Peter_K skrev:
Har aldrig hört talas om att det krävs tillstånd att ner träd på sin egen tomt.
Har sågat ner 6-7 träd, hoppas ingen anmäler det 😐
Jag fick också lära mig det i dag. Det är så j-la dumt så det gränsar till det otroliga :banghead:
Fast man börjar mer och mer förstå vad skattepengar går till.

Undrar om kommuner betalar allt besvär och självrisk om dom trillar på huset också?
 
  • Gilla
Bygger i betong
  • Laddar…
haavard skrev:
Men om kommunen anser att marklov behövs och TS söker lov i efterhand innebär det nästan per automatik att sanktionsavgift kommer att tas ut.
Bygsanktionsavgift tas ut av den fastighetsägare som utfört det olovliga, inte av den som äger fastigheten när det upptäcks.
 
harry73 skrev:
Jag är ingen advokat, men i 11 kap finns följande paragraf

Lovförelägganden
17 § Om en åtgärd som kräver bygglov, rivningslov eller marklov har vidtagits utan lov, ska byggnadsnämnden i ett föreläggande ge fastighetens eller byggnadsverkets ägare tillfälle att inom en viss tid ansöka om lov, om det är sannolikt att lov kan ges för åtgärden (lovföreläggande).


Jag skulle svara något i stil med att du inte visste att det krävs marklov för träd som fälls av stormen och att borttagandet av trädet var brådskande eftersom trädet låg till stor del på grannens tomt.
Men betyder det verkligen att man som regel måste ha marklov för att fälla/avverka på egen tomt ?

Vad jag kunnat hitta KAN kommun i detaljplanen ange att vissa träd /område inte får avverkas utan marklov. Dvs att det är undantaget och ej regeln.

Någon som verkligen vet hur det ligger till?
 
H
Robin Wahlman skrev:
Men betyder det verkligen att man som regel måste ha marklov för att fälla/avverka på egen tomt ?

Vad jag kunnat hitta KAN kommun i detaljplanen ange att vissa träd /område inte får avverkas utan marklov. Dvs att det är undantaget och ej regeln.

Någon som verkligen vet hur det ligger till?
De sa till mig att träd som har en diameter av 50 cm, 1,4 m uppe från backen måste man ha lov från kommunen att fälla på egen tomt i tätbebyggt område.
Kosta ca 4000 om jag minns rätt för att ansöka om lov.
 
Karl_Pedal skrev:
Bygsanktionsavgift tas ut av den fastighetsägare som utfört det olovliga, inte av den som äger fastigheten när det upptäcks.
TS har tagit det ena trädet själv. Det finns alltså en teoretisk risk att han måste betala för det.
 
Men gäller det även ett stormfällt träd som man röjer upp? Låter ju helt befängt isåfall.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Robin Wahlman skrev:
Vad jag kunnat hitta KAN kommun i detaljplanen ange att vissa träd /område inte får avverkas utan marklov. Dvs att det är undantaget och ej regeln.

Någon som verkligen vet hur det ligger till?
Så är det.
Jag har läst 200 (?) detaljplaner och hittat bestämmelsen i 1 av dem.
Andra kommuner kan ju iofs ha det mer som regel än undantag - vad vet jag.
 
harry73
Robin Wahlman skrev:
Men betyder det verkligen att man som regel måste ha marklov för att fälla/avverka på egen tomt ?

Vad jag kunnat hitta KAN kommun i detaljplanen ange att vissa träd /område inte får avverkas utan marklov. Dvs att det är undantaget och ej regeln.

Någon som verkligen vet hur det ligger till?
Jag vet att man i Vellinge behöver lov för i princip alla träd, men inte i många andra kommuner. Men eftersom i ts falll kommunen gick vidare med anmälan misstänker jag att ts behöver lov för att fälla träd
 
hangun skrev:
För kännedom kan man anmäla vad som helst egentligen. Tex. att små gröna män från mars landar här...
För flera år sedan anmälde någon en villaägare i vår kommun, för att han lät hunden stå bunden utanför huset!

När Johnny hämtade posten i slutet av förra veckan och öppnade ett brev från Halmstads kommun fick han en smärre chock. Någon hade anmält honom för djurplågeri. En djurskyddsinspektör hade sökt familjen och dessutom varit ute vid villan och sett hunden. Villaägaren ringde till inspektören och sa:
– Den hunden kommer ingenstans. Det är en porslinshund.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11029870.ab
 
  • Gilla
Ulric och 6 till
  • Laddar…
Hallerudsbo skrev:
De sa till mig att träd som har en diameter av 50 cm, 1,4 m uppe från backen måste man ha lov från kommunen att fälla på egen tomt i tätbebyggt område.
Kosta ca 4000 om jag minns rätt för att ansöka om lov.
Varför i hela fridens namn måste man ha lov om detta? Kan inte i min vildaste fantasi se rimligheten i detta. Och vad är konsekvenserna? Man börjar ju undra med tanke på att det här och var i landet uppförs mindre byar utan vare sig bygglov eller annat till synes helt utan konsekvenser. Att såga ner ett träd på ens egen mark utan att ansöka om "tillstånd" känns helt riskfritt i sammanhanget.

Tyvärr verkar det vara så mer och mer att de som sköter sig straffas och de som inte bryr sig går fria... tråkigt.

Bara stå på dig, så får vi hoppas att kommunen tar tag i lite riktiga problem istället...

/S
 
  • Gilla
balloo
  • Laddar…
En sak slog mig ... Är TS nyinflyttad i kommunen?

När jag flyttade till min nuvarande kommun för nio år sedan var det precis som att kommunen bestämde sig för att punktmarkera mig. Det gjordes oanmälda inspektioner i stallet, det krävdes in besiktningsprotokoll på någon cistern (jag vet än i dag inte vilken cistern det avsåg, och har inte heller fått svar på det) och gnälldes på avlopp och gud-vet-vad.
I ett halvår, sedan blev det lugnt och har varit så sedan dess. Jag fick intrycket att kommunen inte gillade utsocknes och ville stämma i bäcken. När de insett att jag inte hade några skumma saker för mig la de ner. Några år senare skulle jag lägga nytt avlopp och frågade kommunen hur de ville ha det dokumenterat och om de ville komma ut och titta. Då var det inte alls så angeläget längre.

Lite som en magister vi hade i högstadiet, han gapade och skrek så fradgan sprutade, slog av pekpinnar och hade sig. Första veckorna, tills han satt sig i respekt. När alla visste att han var alfahanen blev det lugnt och städat i klassen, och han är den bästa lärare jag haft.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Kommunala tjänstemän som har tid att åka ut och kolla på en stubbe har för mycket tid. Dags att ta ett snack med politikerna och föreslå lite osthyvling av stadsbyggnadskontorets budget.
 
  • Gilla
Ulric och 7 till
  • Laddar…
Det är nog lite olika var man bor, även inom kommunen. Jag bor tex angränsande en park och för mig var det naturligt att kolla på kommunens hemsida innan jag fällde en tall för några år sedan.
Tycker väl egentligen inte att det är konstigare än att man inte får måla sitt hus i precis vilken färg man vill.

Vad gäller TS problem, så är jag tämligen övertygad om att det löser sig när det förklaras för kommunen.
 
Många människor har problem, hade själv en granne som stormade in och stegade upp hur nära allmänningen jag borrat mitt bergvärmehål, 8 meter kom han fram till och det skulle var 10 meter, enligt reglerna till nästa tomtgräns. Nu var det ju så för allmänningen mellan våra tomter var 2 meter plus att jag borrat i vinkel som man kan göra om man vill flytta hålet några meter för att nå de 10 för säkerhets skull.
 
D
Lars_52 skrev:
...det skulle var 10 meter, enligt reglerna till nästa tomtgräns.
...plus att jag borrat i vinkel som man kan göra om man vill flytta hålet några meter för att nå de 10 för säkerhets skull.
Jag tror inte man kan grada (vinkla) hålet för att uppfylla några avståndsregler. Jag tror avståndet räknas på närmaste del av hålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.