Kallebo skrev:
Bor du utanför planlagt område får du såga precis hur du vill. Inom detaljplanerade områden kan kommunen vilja ha något att säga till om ifall trädfällningen förändrar landskapsbilden.
Aha, tack för förklaringen. Då kan jag sova lugnt. :)
 
D
Sanjoh skrev:
Det är kommunen som bett mig att yttra mig avseende olovligt byggande enl 11 kap plan- och bygglagen.
Då måste detta definitivt hamna inom kap-lagen då??? ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
harry73
Sanjoh skrev:
Känner mig inte som en brottsling ännu, framförallt för att jag faktiskt saknar uppsåt, men det var ju klantigt att inte säga till innan jag röjde upp.

Det är kommunen som bett mig att yttra mig avseende olovligt byggande enl 11 kap plan- och bygglagen. Vad det betyder vet jag inte riktigt. Har sökt kommunen men når bara en telefonsvarare.
Jag är ingen advokat, men i 11 kap finns följande paragraf

Lovförelägganden
17 § Om en åtgärd som kräver bygglov, rivningslov eller marklov har vidtagits utan lov, ska byggnadsnämnden i ett föreläggande ge fastighetens eller byggnadsverkets ägare tillfälle att inom en viss tid ansöka om lov, om det är sannolikt att lov kan ges för åtgärden (lovföreläggande).


Jag skulle svara något i stil med att du inte visste att det krävs marklov för träd som fälls av stormen och att borttagandet av trädet var brådskande eftersom trädet låg till stor del på grannens tomt.
Om kommunen anser att det i alla fall behövs marklov, att du då såklart är beredd att ansöka om marklov i efterhand.
Angående det andra trädet kan du skriva att du inte har fällt trädet, ok på äldre bilder inte har hittat tecken på att trädet fanns där de senaste år, och att du därför misstänker att det handlar om en gammal stormfälld stubbe som förre fastighetsägare sågade ner senast i samband med försäljningen för 4 år sen
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Jag kan inte tänka mig att det är ett problem med att städa upp ett stormfällt träd. Liksom, vad är alternativet? Låta det ligga kvar? Snacka med kommunen först, jag är nästan 100% säker på att hela problemet försvinner då.

DIY_freak skrev:
Då måste detta definitivt hamna inom kap-lagen då??? ;)
Om någon såg honom och går till roten av problemet, så får han väl packa ihop rubb och stubb och fly till Kapstaden, genom att förklä sig till en kapten på en bark, så att han inte fastnar i polisens fälla, för gör han det så barkar det käpprätt åt helvete.

Det var alla dåliga ordvitsar jag kunde kläcka nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sister ray och 8 till
  • Laddar…
Jag tror min själ att göteborgarna har kapat tråden...:rolleyes:
 
Tack för era synpunkter och tankar, känns skönt att ni är flera som uttrycker det jag själv tror. Initialt kände jag mig som en stor rättshaverist som inte följer lager och förordningar, och just att nån anonymt anklagar mig gör det svårare att ta till sig.

Just nu är jag nog mest förbannad för att det fick ta så mycket energi. Dock är det ju inte avklarat än, fortfarande inget svar hos kommunen. Återkommer.
 
Tog du något foto på trädet när det låg ned, innan du kapade upp det? En sådan bild skulle nog göra nytta. Eller kan grannen vittna om att trädet låg på hans tomt?
 
För kännedom kan man anmäla vad som helst egentligen. Tex. att små gröna män från mars landar här...

När en anmälan sedan landar på en tjänstemans bord så är denne van vid att granska anmälningar och är troligen van med folks galna påhitt. När denne läser denna anmälan så kan det helt enkelt sluta med att denne lägger den här anmälan åt sidan (papperskorgen). Myndigheter tar bara tag i saker som är av sådan art att det är värt den energi det går åt att utreda. Det ska stå i proportion och ofta finnas ett särskilt samhällsintresse.

Att en anonym person gör en anmälan om "ditten o datten" är långt ifrån att du ens får en fråga om denna sak

Folk överdriver ofta känslan av att vara "anmäld". Har man inte gjort något fel så får folk anmäla hur mycket dom vill, spelar liksom ingen roll. Jag kan anmäla postgubben för att min post hamnar upponer i brevlådan. Ingen bryr sig

Så du vet..
 
Hemmakatten
Hade en granne som hade nåt agg mot oss. När grannen flyttade anmälde hon till kommunen att vår infiltrationsanläggning luktade och anmälde till en samfällighet att vi fällde träd på deras mark.

Kommunens inspektör råkade jag se när hon var här och kunde prata med henne och hon upptäckte såklart inte något fel på vår 5-6år gamla anläggning. Trots det fick vi ett brev med allvarlig uppmaning att hålla koll på anläggningen samt att kommunen skulle återkomma ett halvår. Hörde aldrig av kommunen nån mer gång och tror inte de varit här heller.

Samfälligheten skickade ut sin markansvarige som kom och var ganska upprörd i början och pekade på ett antal stubbar. Jo, vi hade fällt träden. Vad många inte vet är att vårt stängsel inte står i fastighetsgränsen utan x antal meter in. Ett par stubbar hittade dock gubben som stod på samfällighetens mark och det var ett par gamla träd som hade rasat i nån storm och som hängde över stängslet. När vi visade på att stubbarna var helt genomruttna blev gubben lugnare, (Vi hade inte heller tagit något foto innan) och muttrade lite om att det var ju snyggt röjt och allt ris var borta.

Ja, så kan det gå om man har en sur granne (och ändå har vi bara några stycken).
 
Utan att göra anspråk på att vara en ny Freud så har jag en egen psykoanalytisk förklaring...

Många har för lite riktiga bekymmer i kombination med gott om tid. Det förklara säkert hälften av alla anmälningar av detta slag... och lappar i tvättstugan också för den delen.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
harry73 skrev:
Jag skulle svara något i stil med att du inte visste att det krävs marklov för träd som fälls av stormen och att borttagandet av trädet var brådskande eftersom trädet låg till stor del på grannens tomt.
Om kommunen anser att det i alla fall behövs marklov, att du då såklart är beredd att ansöka om marklov i efterhand.
Men om kommunen anser att marklov behövs och TS söker lov i efterhand innebär det nästan per automatik att sanktionsavgift kommer att tas ut.
 
hangun skrev:
När en anmälan sedan landar på en tjänstemans bord så är denne van vid att granska anmälningar och är troligen van med folks galna påhitt. När denne läser denna anmälan så kan det helt enkelt sluta med att denne lägger den här anmälan åt sidan (papperskorgen). Myndigheter tar bara tag i saker som är av sådan art att det är värt den energi det går åt att utreda. Det ska stå i proportion och ofta finnas ett särskilt samhällsintresse.
Så enkelt är det inte. Om tjänstemannen kommer fram till att det inte går att sätta dit den anmälde måste det tas ett avskrivningsbeslut. Då får anmälaren en möjlighet att överklaga. Om det som här är en anonym anmälan är det ingen som får kopia på beslutet och heller ingen som kan överklaga.
 
harry73
haavard skrev:
Men om kommunen anser att marklov behövs och TS söker lov i efterhand innebär det nästan per automatik att sanktionsavgift kommer att tas ut.
Men det betyder också att det finns ett beslut man kan överklaga. Sedan vet kommunen lika väl so du och jagatt stormen inte behöver marklov/bygglov för att fälla ett träd, och att städa undan efter en storm är inte heller lovpliktig, och skulle kommunen ändå anse att så är fallet, då får man önska dom lycka till. Men om jag uppfattar ts rätt, då handlar det nu framförallt om den andra stubben, och i mitt svarsförslag nekar ts att han visste att trädet fanns och att det är mycket möjligt att förra ägaren bara sågade av stubben, så brottet kan vara mycket äldre än det ser ut pga en relativ nysågad yta
 
Det är till och med så att om ett träd som fallit i en storm utgör en risk så är man skyldig att åtgärda (ta bort faran skyndsamt) det. Man kan dra en parallell till att om ett hus brunnit ner och utgör en fara så får det rivas UTAN att rivningslov söks först, vilket normalt krävs.
 
P
Har aldrig hört talas om att det krävs tillstånd att ta ner träd på sin egen tomt.
Har sågat ner 6-7 träd, hoppas ingen anmäler det 😐
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.