T tanaris skrev:
I Spanien fick man cykla på vissa sorters motorvägar, har jag för mig. Inte för att jag har några planer på det, men Google föreslog en fyrfilig motorväg när jag bad om en cykelrutt och det var tydligen helt ok.

Märkligt nog tycks bilisterna i länder som Spanien och Italien ha betydligt färre problem med sina cyklister.
Har de många cyklister generellt sett?

Om en inte ser cyklister så kanske en inte upplever att devär ivägen? Och om de rekommenderas att cykla på motorväg kanske det inte är så många som vågar...
 
T tanaris skrev:
Du menade alltså någon helt annat än vad du faktiskt skrev? Ok.

"Så till många arroganta cyklister, tyck vad ni vill, men vägarna bekostas genom vägskatt av Bilisterna, och bilisterna har i stort rätten på sin sida här. Så använd Bilisternas vägar, men med tacksamhet, era rättigheter är faktiskt avsevärt mindre än friheterna ni tar er."
Precis jag erkände i ett svar längre ner att Finansieringen inte är öronmärkt. Därför fel att säga att Vägtrafikavgiften bekostar vägarna.

Del två har jag aldrig åter-kommenterat. Det är väl provokativt skrivet, men inte helt fel i sak. Det framgår av Trafikförordningen att Cyklister i första hand inte skall färdas på dessa vägar. Om de ändå gör det, vilket de får i många fall, så menar jag att man kan förvänta sig att de följer de direktiv om särskild försiktighet och visar extra hänsyn som förordningen pekar på. Min erfarenhet är att det ofta inte är fallet. Utan cyklister åtminstone häromkring (Och som jag skrivit innan, oftast motion/tränings cyklister som kör på fullt), visar rätt dålig hänsyn.
 
M mojjen skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar. Du Citerar det jag skrev i eftermiddags, mitt första inlägg. Mig veterligen har jag aldrig postat det igen.
Nej, det är från 19:41 som du märker om du följer citatet, så låt gå för andra gången då.

Men du läser trafikförordningen som fan läser bibeln och tycker uppenbarligen att andra trafikanter ska vara tacksamma för att du inte kör ihjäl dem.

Jag tror du missförstått minst hälften av det du uttolkat ur trafikförordningen samtidigt som du uppmanar andra till ödmjukhet i trafiken. Jag hoppas bara att du bakom ratten tar åt dig av ditt eget ödmjukhetsråd även om du inte gör det här.
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
T
kashieda kashieda skrev:
Har de många cyklister generellt sett?
Om en inte ser cyklister så kanske en inte upplever att devär ivägen? Och om de rekommenderas att cykla på motorväg kanske det inte är så många som vågar...
Nu har jag inte cyklat där särskilt ofta, men när jag har gjort det har jag generellt sett fler cyklister än i Sverige. Det blir förstås väldigt anekdotiskt, men det finns säkert statistik att ta del av någonstans på nätet :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T tanaris skrev:
I Spanien fick man cykla på vissa sorters motorvägar, har jag för mig. Inte för att jag har några planer på det, men Google föreslog en fyrfilig motorväg när jag bad om en cykelrutt och det var tydligen helt ok.

Märkligt nog tycks bilisterna i länder som Spanien och Italien ha betydligt färre problem med sina cyklister.
Inte helt oproblematiskt i Spanien heller. Fler döda cyklister än i Sverige. men sett till Capita avsevärt färre.
De har dock en helt annan cyckelkultur än oss. Där är ju Cykeltävling extremt stort. Fritidscyckalne betydligt mindre. Så dessa cyklister har stor vana att cykla i trafiken.
När jag läste det så slogs jag av när jag hamnade bakom en halvstor cyckel klunga på Rondavägen (En rätt slingrig bergsväg) i somras. Jag hann inte fram till klungan innan alla gick om från klunga till långt led. Trots bergsvägen var aldrig omkörning något problem, jag behövde aldrig signalera att jag var där.

Detta är lite det jag eftersöker. Hög uppmärksamhet. Sen är det extremt ovanligt att jag stöter på en klunga i Sverige. Det rör sig oftast om 2-3 cyklister.

Sen läste jag att det är lag att lämna 1,5m avstånd till cyklister vid omkörning. Dessutom förslag på en utökning samt krav på att omkörning måste ske 20km/h under utsatt maxhastighet. Det senare är jag personligen tveksam till. Då det kan resultera i rätt långsamma omkörningar vid snabba cyklister. men ett påtalat säkerhetsavstånd kanske inte är fel.
 
T tanaris skrev:
Nu har jag inte cyklat där särskilt ofta, men när jag har gjort det har jag generellt sett fler cyklister än i Sverige. Det blir förstås väldigt anekdotiskt, men det finns säkert statistik att ta del av någonstans på nätet :)
Har sommarboende i Spanien, och kör runt rätt mycket.
Jag skulle påstå att tävlings/motions cyklandet är exponentiellt större än här, men Vardagscyklister en bråkdel.
 
M mojjen skrev:
3. Förstår inte riktigt ditt argument om kommentaren på väg över 60, jag kanske är lite trög här. men lagen har gjort en distinktion vid 50km/h. Något vägmärke för detta finns inte. Utan så fort vägen går från 50 till 60 så träder huvudregeln att det inte är tillåtet att cykla där in. Under det är det tillåtet för vuxna, över det bara om inte andra sätt är möjliga/lämpliga. Mao cyklar du å vägbanan på en 50väg, som övergår till en 60 väg, så skall du om du skall följa Trafikförordningen, förflytta dig till närmsta cykelväg. Fiss ingen sådan, som leder till ditt mål, så uppfyller du undantaget att kunna fortsätta cykla på 60 vägen. Men löper det en parallell cykelväg, så skall du dit. Inte för att vara taskig, utan för att värna om liv och säkerhet.
Mitt argument är att man får lov att befinna sig på väg även om det är högre hastighet än 50. De allra flesta vägarna mellan städer saknar cykelväg. När jag åker på 45:an för att hälsa på släkt och vänner så finns det ställen där det "bara" är 80 (med fartkamera) och som man skall förvänta sig cyklar och gående bland annat. Och en av de är det en bro så det är trångt med en fil åt vardera hållet och vägren saknas. Där får man helt enkelt acceptera att det är två vägar som delar på en bro. Varav det bara är 45:an som har cykelförbud. Jag har faktiskt stött på ett gäng cyklar med kanoter på släp och då är det lugnt och stilla som gäller. Fast första cykeln jag såg där var lite förvirrande tills jag kom ihåg att det finns en skylt med överstruken grön motorvägsskylt precis innan. Och då får allt möjligt lov att befinna sig på vägen. Typ.

Sedan ett litet underhållande påpekande gällande när väg övergår från 50 till 50+. Det är inte alltid det finns en öppning i staketet för cyklar att komma till cykelbanan... Det är lite puckat kan jag tycka att hindra cyklister från att vara laglydiga. Konfliktdesign bör undvikas och byggas bort
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det är från 19:41 som du märker om du följer citatet, så låt gå för andra gången då.

Men du läser trafikförordningen som fan läser bibeln och tycker uppenbarligen att andra trafikanter ska vara tacksamma för att du inte kör ihjäl dem.

Jag tror du missförstått minst hälften av det du uttolkat ur trafikförordningen samtidigt som du uppmanar andra till ödmjukhet i trafiken. Jag hoppas bara att du bakom ratten tar åt dig av ditt eget ödmjukhetsråd även om du inte gör det här.

Hm ursäkta om gammalt citat studsat med, troligen då jag bytte dator efter jobbet..
Jo jag har nog nagel fart en del men mest för att faktiskt få fram vad som gäller. i sak.
Det är ganska få punkter, som beskriver vad som egentligen gäller. När man sakligt lyfter fram dom punkterna, och motargumenten saknar grund, så ligger det inte i min natur att sluta, även om det nog hade varit bäst. Allt annat runt omkring är givetvis bara dumt att det togs upp. Men det går inte att förneka att det fick igång debatten, på gott och ont:)

Jag kan försäkra dig att jag är väldigt ödmjuk i trafiken. Därför jag blivit irriterad på när cyklister vill få sina tillkortakommanden att vara mitt fel (Nu talar vi om mina händelser inget skrivet i denna tråd). Jag lever efter en devis i trafiken som jag dessutom försöker hamra in i min fru, att man inte kan bli arg/irriterad på misstag i trafiken. Som felaktiga felaktiga byten råkade köra ut för snabbt etc. För det gör vi alla någon gång. Däremot blir jag irriterad på folk som medvetet kör som idioter och utsätter mig och andra för fara. Däribland ahr jag råkat ut för allt för många cyklister som ofta ger mig onda fingret när det är dom som sket i högerregeln, etc. Det är inte misstag, det är arrogans. Och idag hade jag en dag när jag behövde få ur mig det.
 
VidarH VidarH skrev:
Mitt argument är att man får lov att befinna sig på väg även om det är högre hastighet än 50. De allra flesta vägarna mellan städer saknar cykelväg. När jag åker på 45:an för att hälsa på släkt och vänner så finns det ställen där det "bara" är 80 (med fartkamera) och som man skall förvänta sig cyklar och gående bland annat. Och en av de är det en bro så det är trångt med en fil åt vardera hållet och vägren saknas. Där får man helt enkelt acceptera att det är två vägar som delar på en bro. Varav det bara är 45:an som har cykelförbud. Jag har faktiskt stött på ett gäng cyklar med kanoter på släp och då är det lugnt och stilla som gäller. Fast första cykeln jag såg där var lite förvirrande tills jag kom ihåg att det finns en skylt med överstruken grön motorvägsskylt precis innan. Och då får allt möjligt lov att befinna sig på vägen. Typ.

Sedan ett litet underhållande påpekande gällande när väg övergår från 50 till 50+. Det är inte alltid det finns en öppning i staketet för cyklar att komma till cykelbanan... Det är lite puckat kan jag tycka att hindra cyklister från att vara laglydiga. Konfliktdesign bör undvikas och byggas bort
Och där är det helt ok att cykla på väg, helt i enlighet med gällande bestämmelser. men Om det finns en cykelväg, vilket det gör ibland, så skall du formellt skyndsamt flytta över dit.
 
VidarH VidarH skrev:
Mitt argument är att man får lov att befinna sig på väg även om det är högre hastighet än 50. De allra flesta vägarna mellan städer saknar cykelväg. När jag åker på 45:an för att hälsa på släkt och vänner så finns det ställen där det "bara" är 80 (med fartkamera) och som man skall förvänta sig cyklar och gående bland annat. Och en av de är det en bro så det är trångt med en fil åt vardera hållet och vägren saknas. Där får man helt enkelt acceptera att det är två vägar som delar på en bro. Varav det bara är 45:an som har cykelförbud. Jag har faktiskt stött på ett gäng cyklar med kanoter på släp och då är det lugnt och stilla som gäller. Fast första cykeln jag såg där var lite förvirrande tills jag kom ihåg att det finns en skylt med överstruken grön motorvägsskylt precis innan. Och då får allt möjligt lov att befinna sig på vägen. Typ.

Sedan ett litet underhållande påpekande gällande när väg övergår från 50 till 50+. Det är inte alltid det finns en öppning i staketet för cyklar att komma till cykelbanan... Det är lite puckat kan jag tycka att hindra cyklister från att vara laglydiga. Konfliktdesign bör undvikas och byggas bort
När man tänker på det så fattas ju majoriteten av landsvägar cykelvägar. Vi har ju en som går långt längs med rikvsägen.
Men väljer man de mindre vägarna så är där inga cykelvägar att tala om.
Det är nästan uteslutande städer och större orter som har just cykelvägar hela sträckor.
Genom vår by som har extremt mycket tung trafik skall delas med cyklar vissa delar.
Dock väljer folk förståeligt ofta att cykla på trottoaren då trafiken inte är klok emellanåt. (vanliga cyklar)

För att då dra in en historia i det hela.
Den väg jag kör till arbetet som är landväg 80km/h mellan byarna mötte jag väldigt ofta en kille som cyklade. Varje dag till sitt arbete. Och efter lite forskning så cyklade han alltså 3 mil enkel tur på denna jävliga väg. Där var jag imponerad må jag säga. Idag kör han moped så han jobbar sig upp =)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T
M mojjen skrev:
Jag kan försäkra dig att jag är väldigt ödmjuk i trafiken. Därför jag blivit irriterad på när cyklister vill få sina tillkortakommanden att vara mitt fel (Nu talar vi om mina händelser inget skrivet i denna tråd). Jag lever efter en devis i trafiken som jag dessutom försöker hamra in i min fru, att man inte kan bli arg/irriterad på misstag i trafiken. Som felaktiga felaktiga byten råkade köra ut för snabbt etc. För det gör vi alla någon gång. Däremot blir jag irriterad på folk som medvetet kör som idioter och utsätter mig och andra för fara. Däribland ahr jag råkat ut för allt för många cyklister som ofta ger mig onda fingret när det är dom som sket i högerregeln, etc. Det är inte misstag, det är arrogans. Och idag hade jag en dag när jag behövde få ur mig det.
Det kanske är annorlunda på västkusten, men här i Stockholm har jag aldrig fått fingret av en cyklist som gjort fel. Inte ens när jag tutat eller låtit bli att stanna för att de tänkt cykla över ett övergångsställe. Däremot händer det titt som tätt att jag skickar motsvarande gest till bilister när de gör fel, både som cyklist och gångtrafikant.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Körde en busschaufför med avsikt att döda dig?
Visst skillnad mellan dråp och vårdslöshet i trafik...

Men tänkte mer på tanten som du bankade sönder biltaket för..

Vore kul om bilister hoppade ut och började banka på andras bilar varje gång man tyckte nån betedde sig fel i trafiken
Skillnaden är att en bilist inte är oskyddad och ni har en tuta som hörs
 
T tanaris skrev:
Det kanske är annorlunda på västkusten, men här i Stockholm har jag aldrig fått fingret av en cyklist som gjort fel. Inte ens när jag tutat eller låtit bli att stanna för att de tänkt cykla över ett övergångsställe. Däremot händer det titt som tätt att jag skickar motsvarande gest till bilister när de gör fel, både som cyklist och gångtrafikant.
Då har ni nog en större grad av ödmjuka cyklister än vi:rofl:,
 
T
M mojjen skrev:
Då har ni nog en större grad av ödmjuka cyklister än vi:rofl:,
Tja, kamikazecyklister finns det gott om, men de verkar inte ägna bilisterna vare sig en blick eller ett finger när de dundrar genom en korsning mot rött...
 
  • Gilla
Silly Bear
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skillnaden är att en bilist inte är oskyddad och ni har en tuta som hörs

Vad har det med saken att göra.
Du säger ju att en busschaufför försökte döda dig.
Sen bankar på du gamla tanters bilar för att hon inte gör som du vill i trafiken.

Låter som ett väldigt märkligt beteende.

Olyckor händer varje dag i trafiken utan att motparten försöker döda dig.

Det kan ju också vara klokt att eftersom olyckor händer lätt så borde den oskyddade parten kanske använda sig av lite mer säkerhetsmarginal.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.