AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag kör iof mot rött om det är fritt och riskfritt. Men många cyklister kör mot rött så att bilister eller gångtrafikanter måste stanna. Det är galet beteende.

Edit: eller de som cyklar mot färdriktningen på cykelbana och inte släpper fram de som cyklar åt rätt håll. Jag råkade ut för två Voi som gjorde just detta i bredd, fanns ingen plats för mig. Jag bara skrek ur spår! Och ökade farten :)

Edit: eller Voi raketkirurger som kör på trottoaren
Är cykelbanan enkelriktad? Det är inte du som har missuppfattat?
 
D Daniel 109 skrev:
Är cykelbanan enkelriktad? Det är inte du som har missuppfattat?
Enkelriktad ja. Det går inte missuppfatta, cykelsymbolen ska vara riktat mot dig


Edit: här i Stockholm är också de dubbelriktade nästan alltid skiljda med mittlinje utöver att den har cykelsymbol i båda riktningar
 
  • Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
Nej, jag pratade med kommunen om en liknande grej på en annan ort. En bilist skällde ut mig för att ha kört åt fel håll. För var cykelbanan byggd för enkelriktad trafik. Men sedan hade de blivit informerade (av av vägverket tror jag) om att cykelbanor inte är enkelriktade. Att skylten sitter åt ett håll betyder inte att man inte får cykla åt andra hållet. Då ska det vara skyltat enkelriktat. Det är det på vissa ställen där cykelbanor leds ut på vägar.

Så sannolikt är det du som har fel i den situationen.
 
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
engs
D Daniel 109 skrev:
Skulle du stanna vid rödljus om du måste stanna och trycks på en knapp på andrasidan vägen? Alternativt inte ha en aning om trafikljuset detekterat fordonet.
Då hoppar man av cykeln och leder den på övergångsstället, om sådant finns.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
I verkligheten är de ofta enkelriktade på exempelvis broar och där de går som en fil på vägar.

Att köra mot färdriktningen där vore dumt och farligt, hur rättshaveristisk man än är.
 
Ja, en cykelfil på vägen är en annan sak. Nu pratade jag om cykelbanor.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Som vanligt bryr du dig mer om att ha rätt än att bli förstådd.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Då hoppar man av cykeln och leder den på övergångsstället, om sådant finns.
Hur skulle du göra om samma infrastruktur gällde för bilar. Jag tror att regelefterlevnaden skulle bli extremt dålig. Insändare i tidningen dagligen mm. Men cyklister ska i stället gå?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag pratade med kommunen om en liknande grej på en annan ort. En bilist skällde ut mig för att ha kört åt fel håll. För var cykelbanan byggd för enkelriktad trafik. Men sedan hade de blivit informerade (av av vägverket tror jag) om att cykelbanor inte är enkelriktade. Att skylten sitter åt ett håll betyder inte att man inte får cykla åt andra hållet. Då ska det vara skyltat enkelriktat. Det är det på vissa ställen där cykelbanor leds ut på vägar.

Så sannolikt är det du som har fel i den situationen.
Här är cykelbanan mitt emot min lgh, motsvarande bana på min sida i andra färdriktningen.

Cykelbana med cykelsymbol på marken och byggsäckar vid sidan av banan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
engs
D Daniel 109 skrev:
Hur skulle du göra om samma infrastruktur gällde för bilar. Jag tror att regelefterlevnaden skulle bli extremt dålig. Insändare i tidningen dagligen mm. Men cyklister ska i stället gå?
Jag gör så, eller gjorde, inte så många rödljus där jag cyklar numera.

Om det är fel på rödljuset så en bil väntar +5min på grönt så lär den också börja smyga ut vid lucka till slut, ja. Ser väl att en cyklist också kan göra det om det inte finns ett övergångsställe lämpligt till. Det är en helt annan sak mot att regelbundet köra mot rött dock.

Bilen har dock inte heller något direkt alternativ, dvs kunna leda fordonet över lätt o smidigt på övergångsstället....
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag pratade med kommunen om en liknande grej på en annan ort. En bilist skällde ut mig för att ha kört åt fel håll. För var cykelbanan byggd för enkelriktad trafik. Men sedan hade de blivit informerade (av av vägverket tror jag) om att cykelbanor inte är enkelriktade. Att skylten sitter åt ett håll betyder inte att man inte får cykla åt andra hållet. Då ska det vara skyltat enkelriktat. Det är det på vissa ställen där cykelbanor leds ut på vägar.

Så sannolikt är det du som har fel i den situationen.
D Daniel 109 skrev:
Ja, en cykelfil på vägen är en annan sak. Nu pratade jag om cykelbanor.
Cykelbanor kan visst göras enkelriktade genom lokala trafikföreskrifter. Inte så ovanligt längre heller.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
engs engs skrev:
Jag gör så, eller gjorde, inte så många rödljus där jag cyklar numera.

Om det är fel på rödljuset så en bil väntar +5min på grönt så lär den också börja smyga ut vid lucka till slut, ja. Ser väl att en cyklist också kan göra det om det inte finns ett övergångsställe lämpligt till. Det är en helt annan sak mot att regelbundet köra mot rött dock.

Bilen har dock inte heller något direkt alternativ, dvs kunna leda fordonet över lätt o smidigt på övergångsstället....
Skulle du vänta 5min om det hände ofta?
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
Cykelbanor kan visst göras enkelriktade genom lokala trafikföreskrifter. Inte så ovanligt längre heller.
Då ska de skyltas som enkelriktade. Man kan dessutom inte hitta på vad som helst i sina föreskrifter.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då ska de skyltas som enkelriktade. Man kan dessutom inte hitta på vad som helst i sina föreskrifter.
Men i det här specifika fallet vet du ju inte om cykelbanan var skyltad eller inte. Så vad handlar det här lilla utbrottet om? Den behöver för övrigt inte alls vara skyltad som enkelriktad; det räcker att det finns en förbudsskylt på andra sidan.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
engs
D Daniel 109 skrev:
Skulle du vänta 5min om det hände ofta?
Jag skulle lära mig vilka ljus som inte reagerade på cykel och ej vänta på dessa, det har du helt rätt i. Tror inte jag skulle vänta fulla +5min på cykel heller ärligt talat, men en normal 4-korsnings ljus + lite bonus vad det nu skulle vara. Beror på om vägen man lämnar är liten och ska in på en stor osv. då får man ofta lite längre mellan grönt.

Men jag skulle fortfarande ta övergångsstället och leda cykeln där det finns så på korsande gata.

Med bil är man ju lite mer i vägen om det är knas så då har jag mer tålamod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.