Det var det jag syftade på. Men det som nämndes var att skyltarna var riktade åt ett håll. Det räcker inte.

Tyvärr är det väldigt vanligt med både dålig skyltning och felaktig skyltning för cyklister.
 
D Daniel 109 skrev:
Det var det jag syftade på. Men det som nämndes var att skyltarna var riktade åt ett håll. Det räcker inte.

Tyvärr är det väldigt vanligt med både dålig skyltning och felaktig skyltning för cyklister.
Symbolen i marken säger riktningen. Iaf här i Stockholm. Är det dubbelriktat så är det två symboler som pekar i varsin riktning och/eller pilar i båda riktningar. Samt mittlinje
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skulle du stanna vid rödljus om du måste stanna och trycks på en knapp på andrasidan vägen? Alternativt inte ha en aning om trafikljuset detekterat fordonet.
Just därför cyklister är ett mindre önskvärt inslag i trafiken…

varför ska cyklister slippa trafik regler men inte bilister?
 
  • Gilla
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
Det ska de inte, men det måste ju finnas förutsättningar att följa dem också.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det ska de inte, men det måste ju finnas förutsättningar att följa dem också.
Bara att stanna vid rött ljus och trycka på knappen eller vänta till det slår om, hur enkelt som helst.

Så förutsättning finns!
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Just därför cyklister är ett mindre önskvärt inslag i trafiken…

varför ska cyklister slippa trafik regler men inte bilister?
Du har lägre hastighet och bättre sikt samt lägre totalvikt på en cykel så du är en mindre fara än en bil som gör samma sak. Säger inte alla borde cykla mot rött för de flesta klarar inte av att sköta det snyggt.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Jeppson: Jag skulle vilka se den bilist som skulle acceptera att stanna och trycka på en knapp på fel sida vägen om det inte finns annan trafik.

Men jag syftar snarare på situationer där knappen saknas, eller skyltningen är fel eller saknas. Det är tyvärr på tok för vanligt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Symbolen i marken säger riktningen. Iaf här i Stockholm. Är det dubbelriktat så är det två symboler som pekar i varsin riktning och/eller pilar i båda riktningar. Samt mittlinje
Den är faktiskt endast en rekommendation. Däremot är ett dumt att inte följa den :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Den är faktiskt endast en rekommendation. Däremot är ett dumt att inte följa den :)
Jag följer det inte alltid själv, men jag ser ju till att de som cyklar åt rätt håll får företräde
 
harry73
D Daniel 109 skrev:
Man måste inte blockera ett körfält bara för att man kan. En period fanns det vägar med då breda körfält att man kunde köra om bilar inom körfältet.
Nej man behöver inte blockera bara för att man kan, men man behöver inte heller göra sig osynlig i vägkanten, bara för att bilister då slipper använda ratten.
Finns det inte tillräckligt utrymme, ska man inte heller signalera att det finns utrymme genom att cykla på de yttersta 10 - 20 cm asfalt som finns utanför kantlinjen. Och cyklar man med små barn, cyklar man antingen bredvid dem, eller direkt bakom dem, men då cyklar man mitt i körfältet för att skada tillräckligt mycket utrymme för barnet.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Man har skyldighet att underlätta för andra i trafiken. Att blockera är inte att underlätta.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Okej. Många tankar och åsikter och information och fakta samt en portion dumheter som postats.
1, Hur fort får man cykla egentligen?
-Tja. Bashastigheten på landet är 70 km/t och 50 i tätort. Finns det skyltar på vägen man cyklar på, eller intilliggande väg om man är på cykelbana, gäller dessa istället.
2, Enkelriktad cykelbana?
- Faktum är en cykelbana i grund fritt farbar åt bägge håll. Det krävs förordning och giltig skyltning för att upphäva det. En målad cykel visar på att det är en cykelbana och rekommenderad riktning, inte påbjuden.
3, Cyklister i vägen...
- Det finns ett förbudsmärke, och det sitter i stort sett bara på motorvägspåfarter. Observera att motorvägar upphör ibland och då kan man stöta på cyklister även om man ligger i 90 knyck. Och de har rätt att befinna sig där och bilister har skyldighet att inte köra om vårdslöst. Att hålla höger går ju lika gärna att tolka som att hålla sig i den yttre halvan av körfältet.

Extremt 1: i Göteborg har det vid flera tillfällen varit bilister som prejat av cykelklubbar från vägen...
Extremt 2: i usa har en incident prövats där en cyklist öppnat eld mot en bilist som prejat delar av hans klunga i diket. Det fanns vara nödvärn.

Summa summarum. Var inte en rövhatt. Trafikmiljö handlar om skyldigheter. Trafikanter har rätt att befinna sig på vägen.
Vänta bara tills det är kallt igen då gående har huvan uppdragen utanpå hörlurarna och en telefon som distraherar...
(mobilzombies är en gemensam fiende)
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Nissens
VidarH VidarH skrev:
Okej. Många tankar och åsikter och information och fakta samt en portion dumheter som postats.
1, Hur fort får man cykla egentligen?
-Tja. Bashastigheten på landet är 70 km/t och 50 i tätort. Finns det skyltar på vägen man cyklar på, eller intilliggande väg om man är på cykelbana, gäller dessa istället.
2, Enkelriktad cykelbana?
- Faktum är en cykelbana i grund fritt farbar åt bägge håll. Det krävs förordning och giltig skyltning för att upphäva det. En målad cykel visar på att det är en cykelbana och rekommenderad riktning, inte påbjuden.
3, Cyklister i vägen...
- Det finns ett förbudsmärke, och det sitter i stort sett bara på motorvägspåfarter. Observera att motorvägar upphör ibland och då kan man stöta på cyklister även om man ligger i 90 knyck. Och de har rätt att befinna sig där och bilister har skyldighet att inte köra om vårdslöst. Att hålla höger går ju lika gärna att tolka som att hålla sig i den yttre halvan av körfältet.

Extremt 1: i Göteborg har det vid flera tillfällen varit bilister som prejat av cykelklubbar från vägen...
Extremt 2: i usa har en incident prövats där en cyklist öppnat eld mot en bilist som prejat delar av hans klunga i diket. Det fanns vara nödvärn.

Summa summarum. Var inte en rövhatt. Trafikmiljö handlar om skyldigheter. Trafikanter har rätt att befinna sig på vägen.
Vänta bara tills det är kallt igen då gående har huvan uppdragen utanpå hörlurarna och en telefon som distraherar...
(mobilzombies är en gemensam fiende)
Haha, ja men gående har oftast trafikvett, de går inte i bredd ute i vägbanan… och finns det gångbana så minns jag inte att jag sett någon gående gått på vägbanan alls…
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Haha, ja men gående har oftast trafikvett, de går inte i bredd ute i vägbanan… och finns det gångbana så minns jag inte att jag sett någon gående gått på vägbanan alls…
Gående tar ofta ett steg rakt ut i cykelbana utan att titta bakåt först. De har verkligen INTE trafikvett
 
  • Gilla
  • Älska
maxmsm och 5 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gående tar ofta ett steg rakt ut i cykelbana utan att titta bakåt först. De har verkligen INTE trafikvett
Ok, och många cyklister har ju inte det, det har jag ju sett själv, så då förstår jag att det kan bli intressant om de möts. :crysmile:
Men i biltrafiken tycker jag att det alltid fungerar bra med gående, vissa cyklister däremot…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.