82 154 läst · 1 428 svar
82k läst
1,4k svar
Bilar som kör för nära cyklist
Det var det jag syftade på. Men det som nämndes var att skyltarna var riktade åt ett håll. Det räcker inte.
Tyvärr är det väldigt vanligt med både dålig skyltning och felaktig skyltning för cyklister.
Tyvärr är det väldigt vanligt med både dålig skyltning och felaktig skyltning för cyklister.
Renoverare
· Stockholm
· 18 214 inlägg
Symbolen i marken säger riktningen. Iaf här i Stockholm. Är det dubbelriktat så är det två symboler som pekar i varsin riktning och/eller pilar i båda riktningar. Samt mittlinjeD Daniel 109 skrev:
Just därför cyklister är ett mindre önskvärt inslag i trafiken…D Daniel 109 skrev:
varför ska cyklister slippa trafik regler men inte bilister?
Det ska de inte, men det måste ju finnas förutsättningar att följa dem också.
Renoverare
· Stockholm
· 18 214 inlägg
Du har lägre hastighet och bättre sikt samt lägre totalvikt på en cykel så du är en mindre fara än en bil som gör samma sak. Säger inte alla borde cykla mot rött för de flesta klarar inte av att sköta det snyggt.J Jeppson skrev:
Jeppson: Jag skulle vilka se den bilist som skulle acceptera att stanna och trycka på en knapp på fel sida vägen om det inte finns annan trafik.
Men jag syftar snarare på situationer där knappen saknas, eller skyltningen är fel eller saknas. Det är tyvärr på tok för vanligt.
Men jag syftar snarare på situationer där knappen saknas, eller skyltningen är fel eller saknas. Det är tyvärr på tok för vanligt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 214 inlägg
Nej man behöver inte blockera bara för att man kan, men man behöver inte heller göra sig osynlig i vägkanten, bara för att bilister då slipper använda ratten.D Daniel 109 skrev:
Finns det inte tillräckligt utrymme, ska man inte heller signalera att det finns utrymme genom att cykla på de yttersta 10 - 20 cm asfalt som finns utanför kantlinjen. Och cyklar man med små barn, cyklar man antingen bredvid dem, eller direkt bakom dem, men då cyklar man mitt i körfältet för att skada tillräckligt mycket utrymme för barnet.
Man har skyldighet att underlätta för andra i trafiken. Att blockera är inte att underlätta.
Okej. Många tankar och åsikter och information och fakta samt en portion dumheter som postats.
1, Hur fort får man cykla egentligen?
-Tja. Bashastigheten på landet är 70 km/t och 50 i tätort. Finns det skyltar på vägen man cyklar på, eller intilliggande väg om man är på cykelbana, gäller dessa istället.
2, Enkelriktad cykelbana?
- Faktum är en cykelbana i grund fritt farbar åt bägge håll. Det krävs förordning och giltig skyltning för att upphäva det. En målad cykel visar på att det är en cykelbana och rekommenderad riktning, inte påbjuden.
3, Cyklister i vägen...
- Det finns ett förbudsmärke, och det sitter i stort sett bara på motorvägspåfarter. Observera att motorvägar upphör ibland och då kan man stöta på cyklister även om man ligger i 90 knyck. Och de har rätt att befinna sig där och bilister har skyldighet att inte köra om vårdslöst. Att hålla höger går ju lika gärna att tolka som att hålla sig i den yttre halvan av körfältet.
Extremt 1: i Göteborg har det vid flera tillfällen varit bilister som prejat av cykelklubbar från vägen...
Extremt 2: i usa har en incident prövats där en cyklist öppnat eld mot en bilist som prejat delar av hans klunga i diket. Det fanns vara nödvärn.
Summa summarum. Var inte en rövhatt. Trafikmiljö handlar om skyldigheter. Trafikanter har rätt att befinna sig på vägen.
Vänta bara tills det är kallt igen då gående har huvan uppdragen utanpå hörlurarna och en telefon som distraherar...
(mobilzombies är en gemensam fiende)
1, Hur fort får man cykla egentligen?
-Tja. Bashastigheten på landet är 70 km/t och 50 i tätort. Finns det skyltar på vägen man cyklar på, eller intilliggande väg om man är på cykelbana, gäller dessa istället.
2, Enkelriktad cykelbana?
- Faktum är en cykelbana i grund fritt farbar åt bägge håll. Det krävs förordning och giltig skyltning för att upphäva det. En målad cykel visar på att det är en cykelbana och rekommenderad riktning, inte påbjuden.
3, Cyklister i vägen...
- Det finns ett förbudsmärke, och det sitter i stort sett bara på motorvägspåfarter. Observera att motorvägar upphör ibland och då kan man stöta på cyklister även om man ligger i 90 knyck. Och de har rätt att befinna sig där och bilister har skyldighet att inte köra om vårdslöst. Att hålla höger går ju lika gärna att tolka som att hålla sig i den yttre halvan av körfältet.
Extremt 1: i Göteborg har det vid flera tillfällen varit bilister som prejat av cykelklubbar från vägen...
Extremt 2: i usa har en incident prövats där en cyklist öppnat eld mot en bilist som prejat delar av hans klunga i diket. Det fanns vara nödvärn.
Summa summarum. Var inte en rövhatt. Trafikmiljö handlar om skyldigheter. Trafikanter har rätt att befinna sig på vägen.
Vänta bara tills det är kallt igen då gående har huvan uppdragen utanpå hörlurarna och en telefon som distraherar...
(mobilzombies är en gemensam fiende)
Haha, ja men gående har oftast trafikvett, de går inte i bredd ute i vägbanan… och finns det gångbana så minns jag inte att jag sett någon gående gått på vägbanan alls…VidarH skrev:Okej. Många tankar och åsikter och information och fakta samt en portion dumheter som postats.
1, Hur fort får man cykla egentligen?
-Tja. Bashastigheten på landet är 70 km/t och 50 i tätort. Finns det skyltar på vägen man cyklar på, eller intilliggande väg om man är på cykelbana, gäller dessa istället.
2, Enkelriktad cykelbana?
- Faktum är en cykelbana i grund fritt farbar åt bägge håll. Det krävs förordning och giltig skyltning för att upphäva det. En målad cykel visar på att det är en cykelbana och rekommenderad riktning, inte påbjuden.
3, Cyklister i vägen...
- Det finns ett förbudsmärke, och det sitter i stort sett bara på motorvägspåfarter. Observera att motorvägar upphör ibland och då kan man stöta på cyklister även om man ligger i 90 knyck. Och de har rätt att befinna sig där och bilister har skyldighet att inte köra om vårdslöst. Att hålla höger går ju lika gärna att tolka som att hålla sig i den yttre halvan av körfältet.
Extremt 1: i Göteborg har det vid flera tillfällen varit bilister som prejat av cykelklubbar från vägen...
Extremt 2: i usa har en incident prövats där en cyklist öppnat eld mot en bilist som prejat delar av hans klunga i diket. Det fanns vara nödvärn.
Summa summarum. Var inte en rövhatt. Trafikmiljö handlar om skyldigheter. Trafikanter har rätt att befinna sig på vägen.
Vänta bara tills det är kallt igen då gående har huvan uppdragen utanpå hörlurarna och en telefon som distraherar...
(mobilzombies är en gemensam fiende)
Renoverare
· Stockholm
· 18 214 inlägg
Ok, och många cyklister har ju inte det, det har jag ju sett själv, så då förstår jag att det kan bli intressant om de möts.AndersMalmgren skrev:
Men i biltrafiken tycker jag att det alltid fungerar bra med gående, vissa cyklister däremot…