Sanjoh skrev:
Känner mig inte som en brottsling ännu, framförallt för att jag faktiskt saknar uppsåt, men det var ju klantigt att inte säga till innan jag röjde upp.
Nja, detta stämmer väl inte riktigt. Du fällde väl inte trädet av misstag? Att du inte visste att du (eventuellt) begick en olaglig handling innebär inte att uppsåt saknas, ditt uppsåt var ju faktiskt att fälla trädet.

Därmed inte sagt att något brott är begånget, eller att du kommer att få någon form av straff. Det har jag inga synpunkter kring. Jag menar bara att begreppet "uppsåt" ser ut att ha missförståtts, vilket är ganska vanligt.
 
harry73
Om det nu var stormen som fällde trädet saknar TS absolut uppsåt
 
  • Gilla
Ingper och 2 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Om det nu var stormen som fällde trädet saknar TS absolut uppsåt
Om uppröjningen är en brottslig handling så har stormen inget med uppsåtet att göra. Men det känns som den hypotetiska diskussionen dras onödigt långt nu, jag tänkte bara klargöra lite kring begreppet uppsåt.
 
MartinP666. Dina inlägg tillför absolut inget av värde till min fråga. Dessutom så är din utläggning om uppsåt hel felaktig. Jag hade inget uppsåt att fälla trädet, det var redan fällt. Mitt uppsåt och mitt agerande var att röja upp kring det fällda trädet, vilket även inkluderade att fixa till stubben. Huruvida det är fel eller ej ska nu utredas.

Jag uppskattar alla som tagit sig tid och kraft att inte bara uttrycka sig kring frågeställningen, vissa har ju till och med fördjupat sig i själva lagen, tack.

Kommunen har gett besked att jag ska återkomma med mitt yttrande om vad som ligger bakom ett eventuellt trädfällande utan marklov. Vilket jag avser att göra, med hjälp av den input jag fått här.

Med det önskar jag alla en trevlig höst, jag kommer att återkomma med hur det går efterhand.
 
  • Gilla
Ulric och 4 till
  • Laddar…
Sanjoh skrev:
MartinP666. Dina inlägg tillför absolut inget av värde till min fråga. Dessutom så är din utläggning om uppsåt hel felaktig. Jag hade inget uppsåt att fälla trädet, det var redan fällt. Mitt uppsåt och mitt agerande var att röja upp kring det fällda trädet, vilket även inkluderade att fixa till stubben. Huruvida det är fel eller ej ska nu utredas.
Förlåt då :(

Jag anser dock att det jag skrev är helt korrekt, jag tror vi missförstår varann på något sätt. Men vi släpper det, det var inte meningen att förstöra din tråd.
 
Tack. Vi låter den diskussionen utvecklas i en separat tråd, en som inte gör mig irriterad och grinig bara jag tänker på det...som den här frågeställningen tyvärr gör. :)
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Men det är väl en eventuell fällning som är brottslig? Och TS har inte gjort nån fällning, TS har sågat upp ett träd som fällts av vinden.

Ponera att nån smyger in på min tomt mitt i natten och sågar ner ett träd så det faller över grannens tomt. Nästa dag går jag ut och röjer bort trädet från grannens tomt. Är det jag eller typen som smög in på min tomt som gjorde den otillåtna fällningen?
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
Om det krävs tillstånd att fälla träd, krävs det då även tillstånd att plantera träd ?!?!?
( inom tättbebyggt område jadajada)
Det nyplanterade trädet kommer med tiden att förändra landskapsbilden, vilket väl var orsaken till varför det krävdes lov för fällning. Det förändrar landskapsbilden.
 
http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/marklov/

Visst är det sant att ett planterat träd kan förändra landskapsbilden, men det sker inte omgående och är inte oåterkalleligt. Ett fällt träd går inte att ersätta enkelt, men ett träd som börjar bli för stort kan fällas eller beskäras.

Min uppfattning är att det krävs bygg/marklov för att göra förändringar som inte är enkla att återställa.
 
Jodå, kommunen räknade också ut vinkeln. Hålet skall vara 10 meter från tomtgränsen vid halva borrdjupet. Vinkeln var 1,46 grader, vilket gjorde att borraren gav riggen en lite hårdare spark åt sidan. Sen hör det till saken att ju djupare du borrar desto mer vertikalt går borren, det kallas gravitation.
regeln har kommit till för att man skall ha 20 meter mellan hålen i tätbebyggda områden.
 
Ja, helst skulle man väl borra rakt ner mitt under huset (eller mitt på tomten) för att ha maximalt avstånd till alla grannar, men det är ju bara genomförbart vid nybygge:)

Så gradhål in mot huset är väl det vanligaste skulle jag gissa.
 
Tja, det spelar väl ingen roll egentligen om man borrar rakt eller efter en spark på riggen. I mitt fall var det ett äppelträd eller terrassen, eller gräva långt så det blev lite snett hål.
 
Bäste Lars_52 och Nerre, ni är i fel tråd !
den här tråden handlar om tillstånd för att fälla träd, inte energibrunnar.
 
  • Gilla
Sanjoh
  • Laddar…
Jo, jag vet. Kanske inte bara om träd, kanske mer om folk runt omkring. Sen kanske det spann iväg på ett annat spår.
 
Sanjoh skrev:
Undrar nu över bevisbördan kring detta, någon här på detta eminenta forum som har erfarenhet av denna typ av diskussioner med kommunen, samt även hur man kan åldersbestämma en stubbe...
Man kan åldersbestämma en stubbe genom att studera årsringarna. Om dina två stubbar är av samma sort så skall du kunna hitta vilka årsringar som representerar samma år genom att titta på avstånd och bredd på dessa. Den yttersta ringen är året då trädet fällts, så om man identifierar en gemensam sekvens och räknar antal ringar utanför denna sekvens så ser man hur många år det var mellan de båda träden fälldes.

Metoden kan användas för att åldersbestämma flera hundra år gamla timmerstockar om man har byggt upp en referensdatabas.

Dock tycker jag det känns det långsökt att du verkligen behöver bevisa detta i det här fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.