till brunnen som finns där, men den gamla lösningen var att spika upp några tunna reglar under själva röret. Detta tyckte jag borde förstärkas en aning så min lösning var att karva ur tillräckligt ovanpå bjälken så att jag kunde skruva dit en hålplatta (som inte tar emot golvspånet) så jag har nu förstärkt min bjälk från tre håll.

Ett annat alternativ är att sätta dit extra bjälkar vilket kanske är det bästa man kan göra. Nu är alla bjälklag olika så ska du vara helt säker så skulle du behöva ta dit en byggnadskonstruktör.

Ja någonting måste jag göra. Nu har jag dessutom upptäckt att den delen av röret som går över den bjälken tidigare bara var 75 och alltså gick till det gamla badkaret. Mitt rör är 110 och går till WC. Att ha 75 till WC är väl helt uteslutet? Får kanske bli nån form av metallbalk om jag inte kan få ner röret i det befintliga hålet... Återkommer med fler bilder.
 
Badrummet går sakta men säkert framåt. Värmerör till radiatorn kapade och pluggade och elementet borta, elen färdigdragen, väggen igensatt samt fönster utbytt. Bilder:

pRGFH.jpg

srMlg.jpg

vbdSo.jpg

Som synes på en av bilderna har jag nu fått hem golvvärmen: ett LK-5kvm2-paket med en extra shunt. MEN, jag är lite rådvill angående golvuppbyggnaden. På rinkaby hävdade killen att man inte skall ha aluminiumskivor under golvvärme i badrum. Jag vet inte hur men jag fick på nåt sätt för mig att detta paket innehöll skivor med spån. Minns inte om jag läst fel eller om det stod otydligt... Iaf, är det ok för mig att använda dessa aluminiumskivor? Och kan jag lägga dem och tillhörande frigolitskivor direkt på befintligt golv som är 20mm trä cc30? Kommer flyta upp först en hel sats över hela golvet i ett svep, därefter flyta fall i omgångar. Dessutom, hur gör man vid WC-stolen för att undvika rördragning under denna, spåren är ju där dom är liksom? Kan man på nåt sätt gå utanför?
 
vet inte om jag missat det men:
ska du ha vattenburen golvvärme?
klinker?
hur ska du bygga upp golvet?
 
nino skrev:
vet inte om jag missat det men:
ska du ha vattenburen golvvärme?
klinker?
hur ska du bygga upp golvet?
Vattenburen ja. Klinker på det. Ligger redan 22mm träplank direkt på golvbjälkarna. På detta tänkte jag först lägga 22mm spån med spår i för slangen, men jag har som sagt fått hem frigolitskivor med aluminiumplattor istället... Så min tanke nu är att lägga dessa direkt på trägolvet och flyta med armering på det, därefter tätskikt och klinker. Vanligtvis brukar man vad jag förstår lägga 22mm spån direkt på bjälklag 30cc, och jag har 22mm golvklank på 30cc så det borde gå, men jag vill vara säker.
 
har spacklat på aluminiumplattor 1 gång... ringde spackeltillv. och frågade hur jag skulle göra och gjorde exakt så.. det blev utrivet efter 6mån...
SÅ KOLLA NOGA OM DET GÅR!

på spårade spånskivor med plåtar ska du skruva plåtarna 150mm cc växelvis, prima plåtarna med tex 8+9 (ardex), limma en 8 eller 10mm Minerit VT med S48 (ardex) DÅ har du ett riktigt starkt golv som du sen kan fallspackla på. Då kan du flyta ut till 0mm vid golvbrunn.
Det här är den enda golvkonstruktionen med vattenburen golvvärme jag vet om, om du inte gjuter in slangen i betong eller ROT bruk (då ska du ha min 40mm Över slangen)
 
Står i instruktionen att man skall limma skivorna mot golvet och sedan gjuta ovanpå i badrum när man kaklar, så det går. Minsta höjd på avjämningsmassa vid golvbrunn 12mm står det dock. Undrar fortfarande hur man gör vid WC-stolen...

Vad menar du med "skruvas växelvis"? Och varför rev du ut golvet igen?
 
jag rev inte ut det men jag vet att det åkte ut, tror skivorna lossnade och klinkern sprack kommer inte ihåg om jag limmade skivorna eller om det var någon annan som gjorde det.
växelvis har jag tolkat som att man skruvar plåtarna i zick zack mönster, en skruv i kanten på ena plåten och en skruv 7,5cm långre bort fast i kanten på andra plåten, kan inte förklara bättre :)
vid wc kan du väl lägga vändskivor framför stolen och lägga "skrotskivor" under stolen. man kan också fräsa egna nya spår.
tycker verkligen att du ska kontakta din spackeltillverkare innan du ens öppnar paketen och fråga om du kan använda det du har fått...
 
nino skrev:
jag rev inte ut det men jag vet att det åkte ut, tror skivorna lossnade och klinkern sprack kommer inte ihåg om jag limmade skivorna eller om det var någon annan som gjorde det.
växelvis har jag tolkat som att man skruvar plåtarna i zick zack mönster, en skruv i kanten på ena plåten och en skruv 7,5cm långre bort fast i kanten på andra plåten, kan inte förklara bättre :)
vid wc kan du väl lägga vändskivor framför stolen och lägga "skrotskivor" under stolen. man kan också fräsa egna nya spår.
tycker verkligen att du ska kontakta din spackeltillverkare innan du ens öppnar paketen och fråga om du kan använda det du har fått...
Ok då fattar jag. :)

Det skall nog mycket till att 30mm flytspackel med fiber och armering spricker här, även om jag skulle misslyckas helt med limningen underst. Fräsa egna blir svårt eftersom det är aluminiumplattor med spår i. Intruktionerna som följer med talar om exakt vilket märke (kiilto) på spackel som skall användas vid fallspackling, så jag utgår från att det är ok. Det står uttryckligen för montering i våtrum, med fall, och med klinker.

Ska kika närmare på möjligheterna att använda vändskivor på nåt vis bredvid stolen. Frågan är om dom räcker till för det dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.