Jetkokos Jetkokos skrev:
De som kör med den typen av fordon ska väl ändå tillbaka till A? Eller driver bilister runt, menar du?
Så det har aldrig hänt att du tagit bilen för att åka till en restaurang eller café för att sedan åka hem igen?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Allmän väg kan brukas av allmänheten, utan undantag
Ingen ska ens ifrågasätta legitimiteten i andras bruk av densamma
Du ska ge fullkomligt fan i varför andra befinner sig på samma väg som Du.
Kan man inte hantera andra trafikanter på ett säkert sätt ska man stanna hemma
Har Du problem med andra trafikanter ligger problemet hos Dig, inte dom.
Kom ihåg att dom som ligger framför Dig var där före dig och att påkörande alltid har fel

Sköt Dig själv och skydda andra!
 
  • Gilla
Svante Svenson och 7 till
  • Laddar…
Nej, det finns en faslig massa regler om hur man får bruka vägar. Man måste underlätta för övrig trafik. Tex genom att stanna vid lämpliga tillfällen om man kör långsamt, eller gå ut i väggrenen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rkarlsson skrev:
Ja det är lämpligt om man är få. Det finns inte många andra vettiga sätt att träna med en racer annars.
Lagstiftaren verkar inte ha tagit hänsyn till den lilla gruppen som vill träna racer.
 
Ej heller landsvägsracing på MC eller dragracing...... av en anledning
 
Eller att vissa bara hatar cyklister.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Eller att vissa bara hatar cyklister.
Förakt mot de som tränar är ju inte ovanligt, jag kan tänka mig att cyklister triggar extra många punkter eftersom de inte bara syns, de är i vägen också. Många tycks också reta sig på kläderna, och av någon anledning tycks de ha problem med färguppfattningen eftersom de tror att helt vanliga färger är neonfärger.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Förakt mot de som tränar är ju inte ovanligt, jag kan tänka mig att cyklister triggar extra många punkter eftersom de inte bara syns, de är i vägen också. Många tycks också reta sig på kläderna, och av någon anledning tycks de ha problem med färguppfattningen eftersom de tror att helt vanliga färger är neonfärger.
Det jag stör mig på med en del som tränar (både löpning och cykling) är att de verkar tycka att just träningsmomentet (jag antar de mäter sin tid) berättigar till att bryta normala trafikregler och hänsyn. Med det menar jag att joggare och MTB cyklister i princip knuffar undan barn från gång och cykelvägar samt kastar sig ut så man får tvärnita. Så länge de beter sig som man förväntar i trafiken får de gärna träna där. Med samma rättigheter, skyldigheter och hänsyn jag förväntar mig från alla andra.
Lika lite skiter jag i cyklistens tidtagning som om Bosse varit sen upp på morgonen och riskerar bli sen till jobbet. Trafikregler och hänsyn går före.
 
  • Gilla
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lagstiftaren verkar inte ha tagit hänsyn till den lilla gruppen som vill träna racer.
Man behöver ju inte trycka ner minsta lilla grej i lagtexten.
Racercykel är just en cykel och behandlas som en cykel.

Egentligen borde inte en sådan heller vara ett större problem, de går fortare än en laglig epa-traktor, traktor.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
T
J JohanLun skrev:
Det jag stör mig på med en del som tränar (både löpning och cykling) är att de verkar tycka att just träningsmomentet (jag antar de mäter sin tid) berättigar till att bryta normala trafikregler och hänsyn. Med det menar jag att joggare och MTB cyklister i princip knuffar undan barn från gång och cykelvägar samt kastar sig ut så man får tvärnita. Så länge de beter sig som man förväntar i trafiken får de gärna träna där. Med samma rättigheter, skyldigheter och hänsyn jag förväntar mig från alla andra.
Lika lite skiter jag i cyklistens tidtagning som om Bosse varit sen upp på morgonen och riskerar bli sen till jobbet. Trafikregler och hänsyn går före.
Det är ju ett helt normalt beteende, men som vi sett exempel på i tråden så finns det ju de som ser rött bara de ser en cyklist framför sig. Och är det flera, som dessutom cyklar i bredd, ja då jäklar. Då plockas hela indignationsreportoaren fram (eller i värsta fall bildörren). Lite som att de själva aldrig någonsin bryter mot en enda trafikregel.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rkarlsson skrev:
Man behöver ju inte trycka ner minsta lilla grej i lagtexten.
Racercykel är just en cykel och behandlas som en cykel.

Egentligen borde inte en sådan heller vara ett större problem, de går fortare än en laglig epa-traktor, traktor.
Ja precis det är det som jag menar. En racercykel är en cykel och cyklisten följer samma lagstiftning som alla andra cyklister. Att trafiklagstiftningen inte passar vissa sätt att träna får man som träningsintresserad anpassa sig efter.
 
  • Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att trafiklagstiftningen inte passar vissa sätt att träna får man som träningsintresserad anpassa sig efter.
När vinkade polisen senast in en grupp cyklister i två kolonner?

Det är i allt väsentligt inte dessa cyklister som måste anpassa sig, utan vi andra.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja precis det är det som jag menar. En racercykel är en cykel och cyklisten följer samma lagstiftning som alla andra cyklister. Att trafiklagstiftningen inte passar vissa sätt att träna får man som träningsintresserad anpassa sig efter.
Racercykel går bra att träna med på landsväg, men inte basket menar du enkelt förklarat. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
När vinkade polisen senast in en grupp cyklister i två kolonner?
Ingen aning och jag ser inte varför det är relevant. Jag kan inte lagstiftningen tillräckligt väl för att ge mig in i diskussionen om att cykla i bredd. Men den som är intresserad av att träna med cykel på landsvägen i grupp får läsa på och justera sin träning efter det.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är i allt väsentligt inte dessa cyklister som måste anpassa sig, utan vi andra.
Alla trafikanter har ett ansvar i trafiken, cyklist som t ex bilist.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rkarlsson skrev:
Racercykel går bra att träna med på landsväg, men inte basket menar du enkelt förklarat. ;)
Jag menar att den som tror att ens cykelträning står över trafiklagstiftningen har hamnat fel i tanken. Det var det som det gavs uttryck för i det inlägg som jag kommenterade. Är lagstiftningen inte kompatibel med en viss träningsform så får man helt enkelt inte genomföra den.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.