Renovering av vårat badrum pågår. Golvet är väck, virket var friskt utan vare sig fukt eller annat. Väggarna var täckta av någon sorts limmad plastmatta. Den är bortriven, och det fanns ingen fukt bakom eller i väggarna, som består av 10mm masonitskivor. Badkar skall in (kommer stå nedanför fönstret utmed kortväggen) vattenburen golvvärme skall in, samt ena kortväggen skall flyttas en meter ut mot hallen för att skapa mer plats. Golv klinkas, väggar kaklas.

I golvet ligger som synes gjutjärnsrör för avloppet. Dessa vill jag byta mot plast givetvis. Dels för att vi ändå har golvet uppbrutet och chansen så att säga, dels för att toalettplaceringen skall ändras. Istället för att skarva plast till gjutjärn känns det lika bra att riva ur allt.

Väggen dörrposten sitter i skall flyttas en meter utåt.
4e029891ec3b6fe28590c8681005158d.jpg

6e3388e5caabfa01eeba04a8909ad98a.jpg

Ovan: Rören går som syns på bilderna in i väggen längst bort från betraktaren nere till höger i bild, där dom sedan går ner genom köket inne i köksluckorna (se bilder) och sedan ner i tvättstugan i källaren (se bilder) där jag alltså vill skarva.

I ett av köksskåpen bakom temporär isolering går avloppsrören...

4d8140d275feba3e1baa619e73a973e1.jpg

Och kommer sedan ner i tvättstugan.
4469c7fa68a6aa4e2ed3602b537d52b1.jpg

Renslucka.
ed9ae6c5f6c658aae1a9bea80e9324b1.jpg

9cf15fd839fc66e7e87050defba6eeaa.jpg


Jag vill göra så mycket som absolut möjligt själv. Jag undrar alltså hur svårt det är att byta avlopp från gjutjärn till plast själv. Det första momentet är att få bort 110mm stommen upp till badrummet. Frågetecknet där är var man lämpligast kapar. Ovanför rensluckan? (Se bild). Det andra momentet är att skapa fall och skarva i själva badrummet. Är detta möjligt för en lekman? Kanske kan man dra fram stommen och låta vvs-arn sköta rördragningen i badrummet?

Vad gäller vattenledningarna har de tills nu kommit ut från ett ställe i väggen typ 10cm ovanför golvet varifrån de sedan dragits runt om i rummet utanpå väggarna. Vore det inte bättre att dra rören i golvet och låta dom gå upp där de skall vara vid handfat, badkar och toalett? Eller bör man behålla befintlig metod med utanpåliggande rör? Jag tänker dels på estetik men också på risken vid läckage. Under golvet syns det inte förrän det är för sent...

Många tankar, och det känns lite som att jag inte vet riktigt vad jag skall göra härnäst. Men få bort gjutjärnen så jag på nåt sätt kan få ner avlopp i golvet känns som jag måste för att kunna komma vidare.

Kommentera gärna eller ställ kritiska frågor! Vad har jag glömt eller missat? Var tänker jag fel?
 
Redigerat:
Dra nytt avlopp är absolut görbart för en normalhändig lekman. Jag tycker du är inne på rätt väg att kapa den stående stammen ovanför rensluckan. Jag gjorde det, mha en tigersåg med metallblad, det gick alldeles utmärkt. För att sedan skarva på en ny stam så använder du en gummikoppling (JET-koppling eller motsvarande. Kolla t.ex. på Rinkabyrör).
Att bygga resten av avloppet är inte svårt, bara att tänka på att få ett fall på 1 cm/m (blir det 2 cm/m är det också OK) och att undvika 90-graderskrökar (använd hellre två st 45-graders efter varandra). Kör på 110 mm till WC och 75 mm till golvbrunnar; gärna även så långt det är möjligt till handfat mm. också.

Också bra att försöka lägga rören så att du får muffarna "uppströms" i flödet, så att säga. Alla är väl kanske inte så noga med det, men det är liite säkrare om man skulle ha kvarstående vatten i rören som letar sig in i och förbi skarvar och gummipackningar när de får några år på nacken...

Vattenledningar ska INTE upp genom golvet, det är helt rätt att låta dem komma ut ur väggen.
 
Håller med föregående talare.
 
Jag slog sönder mitt gamla avlopp med handslägga sedan sågade jag ur det sista ur muffen med tigersåg.
Varför inte byta ut rensluckan och böjen med?
Var bara noga med att stoppa något i röret innan du börjar så du inte får fullt i skärvor och annat skräp ner i golvet.
 
Hermansson82 skrev:
Jag slog sönder mitt gamla avlopp med handslägga sedan sågade jag ur det sista ur muffen med tigersåg.
Varför inte byta ut rensluckan och böjen med?
Var bara noga med att stoppa något i röret innan du börjar så du inte får fullt i skärvor och annat skräp ner i golvet.
Vet inte, jag tänkte det kunde vara bra att ha kvar en renslucka? Dessutom ser det ut som jag måste hacka i väggen för att komma åt att byta "böjen" under rensluckan. Inte så pigg på det...
 
Så är det detta med träpaneler på väggarna i våtrum... I dagsläget är det med stor sannolikhet nån form av masonit 10mm. Är detta godkänt att lägga primer, våtrumsskikt och kakel på, eller måste jag bryta upp och in med svindyra fiberskivor?
 
Några tankar;

- Dra ankommande vatten till badrummet till en fördelare, monterade i ett fördelarskåp, kanske helst vänt mot ett annat rum med tanke på tätskiktet...

- Fördela från fördelaren i golvet och dra upp där du ska ha anslutningar, dusch, handfat, toa ev badkar... (Rör i Rör, ex från Uponor)

- Kolla på lämpliga utgångar från vägg till rum (väggfixturer)

- Du måste ha skivor på väggarna anpassade för våtrum (kolla vad du har för cc på dina reglar idag)

m m
 
PCLarsson skrev:
Några tankar;

- Dra ankommande vatten till badrummet till en fördelare, monterade i ett fördelarskåp, kanske helst vänt mot ett annat rum med tanke på tätskiktet...

- Fördela från fördelaren i golvet och dra upp där du ska ha anslutningar, dusch, handfat, toa ev badkar... (Rör i Rör, ex från Uponor)

- Kolla på lämpliga utgångar från vägg till rum (väggfixturer)

- Du måste ha skivor på väggarna anpassade för våtrum (kolla vad du har för cc på dina reglar idag)

m m
Efter ditt inlägg har jag nu kollat upp principen rör i rör och fördelarskåp. Upunor och Wirsbo verkar flest använda sig av. Jag hade tänkt anlita en röris till inkommande vatten och försöka ge mig på avloppet själv men med detta rör i rör-system hägrar tanken att göra allt själv. Kan en medelhändig lekman göra detta? Och finns det fördelarskåp som kombinerar vattenburen golvvärme och tappvatten? Jag tänker mest på att golvvärmeshunten måste ju sitta någonstans, och ska man nu ändå skapa plats för ett skåp utanför rummet så...

Har också beslutat mig för att riva och regla om (om så behövs) bakom väggskivorna. Antar att det hade funkat rent hållfasthetsmässigt med masoniten men klart det blir bättre med extra kortlingar där fixturer och annat skall sitta.
 
SOCKEPLAST skrev:
Vet inte, jag tänkte det kunde vara bra att ha kvar en renslucka? Dessutom ser det ut som jag måste hacka i väggen för att komma åt att byta "böjen" under rensluckan. Inte så pigg på det...
Sätter ju givetvis dit en ny renslucka.
Tyckte det såg ut som att muffen var utanför väggen.
 
Vet inte vad definitionen medelhändig innebär, men med bra grejer blir det lättare att få ihop grejerna, min erfarenhet.

Du ska inte blanda tappvatten och golvvärme i samma fördelarskåp. Det finns dock fördelarskåp som får plats med en shunt oxå, så var det åtminstone tidigare, men vet inte hur det är idag. Beror oxå på hur många slangar man ska fördela....
 
Krilleman
Kapa självklart under rensrörs-luckan och montera ett nytt rensrör precis ovanför kapningen med en JET eller fernco! (beroende på dimension på rör) Blir snyggast och bäst!

110 plast lägger du lätt själv, tänk bara på att du aldrig kan fästa upp det för mycket, alltså se till att det inte kan röra sig vare sig i sedled eller höjdled, vare sig i bjälklag eller bakom köksskåp. Lättare att göra rätt från början! Lägg gärna en extra timme på det, än tio på att göra om! Många som snålar där! Föregeånde inlägg förklarde bra!

Jag är väldigt svag för LK:s system, tycker deras lösningar är bättre än uponors och deras 16 slang ger 30% mer vatten är uponors 15... Bara det är anledning nog enligt mig! Rör i rör fixar du också lätt själv, om du är osäker så drar du all slang själv och låter en röris koppla in allt i fördelarskåp och själva matningen från källaren! Se bara till att få med allt! Rådfråga din lokala röris så han vet att allt finns på plats! Lättare för honom att ge dig ett vettigt pris som stämmer! Känner du dig osäker med bockfixturer och fixeringsplåtar, så lägger du bort allt på rörisen, annars är det bara läsa på respektive slang-tillverkares anvinsningar och krav och köra på!

Fördelarskåp för både vatten och värme i samma har jag då aldrig sett, lättast är ju som sagt att lägga allt i angränsade vägg med läckut i badrummet...
 
Ok lördagen gick åt till att såga, banka och dra loss gjutjärnsrör. Hälften borta nu. Puh...
Bakom en skiva i garderoben i sovrummet kommer man åt där rören går ner genom köket. På bilden ser man där dom går neråt. Från motsatt sida inåt kommer röret från badrummet. MEN, det går också en förgrening UPPÅT mot vinden?! Vad är detta? Hur skall jag göra med detta? Vinden har aldrig varit inredd, där är bara sågspån och kallvind ej ens huvudhöjd i taket.

VAr sågar jag i detta om det skall lämnas kvar, och vad är det för nåt? Kan man koppla på plastmuff på detta och behålla det om det har nån funktion?

Nedan: Längst ner koppling från badrum, sen ner till kök. Mörka delen går upp till vind.
show.aspx
b03201110758A5f7f.jpg


Nedan: Närbild på delen som går upp till vinden.
813201111342A01d5.jpg
show.aspx
 
Det som går upp till vinden är avluftningen på avloppet. Denna funktion måste du ha kvar för att det ska gå att spola...
 
PCLarsson skrev:
Det som går upp till vinden är avluftningen på avloppet. Denna funktion måste du ha kvar för att det ska gå att spola...
...men om du kommer åt så kan du med fördel byta ut även denna del...
 
man brukar kunna koppla ihop gamla avluftningen med en plast 75skarv, det är ju bara luft som transporteras i det röret. Tänk på att det kan ramla neråt om du kapar röret.
Kommer du åt så byt hela vägen, ev. med en vaccumventil på vinden (med frigolit mössa) annars drar du ut den genom taket
Tigersåg med specialblad, eller om man kommer åt, en rörkniv är bäst för fina snitt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.