dedden skrev:
Mattias:
Men om de inte gjort nåt fel har de väl ingen som helst anledning att bli pressade och svettiga...

;)
Jo, för att det går alltid att ställa snedvridna frågor som förstorar och framställer småsaker på ett väldigt konstigt sätt. Man för en väldigt regiserad dialog med mål att pressa in folk i hörn där dom egentligen inte hör hemma.

Om du någongång jobbat säljande och arbetat aktivt med att styra samtalet dit du vill vet du att man med list list och knep kan få folk att göra och säga precis vad man vill.

Jag menar inte att alla är oskyldiga i denna typ av program, men ofta så framställs skitsaker lika allvarligt som andra världskriget. Man ger också sken av att belysa båda parters sak, men i själva verket är allt väldigt välregiserat med ett enda mål: att skapa bra tv.
 
ok... det var ju inget "fel" direkt då?

hörde nåt om minus 15 på inkommande, måste haft ett borrhål på 5 meter eller så...

skulle det där vara en sågning av bergvärme? herr sverker har lagt av sig ;D
 
Bob_the_builder
Japp, osedvanligt lamt inslag... Som sagt, det borrhålet hade jag velat loda djupet på... :)
 
Troligast är väl att vattenståndet i hålet vart för lågt.
 
Han sa " med -12 på kalla sidan kan ingen värmepump fungera".

Tror ni det är en slump att default gränsvärde för kbut är satt till -12 på nibepumparna? Tittar man i displayen som visar kbin och ut så står det också (-12) i fönstret vilket inte indikerar någotannat än att man satt gränsvärdet till minsta möjliga för att koppla bort denna larmfunktion....Det SKA stå så....! Nu kanske det var knas med hålet ändå men just denna kommentar undrar jag om det inte var lite tomtevarning på..... :)


Sverker förnekar sig inte hellet och slänger ett helt element i sopen. Bra jobbat..... ::)
 
MathiasS skrev:
Sverker förnekar sig inte hellet och slänger ett helt element i sopen. Bra jobbat..... ::)
::) Ska man tolka det som att man inte ska ha element? ??? Då är det golvvärme, kamin eller öppen brasa man ska satsa på. 8) ;D
 
Man ska inte gå på bondfångerier är väl det man skall tänka på. VVS branschen e så full av lycksökare att det nästan är kriminellt. Det är ju även här en del av vaggan vilar med att många som installerar BERGVÄRME gör det i onödan !

 
snillet skrev:
Man ska inte gå på bondfångerier är väl det man skall tänka på. VVS branschen e så full av lycksökare att det nästan är kriminellt. Det är ju även här en del av vaggan vilar med att många som installerar BERGVÄRME gör det i onödan !
Det är riktigt.

Och när tillochmed konsumentprogrammen ägnar sig åt bondfångeri så gäller det att se upp.
 
Apropå det här med att köpa grön el så skulle jag hellre betala lite extra för att få el som är producerad i svenska kärnkraftverk....

Hellre svensk kärnkraft än dansk kolkraft... >:(
 
falcor skrev:
Apropå det här med att köpa grön el så skulle jag hellre betala lite extra för att få el som är producerad i svenska kärnkraftverk....

Hellre svensk kärnkraft än dansk kolkraft...   >:(
Håller med dig, hellre ett svenskt kärnkraftverk än att vi ska köpa kolkraft från tyskland m.fl.

En fråga man då ställer sig är, varför ska vi stänga kärnkraftverk i Svergie när vi redan måste köpa mycket skitig el från kolkraftverk???

Vem är det som tjänar på det? Persson? eller vem?
 
Qudan skrev:
En fråga man då ställer sig är, varför ska vi stänga kärnkraftverk i Svergie när vi redan måste köpa mycket skitig el från kolkraftverk???
Så blir det när vi har trångsynta politiker.............
 
En intressant länk. Trots all pajkastning så har den belyst en hel del. Tyvärr så finns det mycket "sektprat", dvs när man väl gjort sitt val så är det den bästa lösningen alla kategorier och alla argument emot, sakliga som osakliga, tas som rena påhopp och idiotförklaras.

Det finns folk i olika brancher som ignorerar och på förhand dömer ut program som Plus, Uppdrag granskning osv. Program där "den lille får en liten chans att prata på en mer jämnställd nivå med den store" Exempel: Må så vara att Sverkers två senaste program om VP och ved varit svaga, men man måste tåla att höra argumetn som belyser och är emot. Det främjar utvecklingen. Annat exempel är försäkringar, motargument kommer fram som annars helt drunknar i massreklamen.

När någon argumenterar för/emot så kan det vara matnyttigt att tänka sig vilken vinning har den personen att uttala sig på det sättet. Och för att komma åter till kriget VP-Ved så kan då nämnas att "från välinformerade källor" så förs, för allmänheten i skymundan, en rätt smutsig kampanj där de stora eldrakarna aktivt försöker, på centralt håll, stoppa en informations-/marknadsföringskampanj om fjärrvärme. Det är bara ett exempel. Voffö gör di på detta viset?

Betänk alla argument som den mäktiga oljeindustrin har haft och har (USA ej skrivit på Kyoto), men när macken tjänar mera på att sälja mjölk, ved o pellets blir det annat ljud i skällan.

Min vision: Solarnet

Vi bor fortfarande i väldigt primitiva hus. Om vi enbart ser till skalet så används det till att stå emot kyla och regn och till viss del njutning för ögat. Dessutom förbrukar vi onödigt mycket energi innanför skalet. Varför inte ersätta ytbeklädnaden med solfångare för el (och ev värme). Sen kopplar man ihop alla dessa elpaneler i Europa till ett stort nät, Solarnet.

STOPP nu alla belackare, tänk framåt,
det kan bli snyggt, solinstrålningen räcker, det finns alltid solsken någonstans, det går att lagra el nattetid, det finns miljövänliga alternativ som komplement om det ej räcker, massproduktion gör det ekonomiskt realistiskt, inget är allenarådande, det går att sänka energibehovet i våra hyddor utan att återgå till Neandertalare,

.......men aj vad många som ser sina produkter försvinna. Man kan tro att företag som Beckers, Alcro, Zanda kommer att ha synpunkter på tex VP kontra Solpaneler.
 
Bäst för miljön tycker jag det borde vara om alla i tätbebyggt område har fjärrvärme eller elvärme (med så låg förbrukning som möjligt) och att sedan energin produceras i gemensam anläggning som dels sköts av proffs samt dels kan ställa om till nya alternativa energikällor när/om sådana blir tillgängliga.
Fälla och hugga ved samt transportera densamma är inte miljövänligt i sig.
Importeras inte pellets från östeuropa?

http://www.trollhattanenergi.se/press-20040506.asp?kat=3&avd=start
 
Föregående talare har helt rätt i samhällmiljömässighet
 
::)
Jo, fjärrvärme som består av BIOENERGI är det bästa alternativet där det är möjligt. Men det är det ju inte överallt. Dessutom är det SORGLIGT >:( :p att det är så dyrt för många att ansluta sig och utnyttja fjärrvärmen så att det ligger nära nivån för direktverkande el !! Min chef installerade nyss ...tvi,tvi,tvi hrrm bergvärme pga just den anledningen.

SKÄRPNING KOMMUNALA FJÄRRVÄRMEBOLAG !!!

Sen e de ju såhär med bergvärme och elen som de ju går på. Vissa hävdar att kärnkraften e ju bra ,den släpper inte ut nåt etc,etc å det ligger ju en viss sanning i det.

Vad VÄRRE är är att den precis som olja/kol bygger på utnyttjandet av en ändlig resurs på jorden som med de täkter man vet om idag räcker ca 50år om vi har tur och inbte fler TWh utnyttjas årligen än vad som görs nu.

Den ekvationen tror jag inte kommer att hålla så länge folk slänger ut oljepannor till förmån för en bergvärme-VP som drar betydligt mer ström än en oljepanna ;D, därmed inte sagt att jag gillar oljepannor, JO förresten om de eldas på rapsolja !!, det går, tekniken finns !

Så...bergvärme är skitig värme ..ja.

Ved är väl skitigt såtillvida att de som kapar å klyver kanske åt lite ärtsoppa till lunch å släpper ut lite växthusgaser vid arbetet med hårda kubbar att klyva.

Den aspekten som talar emot ved miljömässigt är ju just annars astmatikers problem m.m. frågan är dock om det verkligen är vedpannor som skall "sota" för detta och inte våra motorfordon och sjuka hus etc, etc.

På en modern vedpanna med torr ved kan du utan problem stoppa snoken rakt över skorstenen och det känns betydligt mindre än vad det gör när du steker en lunchkorv på spisen !

Detsamma gäller en rätt inställd pelletspanna/brännare.

Det borde däremot vara grymt straffbart att surelda blöt ved i braskaminer/kombipannor !!!!, DETTA är miljöförstöring.

Då föredrar jag växthusgaserna som uppstår av ärtsoppan vid vedklyvning :D ;D ;D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.