Är det normalt att hantverkare tar full timdebitering för den tid dom sitter i bil på väg till arbet

  • Ja

    515 Röster 72,6%
  • Nej

    194 Röster 27,4%
  • Antal röster
    709
boschkenta boschkenta skrev:
Jag hade två VVS-killar som satt i bilkö pga olycka i 3h och det hamnade på fakturan... blev ett dyrt jobb.
Där får man ju vara lite smidig och inte sätta det på kunden, speciellt inte på ett litet jobb.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Resor till och från arbetet gör de flesta människor på sin fritid. Det är lite lustigt att just hantverkare ska ha timpeng för sina resor till kunden speciellt om hantverkaren skall vara på samma plats under flera dagar. Sen förstår jag att om hantverkare besöker flera kunder per dag att man måste ta betalt för restiden.
Till och från sin huvudarbetsplats ja - dvs kontoret- men därifrån är det ju arbetstid.
Och då kan man i vissa fall få tillåtelse att åka direkt istället om man inte tar mer tid på sig på det sättet
 
H HEM2121 skrev:
Resor till och från arbetet gör de flesta människor på sin fritid. Det är lite lustigt att just hantverkare ska ha timpeng för sina resor till kunden speciellt om hantverkaren skall vara på samma plats under flera dagar. Sen förstår jag att om hantverkare besöker flera kunder per dag att man måste ta betalt för restiden.
Inte det minsta lustigt. Hantverkare har ju en arbetsplats där dom är anställda, dvs den fysiska platsen för företaget, och sedan en annan plats där dom utför jobbet. Säg att en snickare börjar kl 7, då ska han infinna sig på företaget där han är anställd kl 7, och dit har han ju fått åka på sin fritid. Efter kl 7 åker han till platsen där arbetet ska utföras, och då ska han ju ha betalt för den restiden. Sen kan man ju avtala bort den biten att han åker till företaget om han inte behöver, men då utgår han ju från hemmet och då börjar arbetstiden ticka när han åker hemifrån. Svårare än så är det inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
boschkenta boschkenta skrev:
Jag hade två VVS-killar som satt i bilkö pga olycka i 3h och det hamnade på fakturan... blev ett dyrt jobb.
Den saken är dock lite väl fräck att belasta kunden för. Jag hade aldrig kommit på tanke att ta extra betalt för det. Möjligtvis hade jag kunna acceptera att dela den extra kostnaden, om jag hade varit kunden.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Resor till och från arbetet gör de flesta människor på sin fritid. Det är lite lustigt att just hantverkare ska ha timpeng för sina resor till kunden speciellt om hantverkaren skall vara på samma plats under flera dagar. Sen förstår jag att om hantverkare besöker flera kunder per dag att man måste ta betalt för restiden.
Feltänk.

Resa till sitt kontor betalar alla själv. Resa till kund betalar kunden, men i vissa fall (tex i IT-svängen) brukar man inte ta betalt för lokala resor vid längre uppdrag. Vid kortare uppdrag måste man ta betalt för resorna lokalt eller ha en kraftigt höjd timpenning eftersom resorna blir en stor del av debiterbar tid under en dag.
 
  • Gilla
dilemma och 5 till
  • Laddar…
H
MathiasS MathiasS skrev:
Feltänk.

Resa till sitt kontor betalar alla själv. Resa till kund betalar kunden, men i vissa fall (tex i IT-svängen) brukar man inte ta betalt för lokala resor vid längre uppdrag. Vid kortare uppdrag måste man ta betalt för resorna lokalt eller ha en kraftigt höjd timpenning eftersom resorna blir en stor del av debiterbar tid under en dag.
Jag har en son som är IT expert så jag har lite koll hur de debiterar vid kortare och längre uppdrag. Sen är ju deras timdebitering mångdubbel än en hantverkare iochförsig om man är IT expert.
 
H
MathiasS MathiasS skrev:
Feltänk.

Resa till sitt kontor betalar alla själv. Resa till kund betalar kunden, men i vissa fall (tex i IT-svängen) brukar man inte ta betalt för lokala resor vid längre uppdrag. Vid kortare uppdrag måste man ta betalt för resorna lokalt eller ha en kraftigt höjd timpenning eftersom resorna blir en stor del av debiterbar tid under en dag.
Nu trampade man på en öm tå😆
Summan av de hela, man förhandlar beroende på uppdragets längd och vad som skall göras.
 
H HEM2121 skrev:
Jag har en son som är IT expert så jag har lite koll hur de debiterar vid kortare och längre uppdrag. Sen är ju deras timdebitering mångdubbel än en hantverkare iochförsig om man är IT expert.
Och jag säljer "it-experter" sedan 25 år så jag känner mig också rätt bekant med principerna.
 
  • Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Nu trampade man på en öm tå😆
Summan av de hela, man förhandlar beroende på uppdragets längd och vad som skall göras.
Nej, inte mina tår iallafall. Du hade bara fel. Och du satte ord på ett vanligt missförstånd. Att du och jag inte får betalt när vi åker till kontoret är inte samma sak som att hantverkaren får eller inte får betalt när han åker till kund.
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
För mindre arbeten ja

För större jobb så är det en diskussions fråga tycker jag.. Vill en firma som ligger lite längre bort ha jobbet så tänker inte jag betala för deras personals restid.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Nu trampade man på en öm tå😆
Summan av de hela, man förhandlar beroende på uppdragets längd och vad som skall göras.
Skatteverket regler är solklara (som vanligt?). Resor från hemmet till tjänstestället, arbetsresor, görs på fritiden och är avdragsgilla. Övriga jobbrelaterade resor är tjänsteresor som arbetsgivaren (och i slutändan kunden) betalar för.

"Tjänsteställe" definieras så här:
"En anställd kan bara ha ett tjänsteställe hos en och samma arbetsgivare. Huvudregeln är att en anställd har sitt tjänsteställe där huvuddelen av arbetet utförs."

Så är du IT-konsult på heltidsuppdrag hos en kund, eller hantverkare som jobbar heltid på ett större bygge så räknas resan dit som arbetsresa. Har du istället flera kortare uppdrag så är det resan till din arbetsgivares kontor eller liknande som är arbetsresan. Resan till kunden blir tjänsteresa.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Det är normalt. Traditionen är att all tid som inte är fritid hemma med familjen ska på något fördelas ut på de kunder som hantverkaren för tillfället arbetar hos. Enligt devisen "vem annars ska betala för...".

Detta kompenseras med låga timpriser.
Vilka låga timpriser?
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Och jag säljer "it-experter" sedan 25 år så jag känner mig också rätt bekant med principerna.
Och jag säljer "sådana som säljer it-experter"
Så jag har ännu bättre koll😅
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Skatteverket regler är solklara (som vanligt?). Resor från hemmet till tjänstestället, arbetsresor, görs på fritiden och är avdragsgilla. Övriga jobbrelaterade resor är tjänsteresor som arbetsgivaren (och i slutändan kunden) betalar för.

"Tjänsteställe" definieras så här:
"En anställd kan bara ha ett tjänsteställe hos en och samma arbetsgivare. Huvudregeln är att en anställd har sitt tjänsteställe där huvuddelen av arbetet utförs."

Så är du IT-konsult på heltidsuppdrag hos en kund, eller hantverkare som jobbar heltid på ett större bygge så räknas resan dit som arbetsresa. Har du istället flera kortare uppdrag så är det resan till din arbetsgivares kontor eller liknande som är arbetsresan. Resan till kunden blir tjänsteresa.
Ett tilläg inom bygg har dom milersättning ifrån arbetsgivaren istället för att göra avdrag på deklarationen..gäller dom som har kollektivavtal då förstås…
Annars bra beskrivet😉
 
  • Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
Grejen är att alla är arga för att hantverkare får betalt för bilresan till jobbet men typ ingen är arg för att massa pappersvändare på kommun/landsting/myndigheter sitter och slösurfar i timmar på arbetstid.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Haukur Fridriksson och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.