R Rkarlsson skrev:
Till 95% är det män som är problem i trafiken, min bedömning. Alla problemen innefattar noll respekt för medtrafikanter av alla slag. Vissa är det att försöka tvinga folk att köra fortare genom att pressa på bak.



Nej jag hade fullt syre idag. Det var lugnt. Inga problem med bilister på de vägar vi mötte eller blev omkörda.
Kvinnor på väg till/från dagis med barnen brukar kunna köra riktigt kasst också. Man tycker de borde tänka att andras barn är på väg till eller från dagis, men tydligen tar stressen och fokus på de egna ibland över. Med det menar jag inte de i snitt är värre än män, men de kör långtifrån perfekt allihopa...
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Kvinnor på väg till/från dagis med barnen brukar kunna köra riktigt kasst också. Man tycker de borde tänka att andras barn är på väg till eller från dagis, men tydligen tar stressen och fokus på de egna ibland över. Med det menar jag inte de i snitt är värre än män, men de kör långtifrån perfekt allihopa...
Det brukar väl vara de flesta föräldrar som kör till skola/förskola. Som tur är vår på en återvändsgränd så de kan inte köra fort =)
 
harry73 harry73 skrev:
Lagskrivarna har även skrivit att en bilist har ett strikt ansvar, något som en cyklist inte har, trots det du skriver.
Så min tolkning är att man lägger ett ännu större ansvar på bilister
Som Nötegårdsgubben skriver, det handlar bara om ekonomiskt ansvar. Och det gäller enbart i förhållandet bilist mot oskyddad trafikent. Här syftar man inte på att den oskyddade trafikanten skadar sig lättare, utan att den Oskyddade trafikanten saknar ett försäkringsmässigt skydd. Därför får Bilistens försäkring alltid ersätta skador via sin försäkring. Något förhöjt straffrättsligt ansvar föreligger inte. Detta bygger mig veterligen dessutom på attd et är en "olycka". Skador som uppkommer genom grov vårdslöshet etc, lär den oskyddade trafikanten få stå för via skadestånd. men då talar vi nog mer om skador pga Onykterhet etc.

Snubblade över en artikel från ett gammalt SVT inslag om cykelolyckor, och dess dödsfall. Ett rätt bra citat.
För att klargöra , jag är normalt inte av denna åsikt. men det är rätt sunt tankesätt i detta fall.

"Det man ska tänka på i trafiken är att störst går först, enligt Björn Engström. (ordförande för cykelfrämjandet i Uppsala)

– Läs av trafiken, hålla dig till cykelbanan, använd lyse, cykelhjälm och låt alltid bilarna gå först, man kan inte lita på att bilisterna ger en företräde."
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Snubblade över en artikel från ett gammalt SVT inslag om cykelolyckor, och dess dödsfall. Ett rätt bra citat.
För att klargöra , jag är normalt inte av denna åsikt. men det är rätt sunt tankesätt i detta fall.

"Det man ska tänka på i trafiken är att störst går först, enligt Björn Engström. (ordförande för cykelfrämjandet i Uppsala)

– Läs av trafiken, hålla dig till cykelbanan, använd lyse, cykelhjälm och låt alltid bilarna gå först, man kan inte lita på att bilisterna ger en företräde."
Precis så tänkte jag när jag körde om en 90-tals Corsa tidigare idag. Han ville inte hålla åt höger på landsvägen så jag prejade den jäkeln av vägen. Han borde ha lärt sig att låta de större fordonen passera först…
 
  • Haha
  • Gilla
mojjen och 2 till
  • Laddar…
FG FG skrev:
[media]
Varför använder han inte cykelbanan istället?
 
För att han inte vill.
 
T
johnjensen johnjensen skrev:
Varför använder han inte cykelbanan istället?
Det är efter augusti 2018 och det ser inte ut att vara högre hastighet än 50 km/h på vägen, så det är inget fel. Allt annat, däremot... Omkörning på övergångsställe, skadegörelse, saknar ringklocka, lurar i öronen... Personligen hade jag övervägt envarsgripande.
 
T tanaris skrev:
Det är efter augusti 2018 och det ser inte ut att vara högre hastighet än 50 km/h på vägen, så det är inget fel. Allt annat, däremot... Omkörning på övergångsställe, skadegörelse, saknar ringklocka, lurar i öronen... Personligen hade jag övervägt envarsgripande.
Men snälla....
Har inte denna tråden dragit iväg lite mycket nu?
Är cyklister verkligen ett sådant stort problem på vägen?
Eller bilar, om man vänder på det o ser det från en cyklists synhåll.
Bägge har rätt att vistas på vägen, i allra högsta grad där alternativ saknas.
Mycket ytterligheter i diskussionen.
Men det sista här tog priset.
Envarsgripande på en cyklist!:rolleyes:
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
T
K knipo skrev:
Men snälla....
Har inte denna tråden dragit iväg lite mycket nu?
Är cyklister verkligen ett sådant stort problem på vägen?
Eller bilar, om man vänder på det o ser det från en cyklists synhåll.
Bägge har rätt att vistas på vägen, i allra högsta grad där alternativ saknas.
Mycket ytterligheter i diskussionen.
Men det sista här tog priset.
Envarsgripande på en cyklist!:rolleyes:
Om han skadade huven, som det står? Ja, definitivt. Det är sånt där beteende som gör livet surare för oss vettiga cyklister.
 
Jag cyklar själv ganska mycket, och hållet med om att många bilar kör idiotiskt. Men något konstigt är det med medelålders män i neonfärgade trikåer. Där de cyklar i grupp med någon/några så måste de åka två-tre stycken i bredd och tycker att det är hel ok.
Och att använda cykelbana i dessa sammanhang är helt otänkbart.
 
T tanaris skrev:
lurar i öronen.
Det är fullt lagligt att ha hörlurar i öronen när man är i trafiken.

Man kan vara helt döv men ändå ha körkort för bl.a. bil.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T
Demmpa Demmpa skrev:
Det är fullt lagligt att ha hörlurar i öronen när man är i trafiken.

Man kan vara helt döv men ändå ha körkort för bl.a. bil.
Jag vet, men att det är lagligt betyder inte att det inte är korkat. (Nu vet jag inte hur det är med airpods (och kopior), men på mina Jabra kan man slå på aktiv medhörning vilket gör det något mindre, men fortfarande, korkat.)
 
T
P Pergunnaroberg skrev:
Jag cyklar själv ganska mycket, och hållet med om att många bilar kör idiotiskt. Men något konstigt är det med medelålders män i neonfärgade trikåer. Där de cyklar i grupp med någon/några så måste de åka två-tre stycken i bredd och tycker att det är hel ok.
Och att använda cykelbana i dessa sammanhang är helt otänkbart.
En nyfiken fråga: hur ofta ser du cyklister som har neonfärgade trikåer på sig?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Om han skadade huven, som det står? Ja, definitivt. Det är sånt där beteende som gör livet surare för oss vettiga cyklister.
Dock hade du kanske åkt själv för det. Det finns nästintill garanterat inget fängelsestraff i dumheterna cyklisten gjorde.
Däremot hade man försökt få dit polis.

Lurar i öronen är inte på något sätt olagligt alls. Då kan vi bura in alla som har lurar i öronen vare sig de går eller flyger.
 
T
R Rkarlsson skrev:
Dock hade du kanske åkt själv för det. Det finns nästintill garanterat inget fängelsestraff i dumheterna cyklisten gjorde.
Däremot hade man försökt få dit polis.

Lurar i öronen är inte på något sätt olagligt alls. Då kan vi bura in alla som har lurar i öronen vare sig de går eller flyger.
Skadegörelse och smitning borde räcka. Envarsgripande för att någon cyklar med hörlurar... nä, det vore korkat :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.