Framerate skrev:
Ja, det är det säkert.  ;)
Det blev man ju väldigt mycket klokare av ;).
 
Min slutsats är att bergvärme kommer att vara ett attraktivt alternativ även om elpriset är uppe i 5 sek per kWh. Priset på pellets kommer vara ungefär detsamma i Sverige som i Tyskland som under decennier haft ett högt elpris.

Att elda ved kommer alltid att vara en nischad produkt, hela Europa kan inte elda ved, då kommer Sverige snart se ut som Grekiska övärlden.
 
devnull skrev:
Min slutsats är att bergvärme kommer att vara ett attraktivt alternativ även om elpriset är uppe i 5 sek per kWh. Priset på pellets kommer vara ungefär detsamma i Sverige som i Tyskland som under decennier haft ett högt elpris.

Att elda ved kommer alltid att vara en nischad produkt, hela Europa kan inte elda ved, då kommer Sverige snart se ut som Grekiska övärlden.
Jag har bott i både Tyskland, England, Spanien, USA och Japan, ved"värme" är inget alternativ i dessa länder, skogen är en bristvara för många länder och kan (måste ) användas till andra ändamål
 
Priset på pellets kommer vara ungefär detsamma i Sverige som i Tyskland som under decennier haft ett högt elpris.
??? ;D

Förtydligande om vad det innebär att priset på pellets är i tyskland ? eftersom den nu kostar (där jag bor) runt 1.65svk/Kg vilket vid 80% verkningsgrad ger ca 43öre/kWh. Eller menas att priset kommer att vara samma och vad kommer de att vara då ?

OKLART !
 
devnull skrev:
Är det någon som vet vad pellets kostar per kWh i Tyskland?
::) Har kollat lite och kommit fram till att priset är från: 3,7 Cent = 0,33 SEK/kWh. ;)
 
devnull skrev:
Priset på pellets kommer vara ungefär detsamma i Sverige som i Tyskland som under decennier haft ett högt elpris.
Nu är ju Sverige något rikare på skogsarealer än vad Tyskland är, så jag tror nog det finns förutsättningar att priset på pellets kommer vara billigare i Sverige än i Tyskland. Om exporten tar fart på allvar får man väl förmoda att priset i Sverige stiger något, samtidigt som priset i Tyskland sjunker något. Tror ändå att priset här kommer vara konkurrenskraftigt om man jämför med el (som är bra mycket enklare och billigare att exportera).
 
Tyskland har inte ett HÖGT elpris. det är en myt odlad av Svenska särintressen.

Enl. Vattenfalls BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 19 FEBRUARI 2004

Även i Tyskland låg elpriserna på genomsnittligt högre nivåer år 2003 än året innan. Medelpriset på den
tyska elbörsen EEX uppgick till 29,48 EUR per MWh mot 22,55 EUR per MWh år 2002. De ovanligt heta
sommarmånaderna på kontinenten ledde till låga vattennivåer och därmed lägre kylningskapacitet vilket
tvingade fram nedjusteringar i kärnkraftproduktionen.

Det ger ett medelpris på 0.27 kr/Kwh. (Inte över 1kr/Kwh som påstås i debatten) Lägre än Sveriges medelspotpris.

Det förekommer väldigt mycket lögner och halvsanningar när pelletsmaffian och värmepumpsmaffian sprider propaganda om sina uppvärmningssystem.
 
per_erik skrev:
Det förekommer väldigt mycket lögner och halvsanningar när pelletsmaffian och värmepumpsmaffian sprider propaganda  om sina uppvärmningssystem.
Vet inte om man skall kalla dom för maffia, men pga. sin entusiasm ser man bara en sida av saken och tappar objektiviteten och är inte lyhörda för ”motståndarnas” argument.
Jag får börja gräva i mina gamla räkningar och se vad jag betalade för elen. Mitt minne är att jag betalade ca 30-40 cent /kWh
 
Det jag menar att man skall vara medveten om att det är väldigt stora ekonomiska intressen inblandade både på pellets och vp sidan.Tillverkare,instalatörer,leverantörer av energi mm. Kan de öka sin marknadsandel med 1% hanlar det om miljoner i intäkter. Då är det frestande att försöka styra
information,forskning mm till sin egen produkts fördel.
 
dedden skrev:
Ni glömmer väl inte Plus med Sverker ikväll på kanal 1, 21:00.

Oavsett vad man förespråkar för uppvärmningssystem så kan det vara intressant att se vad Plus har att säga.

Läs mer här om innehållet här:
[länk]

Efter att ha läst i tidningen (DN tror jag) om hur Sverker kör reportage trots att den "drabbade" erkännt att det var han som gjort fel, inte företaget (ett försäkringsbolag) tycker jag inte det är mycket att titta på. Det liknar Uppdrag Granskning och andra liknande program där man vänder och vrider på saker hur man vill - bara det passar den åsikt man representerar för dagen. Det är osakligt och leder inte till någon konsumentupplysning - snarare kanske vi borde kalla det underhållningsprogram - kul att se befattningshavare och andra svettas när dom blir pressade.... :-X
 
För att vara exakt om innehållet är källan oprecis å jag vill gärna läsa artikeln :). Just för att få nyans i det hela i så fall.

Så kan du pilla fram vilken tidning/dag så är jag tacksam.
 
snillet skrev:
För att vara exakt om innehållet är källan oprecis å jag vill gärna läsa artikeln  :). Just för att få nyans i det hela i så fall.

Så kan du pilla fram vilken tidning/dag så är jag tacksam.
Näe det kan jag inte för jag orkar inte leta i bunten med gamla tidningar..... :p
 
Mattias:
Men om de inte gjort nåt fel har de väl ingen som helst anledning att bli pressade och svettiga...

;)
 
Det är biligare att lära av andras fel.... jag ska titta på PLUS :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.