Hej.

Vi har ett gammalt hus med en gammal panna från -57 utan tank, och vi funderar på att byta ut denna.
Boytan är ca 100 kvm, 2 vån + källaren där pannan finns. Den vattenburna delen finns endast på plan 1 fördelat på, 4 ROK.
Uppvärmningen är idag självtryck och stora gamla element.

Huset ligger på landet (mycket sand i marken) och har en liten lada där tidigare ägaren dragit fram en kulvert för bygge av pannrum.

Ska man satsa på att bygga pannrum samt sätta in en ny panna + acctankar + vid senare tillfälle ev komplettera med sol energi?

Vi har ingen egen skog utan köper ved.

Eller ska vi satsa på bergvärme? går det att koppla på alla gamla rör eller behöver man byta radiatorerna ? Om jag
förstått det rätt så har vi fått ett skapligt pris på bergvärme ca 80 - 100 tkr.

Har ni några idéer och synpunkter..? eller handlar allt om hur mycket tid man vill spara?

Har inte så bra koll på bergvärmen eller hur man skulle kunna räkna ut någon kalkyl på vad som blir billigast för oss.

Tack på förhand.

_ap_
Vad kostar det idag att värma upp huset?

Jag skulle nog valt bergvärme, skillnaden mellan köpt ved och bra bergvärme kan
inte vara många tusenlappar /år.

Nej, köper du veden så kan inte prisskillnaden vara tillräckligt stor för att motivera jobbet med att hålla på att elda.
Men hur bor ni, är det vanligt med strömavbrott och sånt? Saknas kamin/öppen spis? Då kan det ju vara motiverat att ha en vedpanna för att slippa frysa ihjäl efter en storm.

En ny vedanläggning kommer att kosta ungefär lika mycket som din offert för bergvärme, gissar jag. Till bergvärme tillkommer oftast kostnader för nya stora eller fler radiatorer om det inte ingår i offerten. Dom gamla är oftast för små och kräver hög temperatur på vatten och det blir onödigt dyrt att tillverka med en värmepump.Större/fler radiatorer sänker dina framtida driftskostnader om du väljer en bergvärmepump.
Att planera för ved + sol + pannrumsbygge kan bli dyrare i investering i slutändan än bergvärme.
Om du tycker om att såga, hugga, stappla och skaffa alla möjliga hjälpmedel till ... typ en bättre motorsåg, en stark vedklyv, transportband, motorsågsäkra skor och kläder osv osv osv :). Det kan bli dyrt att elda med ved om man vill :). När du har spenderat på din ny vedanläggning lika mycket som värmepumpen skulle ha kostat så är samma summa pengar borta men du har vedeldning kvar ändå. Är det inte ditt hobby så välj en värmepump.

Satsa på ett bekväm värmesystem som passar din livsstil och tänk inte på återbetalningstider. Man räknar inga återbetalningstider på ett nytt kök eller hustak fast det kan också kosta 100000kr och mer. Ett värmesystem är en nödvändighet i ett hus och ingen lyxvara som man kan leva utan :). Tål du högre elräkningar i framtiden så är bergvärme ett klokt val, tycker jag. En kamin som värmereserv vid strömavbrott är alltid bra att ha oavsett om det är vedpanna eller värmepump i huset.
gaia

Vi flyttade in i Juni så det är tidigt att svara på alla kostnader, strömavbrott mm. Grannarna sa att innan nya kabeln drogs så var det problem, dock inte nu( vi hade en period med typ 5 avbrott på 2 dagar, tror dom jobbade med ledningen då).
Vi ligger idag på ca 7000 kw i el förbrukning, veden är svår att beräkna dock, vi köpte 36 kubik á 11 000 sek ink frakt kluven och klar, bara att torka och kasta in. Skulle nog tro att vi nyttjat ca 20 kubik till dags datum.

Vi funderade kanske på att bygga pannrumet och ställa ut bergvärmepumpen där, dels för att nyttja kulverten samt få mer plats i källaren, eller tappar man mycket värme då...? måste man ha pumpen i huset..? om man har det i ladan (tänkt pannrum) så kan man nyttja vattnet även för värme i garage mm. Låter som en bra lösning samt en kamin eller liknande skulle ju vara kanon.

Hur stor pump behöver man ha?, det är bara på nedre plan det är vattenburen värme.

Tack för era synpunkter.

Värmeförlusten beror ju på hur bra isolerad kulverten är.Spontant känns det som att det vore bättre att ha pumpen i källaren för att minska förlusterna men det beror ju på hur stort behov ni är av ytan, men en pump tar ju inte speciellt stor plats.

Ni kan ju använda kulverten för att skicka ut värme till garget, och där antar jag att ni inte vill ha lika varmt som i huset och då blir det mindre förluster i kulvert.

Låter som en bra idé, har an väldigt smal samt svängd trapp ner till källaren dock. Hur stor (ca) är en pump..i mått mätt alltså.

En fullstor kyl tror jag är problem nog att få ner, om det ens är möjligt.

Någon som har kort på sin anläggning..?

det går ju att köpa sk duo anläggning, dvs separata delar vvb och vp så det är inga problems

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.