A
A atomlab skrev:
Ser mycket bilister som är helt dumma i huvudet och det är dagligen. Ser såklart även dumma cyklister men dessa tenderar att hålla till i innerstaden. Sedan anser jag inte tar en cyklist är dum i huvudet för att man cyklar 2 eller för den delen 3 i bredd.
Det vet jag inte att jag påstått heller..
De har ju rätt till halva vägbanan... :thinking:
 
A
Demmpa Demmpa skrev:
Då är det väll begränsning av motorfordon som behövs, eftersom det är dom som gör idiotomkörningar i skymd kurva?
Nä inte alls.. däremot så borde trafikverket ut och hålla efter sin noll version över träd och buskar... :thinking:;)
 
T
C CM1234 skrev:
Dock verkar du ta det personligt att någon har en annan åsikt?.
Det är lätt hänt att det blir så när man pratar om att klippa cyklister med bildörren. Det spelar ingen roll om det är på "skämt" eller "bara för att provocera", det är enormt korkat oavsett vilket.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Men i ärlighetens namn hur mycket tok ser ni inte själva i trafiken?
Ser ofta motorfordon ligga alldeles för nära framförvarande fordon. Motorfordon som är tvungna att bromsa ”stup i ett” för att inte toucha framförvarande fordon.

Motorfordon som ”slänger sig” in framför den dom kör om så att den som blir omkörd behöver bromsa.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A
Demmpa Demmpa skrev:
Ser ofta motorfordon ligga alldeles för nära framförvarande fordon. Motorfordon som är tvungna att bromsa ”stup i ett” för att inte toucha framförvarande fordon.

Motorfordon som ”slänger sig” in framför den dom kör om så att den som blir omkörd behöver bromsa.
Jo det är vanligt..
Eller att man ena sekunden kör i 60 andra i 90...skapar oflöde i trafik rytmen...
 
T tanaris skrev:
Det är lätt hänt att det blir så när man pratar om att klippa cyklister med bildörren. Det spelar ingen roll om det är på "skämt" eller "bara för att provocera", det är enormt korkat oavsett vilket.
Absolut är det provocerande, särskilt då ett antal personer, inklusive dig själv, verkar (kan ha fel!) känna ett hat för majoriteten av bilisterna vi har på våra vägar. Och kommentarer om att klippa någon med en bildörr är bara mer bränsle på brasan…Sen tycker jag snacket om att smälla till bilar är helt idiotiskt, även om bilen ligger för nära. Delvis borde det vara olagligt (För lagen verkar vara viktig för många här, särskilt om det gynnar cyklister?) och risken är att ni stöter på en redig idiot som kör på er som hämnd.

En fråga till er som cyklar regelbundet, anser ni att er rätt att vistas på en väg, korsa en cykelpassage osv. väger tyngre än er personliga säkerhet?

Arbetar i Torslanda, Göteborg där det är extremt många som tar cykeln till jobbet, men det är väldigt få som verkligen ser sig för utan dom ”verkar” luta sig på att lagen säger si och så och då är det bara att köra på…

Sitter jag i bilen vid ett trafikljus som visar grönt så ser jag ändå till att det är fritt att köra. Många av cyklisterna jag ser gör inte det. Varför? Oavsett vem som har rätt så borde man väl se till sin egen säkerhet, särskilt när man är så oskyddad?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T
C CM1234 skrev:
Absolut är det provocerande, särskilt då ett antal personer, inklusive dig själv, verkar (kan ha fel!) känna ett hat för majoriteten av bilisterna vi har på våra vägar.
Jag kör mycket bil så nej, givetvis inte. Jag hatar varken cyklister eller bilister, däremot ogillar jag starkt idioter av alla sorter.

C CM1234 skrev:
En fråga till er som cyklar regelbundet, anser ni att er rätt att vistas på en väg, korsa en cykelpassage osv. väger tyngre än er personliga säkerhet?
Märklig fråga. Ska alla som kan sköta sig (cyklister som bilister) stanna hemma för att det finns de som inte kan det, eller hur menar du?

C CM1234 skrev:
Arbetar i Torslanda, Göteborg där det är extremt många som tar cykeln till jobbet, men det är väldigt få som verkligen ser sig för utan dom ”verkar” luta sig på att lagen säger si och så och då är det bara att köra på…

Sitter jag i bilen vid ett trafikljus som visar grönt så ser jag ändå till att det är fritt att köra. Många av cyklisterna jag ser gör inte det. Varför? Oavsett vem som har rätt så borde man väl se till sin egen säkerhet, särskilt när man är så oskyddad?
Jag vet inte varför det är så, jag får nog referera till de ovan nämnda idioterna.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
C CM1234 skrev:
Sitter jag i bilen vid ett trafikljus som visar grönt så ser jag ändå till att det är fritt att köra. Många av cyklisterna jag ser gör inte det. Varför? Oavsett vem som har rätt så borde man väl se till sin egen säkerhet, särskilt när man är så oskyddad?
Jag cyklar i det närmaste inte, så ska inte uttala mig i den rollen, men jag går mycket. Och som gående hävdar jag emellanåt min rätt samtidigt som jag låtsas inte se bilisterna. Inte sällan är det ett tämligen säkert sätt då dessa bilister gärna beter sig på ett sätt som om de vill avskräcka oskyddade trafikanter från att nyttja sina rättigheter. De är dock sällan så dumma i huvudet att de faktiskt vill köra på någon.

Jag gissar att det är samma sak för vissa cyklister. De hävdar sin rätt samtidigt som de säkert har en plan B ifall de skulle träffa på en riktig idiot.

Edit: Jag förstår att ovanstående kan tolkas som att jag tycker att man kan bete sig hur fan som helst som oskyddad trafikant. Men det är inte det jag skrev och inte det jag menade.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag cyklar i det närmaste inte, så ska inte uttala mig i den rollen, men jag går mycket. Och som gående hävdar jag emellanåt min rätt samtidigt som jag låtsas inte se bilisterna. Inte sällan är det ett tämligen säkert sätt då dessa bilister gärna beter sig på ett sätt som om de vill avskräcka oskyddade trafikanter från att nyttja sina rättigheter. De är dock sällan så dumma i huvudet att de faktiskt vill köra på någon.

Jag gissar att det är samma sak för vissa cyklister. De hävdar sin rätt samtidigt som de säkert har en plan B ifall de skulle träffa på en riktig idiot.

Edit: Jag förstår att ovanstående kan tolkas som att jag tycker att man kan bete sig hur fan som helst som oskyddad trafikant. Men det är inte det jag skrev och inte det jag menade.
Tackar för ett ärligt svar!

Personligen har jag väldigt svårt för sånt beteende för jag tycker inte ens rätt är viktigare än säkerheten. Menar absolut inget illa med det utan det är min egen åsikt.

Tycker risken är för stor jämfört med vad man tjänar på det då det räcker att man stöter på någon som tycker sin rätt väger tyngre än din och då spårar det lätt ur…
 
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag cyklar i det närmaste inte, så ska inte uttala mig i den rollen, men jag går mycket. Och som gående hävdar jag emellanåt min rätt samtidigt som jag låtsas inte se bilisterna. Inte sällan är det ett tämligen säkert sätt då dessa bilister gärna beter sig på ett sätt som om de vill avskräcka oskyddade trafikanter från att nyttja sina rättigheter. De är dock sällan så dumma i huvudet att de faktiskt vill köra på någon.

Jag gissar att det är samma sak för vissa cyklister. De hävdar sin rätt samtidigt som de säkert har en plan B ifall de skulle träffa på en riktig idiot.

Edit: Jag förstår att ovanstående kan tolkas som att jag tycker att man kan bete sig hur fan som helst som oskyddad trafikant. Men det är inte det jag skrev och inte det jag menade.
Är det något man lär sig som cyklist, så är det att avläsa trafiken. Det är mycket användbart när man sätter sig i bilen sedan också. Jag kan tänka mig att det kan se ut som man inte har koll fast man har det.

Jag kan också tänka mig att många cyklister som inte kör bil inte fattar hur svårt det är att se en snabbt uppdykande cyklist vid t ex en vänstersväng där båda har grönt.
 
  • Gilla
VidarH och 3 till
  • Laddar…
C CM1234 skrev:
Personligen har jag väldigt svårt för sånt beteende
Jag är ärligt talat inte så förtjust i det heller, men vi har alla våra fel och brister. Och andelsmässigt är det fler cyklister än bilister som exempelvis inte frivilligt lämnar företräde vid ett obevakat övergångsställe. Jag förstår dem delvis, för mängden människor som alls inte törs gå innan cykeln står helt still är mycket större än vi som hävdar vår rätt, och då blir det ett onödigt stopp–start för cyklisten; lättare då att bara köra.

Men som sagt, beteendet finns hos bilister också, och då är det emellanåt bra att bara vara tydlig och ta den plats man har rätt till, även om bilisten kanske anser att han hade tjänat några tiotal sekunder om den oskyddade bara hållit sig undan en stund.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
C CM1234 skrev:
Absolut är det provocerande, särskilt då ett antal personer, inklusive dig själv, verkar (kan ha fel!) känna ett hat för majoriteten av bilisterna vi har på våra vägar. Och kommentarer om att klippa någon med en bildörr är bara mer bränsle på brasan…Sen tycker jag snacket om att smälla till bilar är helt idiotiskt, även om bilen ligger för nära. Delvis borde det vara olagligt (För lagen verkar vara viktig för många här, särskilt om det gynnar cyklister?) och risken är att ni stöter på en redig idiot som kör på er som hämnd.

En fråga till er som cyklar regelbundet, anser ni att er rätt att vistas på en väg, korsa en cykelpassage osv. väger tyngre än er personliga säkerhet?

Arbetar i Torslanda, Göteborg där det är extremt många som tar cykeln till jobbet, men det är väldigt få som verkligen ser sig för utan dom ”verkar” luta sig på att lagen säger si och så och då är det bara att köra på…

Sitter jag i bilen vid ett trafikljus som visar grönt så ser jag ändå till att det är fritt att köra. Många av cyklisterna jag ser gör inte det. Varför? Oavsett vem som har rätt så borde man väl se till sin egen säkerhet, särskilt när man är så oskyddad?
Klart du har rätt att lappa till bilen om den riskerar ditt liv. Det är enda sättet någonsin att uppkalla uppmärksamhet från idioten som trycker dig. En ringklocka funkar inte då.

Jag anser att jag har mina skyldigheter lik du har dina skyldigheter. Om du ligger så nära att jag riskerar mitt liv på en väg så kommer du få konsekvenser, du vågar inte stanna om jag skulle lappa till din bil. Det har ingen hittills vågat.

Har ringt hem till de som pillat med mobilen när jag varit ute med barnvagnen också, fullt jävla synlig och varit på övergångställe. Då var de inte så jävla tuffa efter det.

Jag ser ett samspel i trafiken som det allra bästa, men sådan är inte verkligheten. Det känns dessutom som att det är mindre krav på ett körkort idag trots det är mer kurser och dyrare för samspelen finns inte som när jag tog körkort.

Med det sagt, så äventyrar jag inte mitt liv i onödan på cykel. Om det skulle vara en riktig jävla dåre som vill döda mig så kan jag rulla av i dike eller hoppa över räcke rätt lätt om man är på väg.
 
Har nu i sommar tagit upp cyklingen som träningsform igen efter uppehåll på typ 8 år. Bor längs en landsväg (70-väg) så det är mer naturligt att ta cykeln än att springa. Cyklar 6-8 mil i veckan så hinner se både det ena och det andra. Vill nog påstå att det är större hänsyn mot oss cyklister nu än för 8 år sen, men det är uppenbart en bit kvar.
Förr cyklade jag mycket i grupp, 4-20st i varje grupp och uteslutande i 2 led. Det går inte köra om en grupp cyklister på landsväg vid möte och påstå att det är en säker omkörning!! Mao måste det vara fritt i mötande körfält och om cyklisterna då ligger i två led blir det halva omkörningssträckan. Smidigare och säkrare för alla!
Nu cyklar jag alltid själv och försöker underlätta för bilar (mest för lastbilar då de har svårare med omkörning) , men trots det håller jag in en bit från vägrenen för att inte få omkörning vid möte. Trots det är det på varje runda minst en bil som pressar sig förbi med 10-30cm marginal.
Ibland blir jag sugen på att sätta en 1m pinne med en grov bult längst ut som måttstock..
 
  • Gilla
Jaif och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju fundera på om vägar är en lämplig träningsmiljö. Det är viss skillnad på att cykla för att förflytta sig och att blockera vägen för att träna i grupp.
 
Fast en klunga cyklister blockerar inte en väg. Sannolikheten att det skulle vara svårare att ta sig förbi dem än en traktor är nära noll.

Visst är det ena nyttotrafik (om det inte är en epatraktor) och det andra nöjestrafik, men det är fortfarande ett enstaka obetydligt hinder i de flesta fall.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.