Är det normalt att hantverkare tar full timdebitering för den tid dom sitter i bil på väg till arbet

  • Ja

    515 Röster 72,6%
  • Nej

    194 Röster 27,4%
  • Antal röster
    709
hsd
Bil / restid från firman till kund de får kunden betala
Restid från hemmet ska hantverkare stå för
 
hsd hsd skrev:
Bil / restid från firman till kund de får kunden betala
Restid från hemmet ska hantverkare stå för
Beror ju på om hen utgår från firman eller hemifrån!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Beror på bransch och typ av jobb. VVS och El-servicejobb brukar nog ta betalt för "framkörning", men det är ju korta jobb.

Längre jobb, även VVS och el, skulle jag aldrig sluta avtal med, om de krävde betalt för att åka mellan hemmet och jobbet.

Men lita INTE på försynen, avtala villkoren och dokumentera avtalet. t.ex. med ett bekräftande mail INNAN jobbet börjar.

Hade ett företag i höstas som debiterade "servicebil" när de hämtade material som hantverkarna saknade. Normalt tycker jag nog. Men bara när de verkligen hämtat varor enligt ök.
 
V view99 skrev:
Hej!
Är det normalt att hantverkare tar full timdebitering för den tid dom sitter i bil på väg till arbetsplatsen? I mitt fall gäller det arbete på löpande räkning till normal sedvanlig timdebitering.

MVH
Gunnar
Självklart. Gör jobbet själv annars. Hantverkare har 8h debiterbar tid. Det är den som är lönegrundande. I annat fall går företaget inte ihop.
Beställ inte om du inte har råd.
Enkelt va?
Eller vem ska arbeta gratis år dig tänker du?
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om man ska till 5 kunder samma dag då? Ska man fortfarande transportera sig på fritiden?
Hur länge brukar du sitta i bilen under 1 dag om du har 5 kunder och jobbar 8h? För nä, mycket längre än kl 16 brukar dom inte jobba, sticker gärna runt kl 15 och då antar jag att man lägger sista timmen på körtiden hem. Blir ju rätt tokigt.
 
R Rejäl skrev:
Utveckla gärna hur menar du?
Vi måste vara på arbetsplatsen innan kl 06:45, då startar jobbet ute, detta gäller snickare, maskinförare eller vad du nu sysslar med som anställd på företaget. Vi får inte betalt för någon tid i bilen till bygget. Så rimligen borde du som hantverkare vara på plats hos mig kl 0700 eller avtalad tid och det är då arbetet ditt börjar, tiden det tar att ta sig till mig ska jag inte betala.
 
R
G Ganescha skrev:
Vi måste vara på arbetsplatsen innan kl 06:45, då startar jobbet ute, detta gäller snickare, maskinförare eller vad du nu sysslar med som anställd på företaget. Vi får inte betalt för någon tid i bilen till bygget. Så rimligen borde du som hantverkare vara på plats hos mig kl 0700 eller avtalad tid och det är då arbetet ditt börjar, tiden det tar att ta sig till mig ska jag inte betala.
Det du beskriver är ett större bygge, som dessutom inte är ett konsument jobb i de allra flesta fall…
Större byggen är arbetstiden 06:45-16:00 det har med dom tre rasterna på 1 timme o en kvart o göra..
Om man har en servicebil och gör mindre flera jobb under dagen så utgår man ifrån firman och då tar man betalt ifrån kl 07:00 om det är då man åker ut till kund…
De flesta mindre företag jobbar 07:00-16:00.
Självklart kan man vara ute hos kund kl 07:00 ifall kunden önskar men då börjar den debiterbara tiden när man åker ifrån firman..
 
Redigerat:
Fairlane
G Ganescha skrev:
Vi måste vara på arbetsplatsen innan kl 06:45, då startar jobbet ute, detta gäller snickare, maskinförare eller vad du nu sysslar med som anställd på företaget. Vi får inte betalt för någon tid i bilen till bygget. Så rimligen borde du som hantverkare vara på plats hos mig kl 0700 eller avtalad tid och det är då arbetet ditt börjar, tiden det tar att ta sig till mig ska jag inte betala.
Om du istället för att vara på samma bygge hela dagen skulle göra lite jobb på 4 olika ställen varje dag, då kör du mellan de platserna utan ersättning?
 
J jho145q skrev:
Självklart. Gör jobbet själv annars. Hantverkare har 8h debiterbar tid. Det är den som är lönegrundande. I annat fall går företaget inte ihop.
Beställ inte om du inte har råd.
Enkelt va?
Eller vem ska arbeta gratis år dig tänker du?
Nej det är inte alls självklart. Snarare tvärtom. Ingen - utom möjligen vissa bortskämda hantverkare - tror väl att de får betalt för resan mellan hemmet och jobbet?

Men allt beror ju på avtalet man gjort. Själ skulle jag vända mig till någon annan leverantör om de krävde betalt för resorna för ett jobb. Arbetstid är ombytta och klara dessutom. Har aldrig haft problem med att få sådana avtal. Idag är det dessutom köparens marknad, med ont om jobb....
 
sunnis
C cpalm skrev:
Pratar du om hantverkaren eller IT-experten nu? 😄

Snittpriset för en IT-konsult torde ligga runt en tusenlapp per timme + moms = 1 250 ink. moms.
Hantverkare runt sexhundringen. Så ungefär dubbelt skulle jag vilja säga är ett mer realistiskt påstående.
Ja, en ”allmoge” konsult inom IT ligger runt 1000kr/h. Troligen på väg upp en 100ing eller två kommande år PGA grav personalbrist och inflation.

Hantverkare går generellt sett back på varje arbetad timme.

Resor för alla serviceyrken så är grundprincipen att man tar både betalt för timarvode och olika resekostnader om inget annat är avtalat som då utgår från företagets tjänsteställe som oftast är firmans kontor.

När TS stämmer av sin faktura så ska han kontrollera resorna mot tjänstestället. Det ska inte vara mer än den sträckan/tiden.

Be istället om fast pris och hantverkaravtal för hela jobbet som privatperson, resorna är oftast det som underskattas mest när man räknar på fastprisjobb (min erfarenhet när jag räknar på fast pris). Hantverkare är ett lurigt skrå och oftast mycket otydliga med löpande prisuppgifter och blir lätt missförstånd.
 
Redigerat:
J jho145q skrev:
Självklart. Gör jobbet själv annars. Hantverkare har 8h debiterbar tid. Det är den som är lönegrundande. I annat fall går företaget inte ihop.
Beställ inte om du inte har råd.
Enkelt va?
Eller vem ska arbeta gratis år dig tänker du?
Vi är många som gör jobbet själva. Det är oftast inte så svårt. Men synd på det sättet att många hantverkare kommer bli arbetslösa närmsta året.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Svarade Nej på frågan, för vi tar inte fullt betalt i bilen, tror 550 mot 800 nån ting när vi jobbar.
Jag är anställd från hemmet, mitt arbete börjar när jag sätter mig i bilen, anledningen är att jag inte får åka i bilen utanför arbetstid för skatteverket.
 
Isakare Isakare skrev:
Svarade Nej på frågan, för vi tar inte fullt betalt i bilen, tror 550 mot 800 nån ting när vi jobbar.
Jag är anställd från hemmet, mitt arbete börjar när jag sätter mig i bilen, anledningen är att jag inte får åka i bilen utanför arbetstid för skatteverket.
Nice, billigt. Nästan så man hade bett dig köra en extra runda.😅
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det du beskriver är ett större bygge, som dessutom inte är ett konsument jobb i de allra flesta fall…
Större byggen är arbetstiden 06:45-16:00 det har med dom tre rasterna på 1 timme o en kvart o göra..
Om man har en servicebil och gör mindre flera jobb under dagen så utgår man ifrån firman och då tar man betalt ifrån kl 07:00 om det är då man åker ut till kund…
De flesta mindre företag jobbar 07:00-16:00.
Självklart kan man vara ute hos kund kl 07:00 ifall kunden önskar men då börjar den debiterbara tiden när man åker ifrån firman..
Och det är just det jag personligen tycker är lite skevt, att man tar betalt från firman till kunde när man börjar kl 07.00. 07 börjar man hos kunden och det är då man ska börja ta betalt, ointressant hur lång tid det tar att åka dit. Har man flera kunder under dagen blir det lite krux, fakturera alla körningar utslaget på de kunder man haft från 07:00-16:00?
Äsch, jag vet inte… jag tycker det känns fel oavsett men det är som det är…
 
J jho145q skrev:
Självklart. Gör jobbet själv annars. Hantverkare har 8h debiterbar tid. Det är den som är lönegrundande. I annat fall går företaget inte ihop.
Beställ inte om du inte har råd.
Enkelt va?
Eller vem ska arbeta gratis år dig tänker du?
Tack för inlägget, intressant vinkling ….. men vad är ditt svar om hantverkaren ifråga arbetat på arbetsplatsen i just 8 timmar? Enligt ditt resonemang, om jag fattar dig rätt, så ska jag då kanske betala 1,5 gånger timpris för restiden, eftersom hantverkaren måste arbeta övertid för att ta sig från arbetsplatsen till kontoret.

Känner mig generellt sett rätt tveksam till att man arbetar åt mig när man sitter i en bil. Troligtvis pratar man med andra kunder, lyssnar på musik, eller om man är fler i bilen finns tid att kolla sociala medier för de som inte kör. Anser du att dom arbetar åt mig då?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.