Har gått och varit sugen på en bilbana "till barnen" ett tag, så köpte en no-name grej på en loppis för ett par veckor sedan. De tyckte det var kul, men den funkade tyvärr inte så bra.

Farsan hade Scalextric från 60/70-talet när jag växte upp, men den finns tyvärr inte kvar. Så var nära till hands att leta efter begagnade sådana, efter ett par veckor hittade jag lite saker att köpa inom rimligt köravstånd.

Leksaksracerbana på grön matta, rosa docka, kontroller, instruktionsblad. Rörigt barnrum, rosa vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delarna kom från två olika säljare, och som synes är visa betydligt blankare än andra. De mindre blanka är äldre, och fungerar inte så bra alltid, har också fler sådana bitar liggande utanför bild.

Så steg 1 var att beställa rälsrengöring för att putsa upp kontaktytan på de äldre bitarna https://www.actionslotracing.co.uk/...for-scalextric-track-or-hornby-rail-track-new

Sen kliade i köptfingret så det blev lite mer begagnade saker från den sidan, och sen såg jag i helgen att scalextric hade rea på sin hemsida och att man kunde köpa delar för mindre än vad de verkar säljas för begagnade, så det blev det "en del" extra delar till... men det tar nog 1-2 veckor för allt ovan att komma.

Är det någon annan som återupplivat bilbansintresse i vuxen ålder, eller aldrig slutat?

Har suttit och klurat en hel del på geometrin och förhållandet mellan deras olika bitar för att förstå hur systemet är tänkt att fungera, men det sparar jag till ett separat inlägg.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag har försökt förstå logiken i Scalextrics bansystem. Kurvorna är ganska logiska sinsemellan i alla fall. Det finns fyra olika radier: R1, R2, R3, R4. Det är designande så att ytterdiametern på R1 är samma som innerdiametern på R2 osv, så det går att bygga dikt an utanför varandra, om man t.ex vill bygga dubbla banor med fyra körfält parallellt.

R2 kurvor är tydligen det som finns i alla startset, så det är vad man har liggande hemma om man inte vet vad man har.
Bild på Scalextric Sport banskiss och tillbehör för racerbana. Inkluderar radiella kurvdelar och mätningsdimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bredden på delarna är 156 mm, sedan finns det följande längder på raksträckor:
- short track, 78 mm
- quater straight, 87 mm
- half straight, 175 mm
- standard straight, 350 mm
Katalogsida med olika delar till racerbana, räta och böjda segment, korsningar, och tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen utöver det på bilden ovan finns det också på begagnat marknaden "extra long straight" på 584 mm.

Standard, Half och Quarter är inbördes väldigt logiska, då det precis som namnet antyder är 1/2 och 1/4 av standard längden.

Så spontant känns då short track och extra long track som udda fåglar, men efter lite funderande, mätande och trixande båda med fysiska bitar och i ett program jag hittade som heter Ultimate Racer så tycker jag istället det två är de enda vettiga :)

78mm är nämligen hälften av bredden, så om man vill göra en "oval" som har R2 kurvor på en sidan och R1 på andra så behöver man exakt 4 st short tracks för att det ska passa ihop
Modelljärnvägsplan med kurvor, raka delar, gröna markörer och textbeskrivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma gäller såklart om man vill blanda R3/R2 eller R4/R3. Vill man kombinera R3/R1 blir det av samma anledning 8 st short tracks man behöver.

Så för enkla banor av den här typen känns det som att man vill ha massor av short tracks för att få geometrin att gå ihop? I verkligheten finns det såklart ett visst flex så det behöver inte bli på millimetern rätt. Men det får mig att undra varför man inte gjort standard straight som 4x78 mm istället, dvs 312 mm istället för 350 mm.

Den andra udda längden var "extra long track" på 584 mm. Logiken för det får man om man försöker bygga en klassisk figur åtta bana, med en bro eller korsning där spåren möts.

Planskiss av en modelljärnväg med loopar, kurvor och korsningar, märkt med spårdelars namn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I bilen ovan används "cross road" biten + 2 st half straights, varje raksträcka i krysset blir då exakt 584 mm, dvs samma som en "extra long straight". 584 mm kommer från att avståndet från den sista R2 kurvan till mitten av korsningen är 370 mm (R2 radie) - 78 mm (0.5*bredd av banan) vilket blir 292 mm. Dubbla det blir alltså 584 mm vilket är längden av raksträcka som behövs för att bygga en "matematiskt perfekt" bro.

Längre än så här har jag inte kommit i min förståelse av systemet, de ända två bitar som är vettiga för mig är "short straight" och "extra long straight" eftersom de geometriskt är exakt rätt längd för simpla former på banor. Varför Quarter, Half och Standard straight har sina respektive längder är höljt i dunkel för mig, och tar gärna emot kunskap från någon som vet mer. (Otroligt nog hittar jag inga diskussioner om sådant här när jag googlar)

Värt att tillägga är att 584 mm = 350 mm + 3* 78 mm, men jag är benägen att tror att det är slump snarare än någon genomtänkt design, men jagt kanske har fel och det är där nyckeln till att förstå de andra längderna ligger?
 
Redigerat:
  • Gilla
Tmerema och 1 till
  • Laddar…
Jag tittade lite snabbt på Carreras system också, där verkar spårbredden vara 200 mm, och en standard raksträcka 345 mm, de har även 1/3 (115 mm) och 1/4 (86 mm) raksträckor.

Så om jag inte tänker fel så skulle i deras system en R1/R2 kombo som ovan kräva 2x115 mm + 2x86 mm för att fylla ut raksträckan (402 mm).

En perfekt bro för R1 skulle vara 2 * (400 mm (kurvradie) - 0.5 * 200 mm (bredd)) = 600 mm, vilket blir ganska exakt 345 + 3*86 mm (603).

Är deras system mer genomtänkt?


Illustration av en racerbana med olika kurvtyper och tillbehörsdelar, radiemått och vinklar anges.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För er som inte är intresserade av min matematik/geometri ovan, så är tråden även öppen för den som vill posta bilder på sin bana, eller prata om andra ämnen relaterade till bilbanor :)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Det verkar vara ett roligt projekt!
Jag plockade fram en gammal modelljärnväg (Märklin) för några år sedan. Kul projekt att få igång alla delarna.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det verkar vara ett roligt projekt!
Jag plockade fram en gammal modelljärnväg (Märklin) för några år sedan. Kul projekt att få igång alla delarna.
Märklin ville jag alltid ha som liten.. men jag får nog nöja mig med Scalextric för tillfället 😆

För tillfället är planen att bara bygga tillfälliga banor som får stå på golvet i barnens lekrum, men fastnar detta som intresse så får jag väl gräva ut och expandera källaren med ett rum till eller något 🤣 Personligen är jag nog mer intresserad av att bygga snygga banor än att faktiskt köra på dem.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag ärvde en hel del Scalextric av min farbror på 80-talet. Var nog flera hundra bandelar, bilar mm från 60-70-tal. Min kusin hade också mycket och varje juldag under slutet av åttiotalet och början av nittiotalet så slog vi ihop allt och byggde stora fyrspårsbanor och hade turneringar. Fantastiskt roligt! Sålde mitt i gula tidningen när det var dags för moppe. Lite tråkigt idag men man glömmer vilken jäkla plats det tar.
 
Nu blev jag nostalgisk! Jag körde och byggde miniracing bilar i min ugndom, och var med i lite tävlingar.
Så kul det var!

Har kvar en bil + handtag från den tiden:

Två genomskinliga plastobjekt: en leksakspistol och en okänd apparat, elektriska komponenter, trådar, metallkontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ungefär såhär såg våran bana ut:

Personer tävlar i bilbana inomhus, stora loopar, publik runtomkring, tävlingssituation, banor med flera spår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Dessa bilar gick så in i h***e snabbt så man fattade det knappt.
Tror varvtiden på vår bana var 2.5 sekunder eller så.
 
Jag är mer ute efter att bygga saker som ser ut så här än snabba tävlingsbanor, även om det är rätt coolt med då jag förstår att de byggs helt från scratch från trä.
Detaljerad modelljärnväg med racerbilar, publik, skyltar och terräng i naturlig behaglig belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.slotmods.com/gallery
 
  • Gilla
stigen och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag är mer ute efter att bygga saker som ser ut så här än snabba tävlingsbanor, även om det är rätt coolt med då jag förstår att de byggs helt från scratch från trä.
[bild]
Japp, förstår det, men jag blev bara påmind om hur kul det var med riktig miniracing.
De flesta av dessa permanenta banor är tyvärr rivna... :(
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Japp, förstår det, men jag blev bara påmind om hur kul det var med riktig miniracing.
De flesta av dessa permanenta banor är tyvärr rivna... :(
Om du vill återuppta det finns det en bana till salu i Arlöv 😎
Stor mini-racingbana för bilspel inuti rummet, svängig och lång, till salu på marknadsplattform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
Lite klassisk tv historia, bilbana i Batman tv-serien från 60-talet :)

Jag undrar om scenen skapades för att någon höjdare ville få en betald lyxbilbana att ha hemma efter att det filmats 🤣
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
De gamla Scalextric-delarna från 60-70-talet går att koppla med de nya Sport-delarna med den delbara strömmatningsdelen. Vi köpte en liten bana till barnen och sedan har det byggts på allt eftersom. ”Tyvärr” har det inte blivit annat än nya delar. Oftast på utförsäljning. Scalextric är fortfarande löjligt billigt att köpa på plats i England. Annars har Reservdels-RC i Göteborg mycket prylar och reservdelar på plats.
Två pojkar leker med en stor bilbana inne, nära ett julgran i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Om du vill återuppta det finns det en bana till salu i Arlöv 😎
[bild]
Wow, nästan exakt som våran klubbs bana! Jag måste genast ut i köket och mäta lite! :)
 
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
De gamla Scalextric-delarna från 60-70-talet går att koppla med de nya Sport-delarna med den delbara strömmatningsdelen. Vi köpte en liten bana till barnen och sedan har det byggts på allt eftersom. ”Tyvärr” har det inte blivit annat än nya delar. Oftast på utförsäljning. Scalextric är fortfarande löjligt billigt att köpa på plats i England. Annars har Reservdels-RC i Göteborg mycket prylar och reservdelar på plats.
[bild]
Är det återkommande med reor hos scalextric? På deras hemsida när man beställer direkt från dem ligger priserna på hälften av vad de kostar i Sverige, men så är det också "nyårs rea"... Så jag passade på och köpte ordentligt så jag inte skulle ångra mig.

Köpte också lite från action Slot Racing (begagnat), bland annat extra långa raksträckor som inte finns nya längre och brostöd.
https://www.actionslotracing.co.uk/...-track-c8505-extra-long-straights-x4-sa-584mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.